Zdravo, niti ne vem kako naj začnem z vprasanjem in tazlozim mojo zagato. Nisem si mislila, da bom kdaj iskala pomoc na spletu.
Ze od nekdaj imam velike probleme z jezo, sploh ne vem od kot prihaja in zakaj je je tolko v meni. Verjetno je da sem se tega naučila od očeta, saj sta se z mamo v preteklosti veliko kregala in se mu je hitro zgodilo da je kričau, metal stvari po tleh, treskal z vrati in mnogo drugega. To opažam tudi pri sebi, že majhna stvar v meni vzbudi takšno obnašanje in kričanje, za katero sploh ne morem vrjet da je izvedljivo.
Pišem pa zato ker imam en velik problem. Imam fanta ze kakšno leto in pol, moji starši poznajo njega, njegovi mene. Ampak problem je da se ogromno ampak res ogromno kregama zaradi mojih izbruhov jeze, in zlivanja moje jeze na njega. Rekel mi je že, da tako ne bo šlo več naprej in da me počasj ne bo mogel več prenašati.
Nevem več kaj naredit, saj svoje jeze na noben način ne morem ustavit ali zadržat. Prosim za nasvet, hvala že v naprej.
• Uredništvo
Tina Rezar

Odgovor svetovalke:
Spoštovana,
hvala za tvoje sporočilo. Veseli me, da si se odločila deliti tvoje vprašanje z nami. Lahko si ponosna nase, da si uspela to ubesediti in da pri sebi prepoznavaš (ne)obvladovanje jeze – to je že prvi (najtežji) korak do spremembe, ki si jo zares želiš.
Za začetek bi s teboj delila nekaj osnovnih informacij o jezi. Vsaka oseba se od časa do časa počuti jezno – biti jezen je namreč povsem človeško, naravno. Ko se začnemo pogovarjati o jezi, so mnogi ljudje kar malce zadržani. Zdi se, kot da je jeza prepovedano čustvo, ki ga ne smemo izražati. Velikokrat tudi slišimo, da je jeza slaba in da jezni ljudje v družbi niso najbolje sprejeti, vendar to ne drži. Jeza je popolnoma enakovredno čustvo vsem ostalim – veselje, radost, ljubezen … Pravzaprav je eden izmed najučinkovitejših načinov preko katerega se ljudje učimo o tem kaj nam je všeč in kaj ne. Bolje je, da jezo daš ven iz sebe, kot da jo začneš zatirati v sebi.
Dobro je, da se znaš z jezo spopasti in jo sprostiti vsakič, ko se pojavi. Super bi bilo, da se s tvojim fantom o tvojem težjem obvladovanju jeze odkrito pogovoriš in se potrudiš, da bi zadevo izboljšala. Obstaja mnogo načinov, ki ti lahko pomagajo pri obvladovanju jeze.
Navajam par idej: če čutiš, da bi rada z nekom fizično obračunala, vzemi blazine (ali boksarsko vrečo, če imaš možnost) in tolci vanje. V trenutku, ko te popade jeza, lahko vzameš blazino in nekaj časa kričiš vanjo. Po raziskavah sodeč pri napadu jeze zelo pomagajo tudi raznorazne sprostitvene tehnike: globok izdih, ki ga lahko pospremiš z glasom »šššššš«, mišična relaksacija (vsako skupino mišic na telesu močno stisneš za 10 sekund in nato sprostiš), preusmeritev v fizično aktivnost, npr. sprehod ali šprint, zapisovanje/barvanje/ustvarjanje ali npr. kakšna masažna žogica/plastelin, ki ga lahko gneteš. Morda bi ti pomagala kakšna meditacija ali vizualizacija. Uporabiš lahko tudi naš online priročnik »Kaj lahko naredim, da mi bo lažje?« (https://live.editiondigital.com/e/221cpgqsc/prirocnik-kaj-lahko-naredim-da-mi-bo-lazje#!page1 ), kjer boš zagotovo našla kakšno idejo (npr. na strani 41 se nahajata dve vaji na omenjeno temo). Izbira tehnike sproščanja jeze je predvsem odvisna od vsakega posameznika. Izberi tisto, ki tebi najbolj ustreza.
Vedi, da je jeza lahko tudi koristna, saj nam pomaga odkriti težave ali stvari, ki nas prizadenejo in nas motivira k spremembi, vendar le v primeru, ko je izražena na ustrezen način. Sama si nazorno opisala primer neustreznega izražanja jeze pri svojem očetu v preteklosti, kot so kričanje, metanje stvari, loputanje z vrati. Biti priča tovrstnim dogodkom ni prijetno, a se dobro zavedaš, da to ni bil pravi način in da si sama tega ne želiš.
Po dogodku, ki te ujezi – potem, ko jezo sprostiš, ti lahko pomagajo tudi vprašanja, kot so: »Katere misli so sprožile moje občutke jeze?«, »Je moja jeza upravičena?«, »Ali lahko na stvar pogledam iz drugega zornega kota?«. Poskusi ugotoviti kaj je tisti t. i. trigger oz. sprožilec tvoje jeze. Prvi in najpomembnejši korak je torej zavedanje. Ne boj se spontanih izbruhov jeze, naj te ne preganjajo občutki krivde in sramu. Jeza se pojavi z določenim namenom in ko jo sprostiš iz uma in telesa, narediš prostor drugim, pozitivnejšim izkušnjam.
Skratka, če boš imela še kakšno dilemo ali izziv, te toplo vabim, da se ponovno oglasiš tukaj na portalu. Poskusi brzdati svojo jezo, pomagaj si z vajami. Rezultat se vedno pokaže – bodi vztrajna in potrpežljiva!
Verjamem, da ti bo uspelo. Pogumno naprej! :)
Tina Rezar, mag. prof. ped. in nem. in mag. zak. in druž. štud.