Pozdravljeni,
imam prašanje, katerega si sama ne znam razložiti in nevem na koga naj se obrnem. Sem v 3. letniku in občutek imam, da je z mano nekaj narobe. Že od 1. letnika dalje sem čutila da z mano ni vse okej...nisem imela prave družbe,  zacela sem dobivati slabe ocene ker se sploh nisem mogla učiti, poslusala sem samo depresivno glasbo, izgubila sem veselje do športa, ki sem ga imela najraje, poleg tega pa sem se še zredila in spala po 4-5 ur. Po nekaj časa, ko nisem več vedela kaj naj naredim sem prašala starse in rekla, da imam občutek kot da sem depresivna in da nisem v redu. Rekla mi je naj se iz tega ne delam norca, in da nemore bit z mano nic ker imam vse kar hočem. Sama sem potem ostala tiho in se zatekla k pisanju pesmi, sprehodom. Nikoli nisem nobenemu vec omenila tega... enkrat sem na sprehodu začela udarjati drevo s pestjo, ker sploh nisem našla neke rešitve. Potem je bilo sčasoma bolje, a nikoli 100% v redu. Ponovno so se začeli pojavljati isti znaki, samo da sem tokrat res pustila šport, ki sem ga imela najraje. Velikokrat mi recejo da vse kar delam je da jem in sedim. Še celo da izgledam kot Hulk in da me je pol več kot mojih prijateljic,da sem zelo negativna kar res boli, sploh iz ust domačih. Nobene motivacije ne najdem, da bi se usedla za mizo in učila, ker samo ležim in se sploh ne poberem iz postelje. Potem pa imam šeen problem, katerega sploh ne upam deliti z javnostjo, ker velikokrat na to temo slišim grozne komentarje in imam občutek, da bom izgubila prijatelje in družino če to komurkoli povem. Mogoče ni tako slabo in si to jaz sama samo predstavljam?
Lp:)
• Uredništvo
Anadeja Bajzek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
najprej naj poudarim, da so to kar navajaš znaki duševne stiske in to nikakor ne pomeni, da si razvajena ali lena ali, da je nekaj narobe s tabo kot osebo. Pomanjkanje motivacije, koncentracije, izguba veselja do aktivnosti, ki smo jih prej imeli radi, težave s spanjem in sprememba apetita so vse znaki depresivne simptomatike in to ni nekaj s čimer bi se morala spopadati sama.
Žal mi je, da si se že zaupala staršem in da te nista vzela resno. Duševne stiske niso povezane s tem koliko imamo, ampak z našim notranjim doživljanjem in kako se počutiš ni odraz tvoje nehvaležnosti.
Vesela sem, da si našla vsaj nekaj načinov, kako izboljšaš svoje počutje. Pisanje pesmi ali druge ustvarjalne aktivnosti so lahko odlični načini za izražanje čustev. Prav tako je vedenjska aktivacija pomemben del tega, da se depresivno razpoloženje izboljša. Včasih se ujamemo v svojih negativnih mislih in se moramo malo “prisliti”, da vstanemo iz postelje, razmigamo telo, pa četudi so to čisto majhni koraki (npr. da si posteljemo posteljo, gremo na sprehod, naredimo 5 počepov…).
To, da si na sprehodu s pestjo udarjala ob drevo mi pove, da imaš v sebi ogromno nakopičenih čustev, ki jih nisi uspela izraziti. Morda je podobno tudi s tem, da se zatekaš k hrani. Hrana ljudi pomirja, v nas vzbudi pozitivne občutke in pogosto jo v stiski ljudje uporabijo za način, kako umirijo svoje misli. Poleg tega je vse več kot le gorivo - z njo se nagradimo, z njo praznujemo, z njo se potolažimo. Tako, da ima veliko čustvenega naboja, zato je naš odnos z njo lahko zakompliciran. Vseeno pa je vnos hrane povezan tudi z našim počutjem - če se prehranjujemo zdravo, je naše počutje boljše.
Dovolj spanja, zdrav življenjski slog, ukvarjanje z aktivnostmi, ki so nam ljube, vse to lahko izboljša nekatere depresivne simptome. Ampak tu ne smemo zanemariti tega, da je tvoja stiska tudi veliko več kot to. Zato ti toplo priporočam, da se še enkrat opogumiš in jo nekomu zaupaš. Naj bo to šolska svetovalna služba, profesor kateremu zaupaš ali pa osebni zdravnik (ta ti lahko predpiše napotnico tudi za psihologa). Morda vseeno poskusi še enkrat svojo stisko izraziti staršem. Ti so včasih navajeni poslušati, da so najstniki “dramatični” in lahko spregledajo resnične stiske, četudi jim je v resnici mar za tvoje zdravje. Povej jim, da so ti občutki nekaj, kar te resnično obremenjuje, da niso povezani s tem, kaj imaš in kaj ti manjka, ampak preprosto z notranjim doživljanjem in mislih, o katerih se moraš z nekom pogovoriti. Izrazi, da tudi sama nisi zadovoljna s tem, kakšna si, da opažaš, da si se ujela v vzorce vedenja, ki niso zdravi in da potrebuješ pomoč, da jih spremeniš. Verjamem, da želijo le najboljše zate in da te bodo skušali razumeti, če k temi pristopiš na ustrezen način.
Kar se tiče problema, ki te še muči, pa ga ne upaš zapisati… Pozitivna stran te platforme je, da je popolnoma anonimna in če želiš, se lahko vprašanje skrije, tako da ga vidiš le ti in svetovalec. Poleg tega je pri stiskah pogosto tako, da mislimo, da smo v njih sami, da imamo takšne probleme, ki nas jih mora biti sram. V bistvu pa se z njimi spopada veliko več ljudi kot mislimo. Zato bom vesela, če vseeno zapišeš, kaj je tista stvar, ki te še teži. Prepričana sem, da bo tudi kdo drug, ki je v podobni situaciji, olajšan, da v njej ni sam. Jaz pa ti bom poskušala pomagati po najboljših močeh.
Lep vikend,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)