Pozdravljeni!
Imam prijateljico (ki je tudi moja sosolka), ki se je začela pred 2 tednoma rezat, ko smo dobili nazaj teste iz angleščine. Ta moja prijateljica je dobila 4, vendar pa je angleščina njen materni jezik. Bila je zelooo jezna na uciteljico (ni ji nic rekla ker je bolj mirne narave), ceprav ne vem zakaj ker je ze lani dobila 4 pri testu. Ko je dobila test je vzela škarje in se zacela "praskati" po kozi. Takoj sem vedela da se reze. Nic ji nisem rekla ker nisem vedela kaj (tudi jaz sem bolj mirne narave). Zraven nje tudi sedim pri vsek predmetih in ko se zacne rezati mi gre prav na bruhanje. Problem pa je v tem, da se vsak dan bolj reze (med poukom se reze!!!). S sosolkami ji želimo pomagati vendar ne vemo kako, zato sem se obrnila na vas. Skoraj vse sosolke ze vemo kaj dela (samo se ene 3 ne vejo). Včasih sem bila z njo v zelo dobrih odnosih in mi je vse zaupala, od novega leta naprej pa skoraj nic vec. Tudi jaz ne silim v njo da mi kaj pove, ve noce. Letos si je izven sole nasla novo družbo, ki se reze, kadi je depresivna... Mislim da jo družba pokvarila in se tudi zato reze. Moji sosolki je tudi priznala da se reze, ceprav se z njo nic ne druzi. Zakaj, kako je njej ro povedala nimam pojma. Naj povem da smo imeli pred dnevi nek sportni dan in jih je imela v zepu in jih je spos tioala, kot da se bojo izgubile. Kasneje se je tudi rezala. Med poukom jih ima tudi skos pri sebi.
Imele smo idejo, da ji bi vzele skarje iz torbe ko bi bila na kosilu. Ali bi bilo to ok, ali se bi samo se bolj rezala?
Uredništvo
Urška Stepišnik

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena.
Tvoja zaskrbljenost za prijateljico je popolnoma razumljiva in prav je, da ji želiš pomagati. Rezanje je resen znak stiske in zahteva strokovno pomoč.
Prva stvar, ki jo lahko storiš, je ta, da poiščeš pomoč odraslega, ki ji lahko pomaga. Lahko je to šolska svetovalna delavka, razrednik, učitelj ali kateri koli drug strokovnjak. Pomembno je, da se to obravnava na pravilen način in da prijateljica dobi potrebno strokovno pomoč. Ko se boš po nasvet obrnila na nekoga na šoli, lahko prosiš, da ohraniš anonimnost in da jo povabijo na pogovor morda z razlogom, da opazijo spremembe v njenem obnašanju in jih skrbi, kaj se z njo dogaja ali kaj podobnega.
Kraja škarij iz njene torbe ni primerna rešitev. Čeprav se vam zdi, da bi s tem lahko preprečile njeno rezanje, lahko dejansko povzročite večjo stisko ali se s tem celo poveča njena potreba po samopoškodovanju. Namesto tega se poskusite odprto pogovoriti z njo, izrazite svojo skrb in jo spodbudite k iskanju pomoči.
Pomembno je tudi, da ohranite zaupanje. Če je prijateljica v preteklosti zaupala tebi, jo poskusi spodbuditi, da se odpre o svojih občutkih in nato skupaj poiščita možnosti za pomoč.
Ne pozabi pa, da si ti njena prijateljica, ne terapevt, zato je ključnega pomena, da si poišče strokovno pomoč, ki ji bo omogočila ustrezno obravnavo njenih težav. Lahko preverita tudi, kje v vajini bližini deluje Posvet, in se tam dogovori za pogovore.
Morda pristopiš do nje v smislu: zelo sem zaskrbljena zaradi tebe in se mi zdi pomembno, da se o tem pogovoriva. Opazila sem, da se zadnje čase poškoduješ in me skrbi zate. Ne želim te obsojati, ampak ti želim pomagati. Bi se lahko pogovorili o tem, kaj te muči in kako ti lahko pomagam? Ni ti treba skrivati svojih težav, lahko računaš name. Prosim te, da morda poiščeš pomoč. Zavedam se, da je to težko…
Lahko ji tudi svetuješ, da škarje zamenja z drugim predmetom – morda žogico za stiskanje. Nekaterim pomaga tudi, da v trenutku, ko jih prime potreba po samopoškodovanju, mesto rezanja hladijo – naj gre takrat na stranišče in si zapestja poliva z mrzlo vodo…
Če imaš še kakšna vprašanja ali potrebuješ dodatno pomoč, sem tu, da ti pomagam.
Vse dobro ti želim,
Urška Stepišnik, dipl. m. s. in mag. prof. socialne pedagogike
Pr
Prjatlca
Hvala za odgovor. Skupaj s sosolko sva sli povedati uciteljici. Po pocitnicah ji nameravam povedati, da vem kaj pocne, tako kot ste mi svetovali. Zanima pa me, ce me bo vprasala ce vem kdo je sel povedat uciteljem (ker so ji povedali, da ji lahko tudi pomagajo) oz. ce bo sumila da sem jaz sla ali ji naj priznam da sem bila jaz in se ena sosolka ali ne.
Ze vnaprej hvala za odgovor
Uredništvo
Urška Stepišnik
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena, odlično sta to izpeljali. Glede tega, ali bi ji povedala, presodi sama. Ti jo najbolje poznaš. Ali misliš, da bi ti to zamerila ali bi razumela in ti bila hvaležna? Iskrenost je seveda zelo velika vrlina, je pa res, da vama morda lahko v afektu in jezi prijateljica to zameri. Zaradi tega lahko žal izgubita prijateljstvo. Zato ti tu težko svetujem in se moraš odločiti sama.
Lep pozdrav,