Dober dan, vem da je mogoče neumno od mene da pišem to ko je že skoraj prepozno, ampak sem komaj zdaj opazila kako zelo nujna je pomoč strokovnjaka.
Moja prijateljica si škodi. In sicer se reže na notranjem delu beder. To mi je povedala pred nekaj meseci, in četudi se mi je že takrat to zdelo grozno, nisem povedala nikomur. Ampak danes zvečer je spet posegla po nožu. Nezavedno se je vrezala tako globoko, da ji je kri tekla po nogi in je mogla čistiti tla.
Nihče razen jaz ne ve za njeno samopoškodovanje. Ne morem povedati njenim staršem, ker bi jo samo kregali in bi se počutila izdano. Ne morem povedati socialni delavki v šoli, ker bi ta mogla obvestiti starše. Ne morem poveati svojim staršem ker bi povedali njenim starše. Sama pa ji res ne znam več pomagati. Večkrat sem jo skušala, včasih uspešno včasih pa ne, zamotiti. Najhuje je, da to dela zvečer, ko je moj telefon (po zahvali family linka) zaklenjen in ji ne morem pisati da bi jo zamotila in ustavila.
Strah me je da to vodi v nekaj hujšega, da bo kdaj skušala narediti kaj hujšega.. moram priznati da je emocionalno zelo kompleksna oseba, in se res trudim biti tukaj za njo, ampak je včasih še sama ne razumem.
Vse se je poslabšalo ko sem dobila fanta. Takrat se je rezala skoraj vsakodnevno, sedaj je to postala tedenska stvar. Mislim da jo je strah da jo bom pustila in se ne bom več družla zaradi njega, češrav ji (vsaj ne da bi vedela) nisem dala nobenih znakov, ki bi kazali na to.
Res res RES nimam več pojma kako naj pristopim k temu, kako naj to omenim, ker me je strah. Za njo. Nočem ji reči naj mi obljubi da tega ne bo delala, ker se bo potem počutila še huje če do tega slučajno pride. Probali sma da ji na roko narišem metulja, in če se reže ga ubije. Pomagalo je za nekaj časa, ampak je tudi to čez čas postalo nesmiselno. Sama je probala že da se štrcka z gumico, in tudi ni pomagalo. Pravi da je probala že vse, ampak ker ji je samopoškodovanje prišlo v navado se tega ne more več rešiti. Najhuje je da kot samopoškodovanje ne uporablja le noža, ampak se tudi praska, grize v ustnice, grize nohte - včasih tudi do krvi, se močno prime za kakšen del telsa ipd...
Hvala Vam za vsakršno pomoč, vsak nasvet bo zelo pomagal!
• Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Hvala za tvoje vprašanje. Pišeš, da se tvoja prijateljica pogosto samopoškoduje in te je ob tem strah, kam lahko to vodi. Trudiš se ji stati ob strani in pomagati po svojih najboljših močeh.
Povsem razumljivo je, da te je ob tem, kar se dogaja, strah, vedi pa, da njeno vedenje nikakor ni tvoja krivda ali odgovornost. Zelo pogumna si in zelo dobra prijateljica, ki se trudi kolikor lahko, da bi ji pomagala.
Glede na opisano, je tvoja prijateljica verjetno v res hudi stiski in bi vsekakor bilo nujno potrebno, da čim prej pride do strokovne pomoči. Samopoškodbeno vedenje je ponavadi simptom neke globlje notranje stiske, ki jo posameznik dožvlja. Si se kdaj s prijateljico pogovarjala o tem, da bi poiskala strokovno pomoč oz. da bi skupaj poiskali pomoč? Kaj ona meni o tem?
Prijateljico lahko napotiš v našo spletno svetovalnico in jo lahko mi usmerimo naprej ter pomagamo, kolikor lahko preko svetovanja. Lahko se za začetek obrne na enega izmed telefonov v duševni stiski (Tom telefon 116 111, ki deluje vsak dan od 12. do 20. ure ali Zaupna telefona Samarijan in Sopotnik 116 123, ki delujeta 24 ur na dan). Najbolje pa bi bilo, da prijateljica zaprosi za pomoč v njej najbližjem Centru za duševno zdravje otrok in mladostnikov, kjer ne rabi napotnice ali pa gre k svojemu osebnemu zdravniku, ki jo bo usmeril naprej. Lahko pa se za pomoč ob hudi stiski kadarkoli obrne tudi na najbližjo urgentno psihiatrično bolnišnico.
Že sama si razmišljala o zelo konstruktivnih rešitvah – o tem, da bi povedala socialni delavki (predvidevam, da na šoli) ali pa svojim/njenim staršem. Razumem tvojo stisko, zakaj ne želiš sama povedati. Verjamem, da te je strah, kako bo odreagirala, da se bo morebiti počutila izdano, ti bo mogoče zamerila. Če kljub tvojim spodbudam sama ne bo poiskala pomoči ali povedala staršem, hkrati pa nadaljevala s samopoškodovanjem, bi ti svetovala, da se vseeno čimprej obrneš po pomoč k odrasli osebi, ki ji ti zaupaš. Lahko so to tvoji starši, učiteljica, socialna delavka. Osebi povej, kar veš, da se dogaja, da te je strah za tvojo prijateljico in da te je strah, kako bodo odreagirali njeni starši. Verjamem, da to ne bo lahek korak za tebe, ampak lahko pa boš s tem prijateljici pomagala iz hude stiske ali ji celo rešila življenje.
Napisala si tudi, da te zanima, na kak način pristopiti do prijateljice. Če boš imela možnost, se poskusi z njo pogovoriti v živo. Mogoče kdaj po pouku, če bosta imeli priložnost, da se bosta lahko umaknili na nek kraj, kjer bosta imeli mir, hkrati pa tudi čas za pogovor. Povej ji, kar čutiš, kar si zapisala v to sporočilo – da te je strah za njo, da te skrbi in da ji želiš pomagati. Predstaviš ji potem lahko vse načine, kako pride do pomoči. Če je tebi okej, ji ponudi, da greš lahko ti skupaj z njo po pomoč, npr. k socialni delavki ali k zdravniku. Izraziš lahko, da verjameš, da mora biti v zelo hudi stiski, ampak hkrati, da obstajajo načini in da ima ona moč priti iz te stiske in začeti spet uživati v življenju.
Upam, da ti bo odgovor kaj v pomoč. Hvaležna bom, če se ponovno oglasiš in poročaš, kako se bo odvijalo. Zelo si pogumna in močna ter upam, da bo tvoja prijateljica čim prej sprejela pomoč. Hkrati pa ob tem ne pozabi poskrbeti tudi zase. Če boš še karkoli potrebovala, smo ti vedno na voljo.
Objem,
Sara Seršen, mag. psihologije