Hodim na gimnazijo Ledina, sem v tretjem letniku. Ves čas se sekiram glede tega kaj se bo zgodilo v prihodnosti. Skrbi me to kako veliko se bom še mogla učiti v naslednjih mesecih. Prvo polletje mi je šlo super, sedaj pa spet nekoliko dvomim vase. Iz tira me vrže najmanjša težava, na primer to da se ne morem odločit kateri datum za spraševanje bi izbrala, ker imam enkrat veliko ocen, drug datum pa je sicer že zdaj januarja amak si ga želim uzet malo frej pa še takrat imam rojstni dan. Ubistvu težava ni huda, ampak se mi takšne tečnosti ves čas dogajajo in občutek imam da se vse le nabira v meni. Vem da bi mogla biti moja leta na gimnaziji ena lepših in vsi mi govorijo da šola ni najhujša stvar v življenja, ampak včasih se mi zdi kot da je. Zdi se mi da se ves čas podcenjujem in me preveč skrbi kaj se bo zgodilo. Ne vem kako se naj znebim tega stresa. Prosim svetujte mi.
Uredništvo
Patricija Knez

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Snežinka!
Kot razumem, se soočaš s precej skrbmi glede šole - glede ocenjevanja, učenja in če zmoreš vse dobro opraviti. Verjamem, da se lahko počutiš preplavljena z vsemi obveznostmi in odločitvami. Naj ti povem, da je povsem normalno, da te skrbi in ti je težko. Ocenjevanja so lahko zelo stresna, še toliko bolj, ko jih imaš precej naenkrat. Povzroči občutke stresa in dvoma zase, kot si tudi sama omenila, še posebej, ko veliko razmišljamo o prihodnosti. Zagotovo pa nisi sama v tem - veliko dijakov čuti podobno, še posebej v gimnaziji, kjer je veliko pričakovanj. Obstajajo pa načini, kako si lahko pomagaš, da se boš počutila manj obremenjeno.
Ko razmišljaš o vseh stvareh, ki te čakajo, se zdi, kot da je pred tabo ogromna gora, ki jo je nemogoče preplezati. Poskusi se najprej osredotočiti na eno stvar naenkrat - nekaj, kar bo najprej na vrsti. Če razmišljaš na primer o datumu za spraševanje, se lahko vprašaš, kaj ti bo prineslo največji občutek olajšanja. Izberi, kar ti najbolj ustreza, in zaupaj, da bo to prava odločitev. Pri tem si lahko pomagaš tako, da imaš s seboj beležko ali koledarček, kjer si zapisuješ vse datume testov, spraševanj ali drugih ocenjevanj. Tako se boš tudi lažje odločila, kateri datum izbrati, da boš imela dovolj časa, da se pripraviš.
Omenila si, da imaš ta mesec tudi rojstni dan in si želiš vzeti malo prostega časa. Odlično! Vsak potrebuje počitek, tudi ti, in dobro je, da si želiš na ta dan vzeti več prostega časa. Uporabi ta čas, da res odmisliš šolo in si nabereš energijo za naprej - brez slabe vesti! Da te bo manj skrbelo, si lahko načrtuješ čas tako, da pomembne stvari za šolo poskusiš urediti dan prej, da lahko imaš rojstni dan res čim bolj brezskrben.
Pogosto smo preveč strogi do sebe in se osredotočamo na tisto, kar še nismo naredili, namesto na to, kar smo že dosegli. Spomni se, da ti je prvo polletje šlo super – to pomeni, da si sposobna in imaš znanje. Ko se začneš podcenjevati, se spomni na že doseženo: zapiši si tri stvari, na katere si ponosna. Morda bo vseeno prišel trenutek, ko se boš počutila preobremenjeno - takrat lahko poskusiš tehniko globokega dihanja. Zapri oči, globoko vdihni skozi nos, zadrži dih za nekaj sekund in počasi izdihni skozi usta. To lahko ponoviš večkrat, dokler ne začutiš, da se tvoj um nekoliko umiri. Spomni se tudi, da nisi sama v tem. Že to, da deliš svoje občutke s prijatelji, sošolci ali morda profesorjem, ki mu zaupaš, lahko precej zmanjša občutke teže. Pomaga ti lahko tudi, da slišiš njihov, drugačen, pogled na situacijo.
Pravijo, da naj bi bila gimnazijska leta ena lepših let, čeprav morda občutek ni vedno tak. Stres, ki ga čutiš zdaj, je posledica trenutnih okoliščin, ne pa znak, da bo vedno tako. Gimnazijska leta sicer prinesejo veliko izzivov, a tudi veliko lepih trenutkov, ki jih boš z veseljem ohranila v spominu.
Verjamem da zmoreš premagati vse izzive na poti in tu sem, če potrebuješ še več opore.
Patricija Knez, dipl. psihologinja (un)