Zdravo,
Sem star 16 let in v zadnjem času imam zelo nenavadne občutke – kot da svet ni resničen, moj vid se včasih čudno spremeni in ne počutim se kot jaz. To se dogaja že dva tedna in me zelo skrbi.
Rad bi se pogovoril z nekom, vendar ne želim, da moji starši izvejo, ker bi bilo zame zelo težko. Je možno, da se pogovorim z zdravnikom ali psihologom zaupno?
Hvala za razumevanje.
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljen,
včasih se znaki tesnobe kažejo v takšni obliki, kot jih opisuješ, včasih so lahko ti znaki povezani tudi s specifičnimi tveganimi vedenji mladih (uživanje psihoaktivnih substanc) ali nakazujejo na kakšne druge čustvene/individualne obremenitve ali (biološke) ranljivosti. Zato je odločitev, da se pogovoriš s strokovnjakom zelo dobra, pravočasna in pri omenjeni starosti, če strokovnjak oceni, da si odgovoren in zaupa v tvojo sposobnost odločanja, lahko pogovor (več najdeš v Zakonu o pravicah pacientov) tudi ostane zaupne narave.
Odgovor še malo razširim na vprašanje "Kje lahko poleg To sem jaz še poiščeš pomoč?" (Odvisno od kraja bivanja in bližine večjega mesta,...):
V svojem zdravstvenem domu (osebna zdravnica, zdravnik) in v (bližnjem) Centru za duševno zdravje otrok in mladostnikov (psiholog, psihiater), ...
POSVET (organizacija - brezplačna pomoč).
Ker se dogaja že 2 tedna in te skrbi, greš lahko tudi brez napotnice (podatek za LJ: dopoldan na Polikliniko (Izvenbolnišnična psihiatrična dejavnost, 2 nadstropje dopoldan). in Pediatrično kliniko (LJ) ali po 15. uri pa na EKI - Enota za krizne intervencije - Enota za adolescentno psihiatrijo in opraviš pogovor z dežurnim zdravnikom. Ali pa se pogovoriš s svojim osebnim zdravnikom in dogovoriš za nadaljnje korake).
Če mi napišeš (po izbiri), kje si doma, bi potem morebiti lahko prestregla odgovore, ki so manj splošne narave (https://www.zadusevnozdravje.si/kam-po-pomoc/centri-za-dusevno-zdravje/otroci-in-mladostniki/)
Me pa daje radovednost, zakaj bi bilo zate zelo težko, če bi starši izvedeli za tvojo stisko?
Posebnost, kot jo določa zakon, ko strokovnjaki nismo zavezani k zaupnosti in molčečnosti, je v primerih, kjer obstaja nevarnost za življenje ali zdravje osebe ali drugih. Pri starejših od 15 let zdravnik mora spoštovati zaupnost - ob zgoraj opisanem dejstvu. Doživljam te kot odgovornega do sebe in hkrati zadržanega v odnosu do staršev. Mi je žal, da niso oni prvi, ki bi se jim lahko zaupal. A za to gotovo obstaja nek zate pomemben razlog.
Verjamem, da boš predloge raziskal in mi postregel tudi z nekaj dodatnega čtiva o tebi.
Julija Pelc, univ. dipl. psih., spec. psihološko svetovanje, geštalt psihoterapevtka
• rd
rdecapomaranca
Živjo,
to kar opisuješ, zveni kot derealizacija. Občutek je lahko sicer zelo neprijeten, ampak ni nič nevarnega in se pri nekaterih ljudeh pojavi v stresnih obdobjih. Tako nekako se naši možgani "zaščitijo" in nam omogočijo, da smo od neke situacije malo bolj distancirani. Običajno po nekem času izzveni samo od sebe.
Drugače pa pojav ni tako redek, če ti to kaj pomaga, nedolgo nazaj sem namreč tudi tukaj videla eno vprašanje o derealizaciji.
Se je pred kratkim zgodilo kaj, kar te spravlja v stres? Imaš koga, s komer bi se še lahko pogovoril? Sicer pa ti tudi jaz priporočam, da se obrneš na kakšnega izmed ponujenih virov, da dobiš možnost za pogovor. Prav tako bi bilo dobro, da si poiščeš pomoč, če bo ta derealizacija trajala predolgo, če se ti stanje zelo poslabša in te začne zelo ovirati ali pa če se pridružijo še kakšni drugi simptomi (npr. omedlevica, glavoboli...).
Drži se :)