Živjo,
Sem Nina, in sem v četrtem letniku srednje šole. Že od februarja 2025 se borim s tem kako reševati konflikte v odnosu kako dozorelo odreagirati na razlicne situacije, in ugotovila sem da vse izvira iz tega da sebe nimam rada. Da se ne cenim. V usakem stavku ki ga izrecem je vsaj ena beseda, ki me oznavi za nesposobno. Pri nekaterih izzivih pa naj bo to ocenjevanje ali pa neka obveznost ze takoj obupujem, in si ze vnaprej zamislim slab oz negativen rezultat. In z preteklimi dogodki sem vse bolj spoznala, da odnos ki ga imam sama s seboj vpliva tudi na prijateljstvo, ki ga imam s sošolko. Prišlo je že do veliko konfliktov, ki sva jih konstruktovmo rešili. Zavedava se vsaka svojih slabosti. Predvsem pa mi je razširila obzorja glede mojega vedenja. Saj sem videla le iz svoje perspektive. Še vedno sem zelo egocentrična v nekaterih situacijah. Spoznala sem, da imam veliko vzorcev iz represivnega vzgojnega sloga v moji družini, kar tudi vpliva na odnose, ki jih imam pa tudi na mojo slabo samopodobo. Prosim pomagajte????
• Uredništvo
Ana Globokar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Nina,
Praviš, da se že nekaj časa spopadaš s tem, kako reševati konflikte. Veseli me, da si že našla nekaj načinov, kako se spopadati s konflikti v življenju in da ti pri tem pomaga tudi tvoja prijateljica. Prijatelji nam lahko velikokrat pomagajo s tem, da nam pokažejo, da naša perspektiva morda ni vedno čisto takšna, kot mi mislimo da je.
Občutek imam, da ti prijateljica pomaga pri izboljšanju tvoje komunikacije, vendar praviš, da si v nekaterih pogledih še velikokrat sebična. V odnosih z drugimi je pomembno, da spoštujemo mnenje drugih, hkrati pa tudi znamo izraziti svoje – to pa najlažje dosežemo z asertivno komunikacijo. Si že slišala zanjo? To je način komuniciranja, kjer jasno povemo, kaj mislimo, čutimo in potrebujemo, hkrati pa spoštujemo sogovornika. Vemo, kaj hočemo in to tudi povemo, ter o naših željah, potrebah in mnenjih spregovorimo na glas. Ob tem je pomembno, da upoštevamo tudi občutke in potrebe drugih. Asertivno vedenje nam daje občutek notranje moči, povečuje samospoštovanje in pomaga graditi boljše odnose z drugimi ljudmi. Da bi to razvila, lahko v svojo komunikacijo postopoma vključiš naslednje (če jih še ne uporabljaš): aktivno poslušanje, vzpostavljanje očesnega stika, izražanje čustev, jasno in spoštljivo izražanje mnenj, pozitivno podajanje kritike, pohvale, prevzemanje odgovornosti za svoje besede in dejanja ter opravičilo, kadar naredimo napako.
Več o tem si lahko prebereš tudi tukaj: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/komunikacija/
Napisala si, da se tvoja težava povezuje tudi s slabo samopodobo in z odnosi v družini, kar je lahko zelo obremenjujoče. Žal mi je, da doživljaš takšno stisko. Si morda svoje težave zaupala še kakšni drugi osebi poleg prijateljice? Se morda lahko obrneš na svetovalno službo na tvoji srednji šoli? Morda te lahko tam varno poslušajo in skupaj poiščete rešitve.
Do takrat pa ti lahko ponudim nekaj konkretnih strategij, kako lahko začneš sama graditi boljšo samopodobo. Pomagaš si lahko z desetimi koraki do boljše samopodobe, ki jih najdeš tukaj: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/?topic=24
Prvi korak pri izboljšanju lastne samopodobe je namreč sprejemanje same sebe in samospoštovanje - da vidiš in priznaš, da si vredna že takšna, kot si zdaj. Verjamem, da na sebi najdeš tudi kakšne lastnosti, ki so ti všeč. Morda imaš kakšno aktivnost, ki ti gre dobro. Pomaga, če si vsak dan zapišeš eno stvar, ki si jo dobro opravila ali pa nekaj, kar ti je na tebi všeč. Če ti to dela težave, prosi prijateljico, naj ti pove, kaj ona občuduje pri tebi – skupaj bosta zagotovo našli veliko dobrega.
Tudi če nisi zadovoljna z vsemi svojimi lastnostmi, jih lahko sprejmeš kot del sebe in jih postopoma oblikuješ. In že to, da si se odločila poiskati pomoč, kaže na tvojo moč in pripravljenost na spremembo. Pomembno je tudi, da se težavam ne izogibaš, ampak jih postopoma rešuješ – prav to pa pomaga graditi samozavest in notranjo trdnost.
Držim pesti zate in verjamem, da si na pravi poti.
Če potrebuješ še kaj, mi lahko kar odgovoriš na to sporočilo.
Lepo bodi,
Ana Globokar, dipl. psihologinja (UN)