Pozdravljeni,
hodim v 4. letnik gimnazije Bežigrad in od 2. letnika dalje imam velike težave z motivacijo in s tem, da se spravim učit. Tako v 2. kot v 3. letniku so mi grozili popravni izpiti, ki sem jim za las ušel. Letos pa mi poleg tega, da bom mogoče spet imel popravne izpite grozi še, da ne bom naredil mature. Če ne naredim letnika ali mature mi je mami rekla, da me bo vrgla iz stanovanja razen, če bom začel delati, kar niti malo nočem. Tako da sem trenutno v težki situaciji in v stiski, kaj bo z mojim življenjem, če ne naredim letnika ali mature in se ne upišem normalno na faks.
Učiti se mi je res res težko. Predstavlja mi eno hujših muk v življenju. Sem pa res tudi zelo len in se zato še težje spravim učit. Pogovarjal sem se s svojiimi sošolci, kaj oni naredijo, da jih zmotivira, da se grejo učit in sem dobil podobne odgovore kot so, da pomislijo kako si bodo uničili poletje, če bojo imeli popravne izpite ali pa da bojo morali delat na blagajni celo življenje ali pa, da si samo rečejo okej zdej se grem res učit in "lock in". Pri meni nobena od teh ne pomaga, ker sem bil že tako nizko v življenju, da sem razmišljal o samomoru, če mi šole ne uspe dokončati. Dejstvo, da sem bil prepričan, da če se ne bom učil in posledično ne bi naredil šole in bi se ubil, me šokira. Da vem, da bom izgubil življenje in me to še kar ne predrami in me spravi učit.
Iskal sem pomoč pri 4 psihologih a pri nobenem nisem dobil res neke prave rešitve, tako da še zmeraj iščem pomoč, ker me res skrbi za mojo prihodnost.
Hvala in lep pozdrav
Maks
Uredništvo
Barbara Možina

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen, Maks.
Najprej – hvala, da si to napisal tako iskreno. To, kar opisuješ, ni lenoba. Ko nekdo razmišlja o samomoru, ko ga misel na izgubo življenja ne “prestrese” več, to skoraj nikoli ni vprašanje motivacije, ampak znak velike notranje stiske.
Težko se je učiti, ko si kronično pod stresom, živiš v strahu pred posledicami,si izčrpan ali mogoče depresiven. Možgani v takem stanju delujejo v načinu preživetja. In takrat je koncentracija ena prvih stvari, ki odpove.
To, da ti drugi rečejo “samo odloči se” ali “lock in”, pomaga tistim, ki nimajo globlje stiske. Če bi šlo samo za odločitev, bi jo ti že zdavnaj sprejel. Očitno gre za nekaj več.
Če so misli o samomoru še vedno prisotne, je to nekaj, kar zahteva takojšnjo podporo – ne zato, ker si šibek, ampak ker si v resni stiski. V Sloveniji lahko pokličeš:
112 – Center za obveščanje (za takojšnjo nujno pomoč)
116 123 – Zaupni telefon Samarijan in Sopotnik (24h/dan)
116 111 – TOM – telefon za otroke in mladostnike (vsak dan med 12. in 20. uro)
01 520 99 00 – Klic v duševni stiski (vsak dan med 19. in 7. uro zjutraj)
080 11 55 – SOS telefon (24h /dan)
To ni pretiravanje. To je varnost. Resno mislim, da če so te misli prisotne, je potrebno, da si poiščeš pomoč. Povej nekomu, odrasli osebi, ki ji zaupaš. Svoje misli in občutke lahko poskusiš tudi zapisati, morda bo lažje. Premisli, kaj pa imaš v življenju, da te osrečuje. Lahko poskusiš tudi s športnimi ativnostmi. Ko se počutiš brezupno - pojdi na sprehod, tek ali nekam, da si zbistriš misli.
Kar se tiče šole – trenutno je tvoj problem prevelik, da bi ga rešil z “več motivacije”. Zato je treba zmanjšati cilje. Na primer:
Odpreti zvezek za 5 minut.
-Narediti 1 nalogo.
-Prepisati 1 stran.
-Učiti se 10 minut z alarmom.
Ne čakati na motivacijo. Akcija je tista, ki počasi ustvari motivacijo – ne obratno.
Še nekaj zelo pomembnega: grožnja z izgonom iz stanovanja je izjemno močan stresor. Tvoje telo je lahko v konstantnem stanju alarma. Morda bi bilo smiselno vključiti še šolsko svetovalno službo ali razrednika – ne zato, da te “kaznujejo”, ampak da ti pomagajo narediti realen načrt.
Če štirje psihologi niso pomagali, to ne pomeni, da pomoči ni. Včasih terapija ni bila prave vrste ali je nisi obiskoval dovolj časa.
Tvoja težava ni, da si len.Tvoja težava je, da si preobremenjen in prestrašen, ter da nimaš ustrezne podpore.
Če imaš še kakšno vprašanje, skrb - sem tukaj.
Barbara Možina, mag. prof. pedagogike
le
legvan
oj,
poskusi z tehniko pomodoro( nekaj časa se učiš ter imaš nato odmor, to ponavljaš), moraš si pa postaviti neke jasne cilje-dolgoročne recimo naredil bom maturo, ter tudi kratkoročne, meni pomaga da si za vsak dan naprej napišem kaj želim oz. moram tisti dan storiti, nato si naloge razvrstim od najpomembnejše do tiste najmanj pomembne, ker nikoli nebo dovolj časa za vse, zelo toplo ti priporočam knjigo: Pojej že to žabo od Briana Tracyja, ki govori o tem kako najbolje izkoristiti čas, z konkretnimi primeri ter ogromno nasveti, za učenje itd.(nasvet ki sem ti ga dal je iz te knjige), kot je že omenila svetovalka najprej naredi nekaj majhnega, kratkega, recimo se nauči eno poglavje pri kakšnem predmetu, to bo možganom dalo začetno motivacijo in si bodo želeli še- tehniki se reče rezanje salame, korak po karaku, naloge oz. svoje cilje si razdeli na korake ter pojdi od enega do drugega in preden se boš zavedal bo naloga opravljena. Res ti priporočam knjigo, ker je ta nasvet le par odstotkov vseh napotkov ki ti jih ponuja.
upam da pomaga,Lp
Ma
Maks
Pozdravljeni!
Hvala za odgovor, bi pa še dodal par stvari.
Absolutno se strinjam in to sem tudi sam ugotovil, da pri mojem učenju ne gre le za odločitev, ampak za nekaj hujšega, neko težavo, ker tako kot ste rekli, da če bi šlo za odločitev bi jo že sprejel.
Misli o samomoru sem imel kakšno leto nazaj res pogosto, potem pa sem se enkrat pogovarjal s punco in mi je spremenila mnenje in sem ugotovil, da se samomor ne splača, da bom že nekaj pogruntal v življenju. Ampak zdaj se mi misli spet vračajo in jih kdaj imam kdaj pa ne. Punco sem pred kratkim uprašal, če me bo pustila, če ne naredim letnika ali pa mature in je rekla, da skoraj zagotovo ja, ker se bo najino življenje čisto spremenilo s tem da bo ona šla na faks jaz pa ne. Zdaj o tem velikokrat razmišljam in me še bolj razžalosti.
Imam tudi starejšega prijatelja, ki je končal prve 3 letnike gimnazije, potem pa ni naredil mature. Prav tako je imel punco in ko potem še v drugo ni naredil mature, ga je punca pustila on pa je dokončno obupal in zdaj dela v neki trgovini z oblačili. Na njegovo zgodbo me stalno opominjata starša in mi govorita, da grem vedno bolj po njegovih stopinjah in da se moram zavedati, da me bo tako kot njega pustila punca, ker bom izpadel luzer brez dokončane srednje šole. Meša se mi, ko moram to poslušati.
Drugače pa sem za samomorilne misli povedal že staršema, sestri, prijateljem, babici, šolski svetovalni delavki in ostalim psihologom, ki sem jih obiskoval. Imam tudi veliko hobijev, npr. treniram odbojko na mivki, igram kitaro v kitarskem orkestru, tabornik sem, gorsko kolesarim, družim se s prijatelji.
Kar se tiče manjšanja ciljev, pa se žal ne strinjam, saj 10 minut učenja ne pride v poštev. V šoli sem v ogromnem zaostanku. Pri matematiki imam negativno oceno za popravit, pri biologiji 2, pri nemščini tudi 2 (za piko na i imam še nemščino in biologijo na maturi).
Kot sem že prej omenil je v moje težave že vpletena svetovalna služba in tudi razredničarka. Res sem jima hvaležen, ker si želita, da bi mi uspelo ampak mi ne znata ravno uspešno pomagati.
Rekli ste, da je moja težava, da sem preobremenjen in prestrašen, ter da nimam ustrezne podpore. Ampak kaj je zdaj korak dva, kako se tega rešim, ker se počutim res res izgubljenega. Res ne vem kaj bom v življenju, če ne naredim šole. Ne predstavljam si, niti ne nameravam ponavljati letnika ali pa imeti popravcev in si uničiti najdaljše počitnice življenja ali pa ne iti na faks z mojo generacijo.
Hvala in se veselim odgovora
Uredništvo
Barbara Možina
Odgovor svetovalke:
Pozdravljen, Maks.
Hvala, da si napisal več konteksta in še podrobneje opisal situacijo. Iz vsega, kar pišeš, je videti da gre za ogromen pritisk in strah, da je od šole in mature odvisno čisto vse – odnos s punco, mnenje staršev, tvoja prihodnost in vrednost. Ko človek doživlja tak pritisk, možgani preidejo v stanje panike, v tem stanju pa učenje skoraj vedno blokira.
Pomembno je tudi to, da se ti samomorilne misli vračajo. To je znak, da je stiska resna. Če bi kadarkoli začutil, da postajajo močnejše ali bolj konkretne, te še enkrat pozivam, da takoj poiščeš pomoč na eni od telefonskih številk, navedenih prejšnjem odgovoru. To je korak odgovornosti, ne šibkosti.
Kar se tiče staršev – stalno primerjanje s prijateljem in napovedovanje, da boš “končal enako”, tebi očitno ne pomaga, ampak ti povečuje stres in občutek sramu. Smiselno bi bilo, da jim mirno in jasno poveš, da te takšno primerjanje ne motivira, ampak te dodatno blokira. Večina staršev želi pomagati, a včasih izberejo napačen način.
Glede šole: trenutno te najbolj paralizira misel “če ne naredim mature, je vsega konec”. Ta misel ustvarja tako velik pritisk, da te ustavi. Realno gledano popravni izpit ali celo ponavljanje letnika ni konec življenja, je pa neprijetna možnost. Tvoj sistem pa reagira, kot da gre za katastrofo.
Tvoj prvi cilj zdaj ni popolna rešitev prihodnosti. Prvi cilj je zmanjšati pritisk in začeti z jasno strukturiranimi, rednimi bloki učenja, tudi če občutek ni pravi. Razumem, da se ti 10 minut učenja zdi premalo. Ampak namen ni rešiti vse snovi hkrati. 10 minut je bolje kot 0 minut. Namen je prebiti blokado. Naslednjič podaljšaj čas. Zastavi si manjše cilje. Dokler čakaš, da se bo motivacija kar pojavila, se ne bo zgodilo nič. Potreben je majhen, konkreten začetek – vsak dan. Zgoraj imaš tudi nekaj koristnih nasvetov iz prakse od drugega mladostnika.
Zelo pomembno pa je še to - imaš hobije, treniraš, igraš kitaro, imaš prijatelje in punco. To pomeni, da kot oseba funkcioniraš. Težava je specifično vezana na šolo in pritisk okoli nje – ne na tvojo vrednost ali sposobnost za življenje
Nisi izgubljen. Si preobremenjen. In to se rešuje postopno, ne z eno veliko odločitvijo.
Le pogumno!
Barbara Možina, mag. prof. pedagogike