Pozdravljeni. Odločila sem se povedat za en problem, ki me pesti že od 8 leta, sedaj sem skoraj 20.
Občasno, ampak res občasno, recimo 3x na leto, ko me kdo ujezi (pa čeprav gre za nepomembno stvar) me prime močna agresija za sekundo, dve in tako je bilo tudi včeraj. Zraven sem imela mačko, in čeprav ni bila zares kriva, sem jo močno stisnila od jeze, čeprav vsekakor ji nisem želela nič storiti, ker jo imam močno rada. Trajalo je sekundo ali dve, več sigurno ne, in potem sem bila "normalna" in mi je seveda bilo hudo, da sem jo stisnila in jo je bolelo. Za moje dejanje sigurno ni opravičila, in mi je neznansko hudo, da sem to storila, ampak hočem vedeti, zakaj se mi to dogaja, saj ni bilo prvič in kot rečeno je bilo že ko sem bila majhna. Veste vi mogoče kaj mi je, zakaj to počnem - zakaj tako reagiram, predvsem pa kako naj neham?
Drugače sem zelo mirna oseba že od vedno, najraje sem sama s sabo v miru, prijateljev nimam, včasih se mi zdi, da sem v depresiji že dolgo, saj se doma ne razumemo in nikoli nismo, in te stvari name zelo vplivajo še danes. Pa tudi prenajedam se. No, dejstvo je, da se pa bojim te agresije, ki me prime, ko se razjezim. Je redko, pa vseeno.
Uredništvo
Mojca Lapi

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Najprej bi se ti želela zahvaliti za zaupanje in za to, da si se odprla. Pohvalila bi te pa tudi, da znaš ubesediti, kaj se ti dogaja. To je že pomemben znak, da se želiš razumeti in zavestno vplivati na svoja vedenja.
Kot praviš, se doma ne razumete najbolje. To je lahko vir mnogih dejanj, kakor je agresija, depresija in prenajedanje. Če družinska celica ni otrokovo varno okolje, ampak mu predstavlja ogrožajoč dejavnik, otrok nima zadostnih pogojev, da se razvije v čustveno stabilno osebo. Ni nujno, da so te doma pretepali, dovolj je že, da te niso čustveno zadovoljili. In ker se kot majhna deklica nisi mogla opreti na svoje starše, si se morda čustva naučila predelovati na manj primeren način.
Nenadni izbruhi jeze so znak potlačenih čustev. Verjetno si do svojega 20. postala mojstrica v “pometanju čustev pod preprogo”. To pomeni, da jih nisi predelovala na konstruktiven način. Pri tem bi ti svetovala, da si začneš zapisovati, kaj se ti dogaja čez dan in ob tem zapišeš tudi svoje misli in kakšna čustva si ob tem doživljala. Če boš dosledno zapisovala, boš morda lahko ugotovila, kaj so tisti tvoji “trigerji” (sprožilci), ki te ujezijo.
Vzemi to kot tvojo večerno rutino. S tem boš tudi predelala misli ter čustva in jih boš “pospravila” na svoje mesto, tako da ne bodo ostale v glavi in skakljale tam naokrog brez svojega mesta. Ob tem pa te tudi spodbudim, da si zapisuješ, za kaj si hvaležna, da boš svoje misli potem tudi čez dan usmerjala v prijetno. Včasih moramo svoje možgane malo “nafintirat”, da jih usmerimo v nekaj drugega, kot so bili do sedaj navajeni. V začetku boš verjetno doživela upor, saj smo ljudje pač nagnjeni k lagodju in se upiramo spremembam, potem pa ti bo postalo lažje in samoumevno.
Prenajedanje je pomemben znak neizraženih čustev, saj bolečino le-teh “utapljaš” v hrani. Poskusi prevzeti nadzor nad tem. Seveda bo to prišlo z roko v roki pri zavedanju in konstruktivnem predelovanju čustev.
Prijateljske vezi so pomembne v obdobju odraščanja, v katerem si trenutno. To ne pomeni, da moraš imeti goro prijateljev, ampak vsaj nekoga, ki mu lahko zaupaš in poveš svoje stiske, saj tudi s tem, ko govorimo, predelujemo in urejamo misli v glavi. Je pa zelo značilno, da osebe, ki so čustveno bolj globoke, težje ohranjajo prijateljske vezi, ki so bolj površinske. Je morda tudi to, da se sama držiš stran od ljudi, ker se ne želiš odpreti in se ti zdi, da ne boš razumljena oziroma sprejeta? Pri tem je pomembno, da najprej razumeš in sprejmeš sebe, potem boš tudi z drugimi ljudmi bolj samozavestna in odprta. Seveda pa ne rabiš biti odprta do vseh, ampak le do tistih, katere začutiš. Otroci iz neuravnovešenih družin imajo namreč po navadi močan čutilni center. To lahko služi kot odličen življenjski kompas, saj ti daje možnost “prebrati” ljudi v globino, kot jih ostali ne zmorejo. Seveda pa moraš čutilni center najprej dodobra spoznati in ga razumeti, da ga lahko uporabiš.
Depresija je seveda tudi posledica vsega, kar sva že našteli. Če se ti zdi, da ti je vse to preveč in da ne bi sama zmogla prepoznati čustev, jih predelati in jih pravilno “pospraviti”, ti svetujem, da o tem spregovoriš s svojo osebno zdravnico, ki te lahko napoti k strokovnjaku. Če bi se ti kdaj zdelo, da je jeza ali žalost tako močna, da se ne moreš obvladovati, lahko sama, brez napotnice, obiščeš urgentni Center za mentalno zdravje, ki je odprt vsak dan, ves dan.
Seveda pa imajo na čustva nas, žensk, močan vpliv tudi hormoni, ki so močno odvisni od menstrualnega cikla. Opazuj, če se ti morda pred ali med menstruacijo pojavijo močna čustva. Povsem običajno je, da smo takrat bolj razdražljive in pomembno je, da se ne upiramo svoji naravi ampak se takrat sprejmemo, se razumemo in se dodatno pocartljamo. S tem pomembno investiramo v preostali del cikla.
Naj poudarim, da za to nisi kriva sama, saj si vsak otrok zasluži imeti starše, ki mu nudijo varen prostor za izražanje čustev. Lahko pa zdaj, ko si že nekako odrasla, narediš zase, kar lahko, da se zaveš svojih trigerjev jeze in jim odvzameš moč s tem, da zavestno spremljaš svoje misli in čustva. Mačka ti pri tem lahko pomaga, da te umiri. Za trenutke močne agresije si vnaprej pripravi načrt, kaj takrat narediš, brez da pri tem oškoduješ sebe ali druga bitja. Šport ti pri tem lahko pomaga, saj ti telesna aktivnost zvišuje raven hormonov sreče, hkrati pa se pri športu naučiš discipline, samokontrole in nadzora nad svojim telesom in mislimi.
Želim ti uspešno raziskovanje sebe, svojih misli in čustev ter sprejemanje sebe. To vzemi kor dar in priložnost, da pri teh letih, ko je veliko ljudi osredotočenih na okolico, nad katero nimamo vpliva, se ti učiš biti usmerjena nase, kar je edina stvar, na katero imaš vpliv. In to je odlična popotnica, da zaživiš polno življenje, takšno, ki tebi da zadovoljstvo.
Upam, da sem ti vsaj malo pomagala. Sicer pa še napiši.
Mojca Lapi, mag. prof. pedagogike
Ne
Ne bi vedla
Tudi meni se to včasih dokaj, prav tako zelo redko. Spomnim se da od kakšnega 9., 10.leta naprej, ampak če zadržujem čustva, manjkrat. Vedno kadar slišim žvižganje, ne vem zakaj, občutim takšen val živčnosti, vzburjenja, jeze, kot da se mi bo utrgalo če se ne zberem in na to odreagiram. Omenim ker se mi zdi da je povezano s tem.
Tudi sama opažam da se zadnjih nekaj let prenajedam, pa vem, da se prej nisem.
Ek
Eksplozivni_Asertivni
Takoj se prepoznam v napisanem. Sama od otroštva naprej ugotavljaš pojavljanje občasne hude jeze, ki je tisti hip ne moreš nadzorovati - okoliščine zanjo pa so videti prav v družinskih nesoglasjih.
Nad nastajanjem nesoglasij med družinskimi člani pogosto nimamo nadzora, včasih prispevamo k naelektrenemu vzdušju, večkrat pa smo lahko tudi sami žrtve izlivanja njihovega nezadovoljstva ali vtikanja v naš osebni prostor. Dokler smo otroci ob svojih starših ali vzgojiteljih, od katerih smo odvisni, ne vidimo izhoda.
Osebno se mi je ta problem razrešil sam od sebe po odhodu od doma - leta bivanja v dijaškem domu, služenju vokaškega roka in poznejše službe so mi pokazala, da se v krogu zrelih ljudi moji izbruhi ne pojavljajo, če ni tam nekdo problematičen ali spravlja mene v prisiljene okoliščine. In ne boš verjela, parkrat se je zgodilo, da je kdo zaradi nefer odnosa do mene naletel na mino - sem izbruhnil in protestiral, kar se mi je zdelo vredno povedat, da mi ne ustreza. Najbolj trmastemu nadlegovalcu v vojski sem poslal pest v zobe ...opozirili so me, da se tega ne dela, obenem pa mi dali vedeti, da mi dajo prav, da nisem dovolil temu bullyju, da se izživlja.
Presodi pri sebi, če bi lahko pred izbruhom povedala pravi osebi, kar si misliš in kar čutiš glede problematične zadeve ali zapleta, katere besede bi uporabila - če bi bil drugi pripravljen na zrelo sporazumevanje s poslušanjem. Veliko nakopičene jeze je posledica, da nismo mogli ali upali ukrepati kakor zrela oseba pred sogovornikom. Posebej, če smo bili šibkejši ali odvisni od njegove naklonjenosti.
Raziskuj, kaj je asertivnost v dobrem pomenu in razvijaj to držo. Toda nikoli ne pokoplji svojega nemira za ceno tega, da bi ti kdo hodil po glavi ali teptal tvoje dostojanstvo.