Pozdravljeni. Jaz imam eno težavo in bi se rada nekomu zaupala. Zadnje čase sem res malo čudna. Za vsako malenkost, si hodim umivat roke in to moje starše neizmerno živcira in jezi. Ko pridem iz sprehoda in se ničesar ne dotikam, ko pridem domov si grem umivat roke. Ko si pripravljam zajtrk, če primem ročico od predala si bom šla umivat roke, ker imam nenehno v glavi, da so bacili vsepovsod. Tako sem pazljiva od takrat naprej, ko sem pred 2 letoma fasala neko trebušno virozo in bruhala popolnoma celo noč. Rada bi se rešila tega, da si ves čas umivam roke, pa ne morem. To umivanje in drgnenje rok je zame pustilo grde posledice, na dlaneh imam vse rdečo in moram uporaljati kremo, ki jo je predspisala dermatologinja. Zelo mi je tudi čudno pri meni, da zaradi teh bacilov, ker sem mislila, da so vsepovsod, sem si ves čas brisala usta z robčki. V enem dnevu sem porabila 2 če ne celo več paketkov robčkov. Staršem se je to takrat zdelo čudno, zakaj jaz toliko robčkov porabljam, da je to navada, da se v enem dnevu koš za smeti popolnoma napolni itd. zelo je tudi čudno, da npr. sem sama doma in sem pred nekaj časa si iz pipe nalivala vodo zaprla pipo in nisem bila sigurna, a sem jo zaprla in sem šla pogledat a sem jo. Bla je zaprta in sem vedela, da je zaprta ampak sem šla v kratkem času npr. 2 minutah še 6 krat pogledat, ali je zaprta. Je še en primer. Npr. zjutraj grem od doma, sem sama doma. In vgasnem luč na hodniku in vem, da je vgašnjena ampak še potem vrata v roku 3 minut 8 krat odprem in preverim, ali je luč vgašnjena. Moj strah je, da mi začelo goreti in bi vse zgorelo. Ne vem, jaz imam to v glavi in se ne morem znebiti tega strahu. Jaz imam to že od malega, da milijonkrat preverim, ali sem nekaj storila. Npr. zvečer tudi lučko na nočni omarici podzavestno 5 krat prižgem in ugasnem v zelo kratkem času in sploh ne vem zakaj. Enkrat sem slišala za obsesivno kompulzivno motnjo in meni to moje obnašanje deluje kot obsesivna kompulzivna motnja. Kaj vi pravite? Kako se naj rešim teh strahov in navad, da ne bom v kratkem času sto krat preverila, ali sem nekaj storila ali ne. Kako se naj tudi rešim navade nenehnega umivanja rok, in brisanja ust v robčke zaradi straha pred bacili?
Hvala vam.
Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljeno dekle,
najprej hvala za ta iskren zapis, ki si ga delila na svetovalnici.
Pišeš, da se soočaš s stisko, ki bi jo želela z nekom deliti. Opažaš, da se ti v zadnjem času pojavlja več vedenj in misli, ki te kar nekako "silijo" v ta vedenja - umivanje rok, brisanje ust, prižiganje in ugašanje luči, preverjanje ali si nekaj resnično naredila. Zaradi teh vedenj se starša jezita nate in se čudita tvojemu vedenju. Omenila si tudi, da imaš zaradi pretiranega umivanja rok povsem rdeče roke, zaradi česar si že bila pri dermatologinji, ki ti je predpisala kremo za nego tvojih rok. Predstavljam si, da ti je ob vsem tem dogajanju neprijetno in da si v stiski - po eni strani se morda soočaš z občutki krivde in nerazumevanja, ki jih v tebi vzbujata starša, po drugi strani pa ti tvoje misli ne pustijo, da bi s takšnim vedenjem prenehala, čeprav imajo zate večje posledice. Verjamem, da ti je ob tem neprijetno in hudo, zato sem vesela, da si zbrala pogum in se obrnila na nas.
Sprašuješ, kako naj se rešiš teh strahov ter vedenj, ki jih izvajaš zaradi svojih misli. Predlagam ti, da se obrneš na svojega zdravnika/zdravnico in mu poveš za svojo stisko ter prosiš, če ti izda napotnico za kliničnega psihologa. Klinični psiholog je oseba, ki mu boš lahko zaupala svojo stisko, hkrati pa bosta skupaj raziskala možne strategije za spoprijemanje. Povedano drugače - skupaj s kliničnim psihologom lahko najdeta načine, ki bi jih lahko uporabila pri spoprijemanju s svojimi mislimi in vedenjem. Glede na to, da imajo tvoje misli in vedenja že večje posledice zate (v smislu težav s kožo na rokah) in ker si izpostavila, da to pri sebi opažaš že nekaj časa, te spodbujam, da si skušaš čim prej najti strokovno pomoč. Sama si izpostavila, da si že slišala za obsesivno-kompulzivno motnjo ter, da so tvoja vedenja po tvojem mnenju skladna s to motnjo. Je res, da se na podlagi tvojega zapisa in opisa misli ter vedenj, pojavljajo nekatere značilnosti, ki bi jih lahko uvrstili v obsesivno-kompulzivno motnjo. Kljub temu pa samo na osnovi tega ne moremo z gotovostjo trditi za kaj gre oz. če obstaja morda kaj drugega, ki bi tvoje vedenje in misli razložilo bolje. Tudi zato je pomembno, da obiščeš kliničnega psihologa, saj ti bo ta z različnimi testi in pripomočki pomagal poiskati odgovor na to tvoje vprašanje.
Verjamem, da si zaradi vsega zapisanega v stiski in da k temu prav nič ne prispevajo komentarji staršev, ki ti, povsem razumljivo, povzročajo samo še dodatno stisko. Tudi zato te spodbujam, da se odločiš za obisk psihologa, ki bo lahko tudi tvojima staršema razložil zakaj se pojavljajo takšna vedenja in kaj lahko naredita, da ti bo pri vsem tem lažje.
Lepo te pozdravljam in ti želim vse dobro,
Urška Pisar, mag. psihologije