Pozdravljeni. Že od nekdaj me je sram govoriti o nekaterih temah, zdaj pa imam zaradi tega težave. Sram me je govoriti o britju, menstruaciji, težavah s kožo (akne), prsih, spolovilih...skratka o odraščanju nasploh. Ne vem zakaj se mi to dogaja. Ne bi rekla, da sta mi starša kadarkoli dajala vtis, da se o tem ne govori in, da o tem ne smem spraševati. Pravzaprav se včasih počutim, kot da sva z mamo zamenjali vlogi, ko tako sproščeno v javnosti govori o tem, jaz pa se osramočena jezim na njo, češ kaj to razlagaš, to je tvoja stvar, kaj njih briga, o tem se ne govori... Vem, da so to naravni človeški procesi in, da človeško telo ni grdo in, da se ga ne rabim sramovati, ampak že pogovor o mozoljih me lahko čisto iztiri. Ko se sošolke pogovarjajo o britju, modrčkih...mi običajno ni neprijetno, ker kot sem že rekla, vem, da je to normalno. Ampak, ko pa pride do tega, da bi jaz mogla govorit o tem pa ne morem. Zablokiram, nočem izustit tega, govorim v šifrah. Ne bi rekla, da sem otročja in, da se hihitam ob besedi 'seks' recimo. Enostavno sem zelo zadržana in se mi zdi preveč osebno, da bi priznala, da nosim modrček recimo. Zdaj, ko to povem na glas zveni neumno, ampak enostavno imam neko zavoro v glavi, ki mi pravi, da je 'čudno' in neprimerno. Pa sem drugače okrog prijateljic zelo sproščena, veliko jim zaupam. O tem pa ne maram govoriti. Težava je nastala, ko sem recimo potrebovala higienične pripomočke (vložke, britvico, gel za čiščenje obraza...), pa me je bilo preveč sram doma povedati. Mama se velikokrat jezi na mene, ker nikoli ne povem, ko kaj rabim in potem ona opazi, da sem že dva meseca brez vložkov in jaz se zlažem, da sem pozabila, spregledala, nisem videla... In, ker mi verjame je jezna, ker misli, da sem neodgovorna in, da mi je vseeno, v resnici pa me je tako zelo sram. Res ne vem kaj je narobe z mano. Mama mi je vedno dala vedeti, da ko kaj potrebujem naj rečem, da se lahko pogovorim... Ampak besede enostavno nočejo iz mene. V preteklosti sem velikokrat trpela zaradi tega, ker sem se želela recimo znebiti dlak, ampak ker nisem želela govoriti o dlakah nisem mogla mame prositi za nasvet/ britvico in potem so se v šoli norčevali. Dolgo časa nisem nosila kratkih hlač, skrivala sem svoje telo. Enkrat drugič recimo nisem upala mami povedati, da si želim modrček in punce so mi v garderobi vedno težile/ me čudno gledale/ komentirale to, da nimam modrčka. Včeraj se mi je zlomila britvica in danes greva z atijem po nakupih. Mama je včeraj opazila zlomljeno rezilo in se spet jezila, da nisem nič rekla in mi naročila, da naj danes atiju rečem, da potrebujem novo britvico. Mama ne ve kako zelo mi je nerodno in, da trpim, ampak če pridem domov brez britvice se bo jezila, da sem spet 'pozabila'. Res ne vem kaj naj...
Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Hvala za tvoje vprašanje in zaupanje, da si se z vprašanjem obrnila na nas.Kot si že sama napisala, so vse te stvari, o katerih ti ni prijetno trenutno govoriti, nekaj kar je normalni del naših življenj. Ampak kljub temu spolnost, intimo in vse stvari povezane s tem pogosto spremljajo občutki sramu, strahu ali kakšni drugi neprijetni občutki, ko se o tem pogovarjamo. Lahko so ti občutki nekoliko bolj močni v puberteti, ko se telo začne spreminjati, ko se začnejo dogajati spremembe in se z nekaterimi stvarmi (kot je npr. menstruacija) srečujemo prvič. Vsekakor je dobro, da sta tvoja starša o tem pripravljena odprto govoriti. Je pa pogosto še vedno tako, da so v družbi takšne teme tabu. Pogosto so te teme predstavljene ali se o njih pogovarja z določenimi zadržki, neprijetnimi občutki. Tudi sama si napisala, da so se ti zgodili nekateri dogodki povezani s tem, ko si potem občutila sram. Lahko je, da tvoj sram oz. ta blokada, ki jo opisuješ, izhaja iz tam ali pa so ti dogodki tvoje občutke še nekoliko povečali.
Ali morda čutiš sram, ker imaš občutek, da veš o teh stvareh premalo? Včasih je namreč lahko to vzrok. Če imaš ta občutek, bi ti svetovala, da malo pobrskaš po naši svetovalnici, kjer lahko najdeš nekatere informacije. Nekatere informacije lahko najdeš tudi na naslednji spletni povezavi: https://e-tom.si/category/teme/spolnost/. Prav tako lahko najdeš kak podkast, če ti je mogoče ta medij bolj blizu na to temo (bodi pa vedno previdna, da malo preveriš in pobrskaš, da ima stran kvalitetne in resnične podatke). Lahko si morebiti v knjižnici sposodiš tudi kakšno knjigo na to temo. Drugače je povsem normalno, da še ne veš vsega. V bistvu se učimo glede teh stvari na nek način celo življenje in je povsem prav, da zaprosimo za pomoč, če jo potrebujemo.
V vprašanju si napisala, da imate doma težavo, ko potrebuješ kakšne higienske pripomočke in te je to sram povedati. Bi ti morebiti bilo okej, da mami odkrito poveš, da ti je trenutno o tem zelo težko govoriti in če se lahko dogovorite, da ko boš kaj potrebovala, boš napisala na en listek ali poslala mami/očetu sms. Mogoče ti lahko to pomaga in ti bo čez čas postalo lažje prositi za higienske pripomočke.
Ena stvar, ki jo lahko še poskusiš je, da vse te neprijetne občutke, ki jih občutiš ob teh temah, zapišeš na list papirja. Tako ti bo mogoče nekoliko lažje, mogoče boš dobila nek nov vpogled in ti bo potem tudi lažje npr. mamo prositi za nasvet. Dobro bi tudi bilo, da bi se o tem pogovorila s tvojo mamo. Te bo potem lahko razumela, zakaj nočeš povedati. Kako bi si ti želela, da bi mama pristopila do tebe? Razmisli o tem. Potem pa poskusi mami povedati, da se ti je zelo težko o teh stvareh trenutno pogovarjati, ker občutiš sram in bi ti zelo pomagalo, če bi ona do tebe pristopila tako in tako. Če misliš, da bi ti trenutno bilo to zelo težko, lahko morebiti mami napišeš o tem sms ali ji napišeš pismo. Po navadi je najtežje narediti prvi korak potem pa vse lažje steče.
Prav tako lahko morebiti omeniš, da se ti je nekoliko neprijetno o tem pogovarjati svojim prijateljicam in tudi njih lahko prosiš oz. jim poveš, kako bi te one pri tem lahko podprle. Bi si želela, da bi, ko se družite (ni potrebno vedno), kdaj spregovorile o teh temah? Npr. ko ste nekje bolj na samem, če greste na kak sprehod oz. najbolje, da jim poveš, kje bi se ti počutila dovolj varno, da spregovorite o teh temah. Ali bi si želela, da bi si za začetek, kdaj o teh temah kaj pisale? Da bi jih npr. prosila za kakšen nasvet.Upam, da ti bo kakšen nasvet kaj pomagal. Če imaš še kakšno vprašanje, ti z veseljem odgovorim. Bi pa za konec dodala, da si naredila že kar nekaj zelo pomembnih korakov, na katere bodi ponosna - in sicer to, da si prepoznala svoje občutke in problem, ki ga imaš ter zaprosila za pomoč. To so zelo pomembno koraki, za katere je potrebno kar nekaj poguma! Tebi je uspelo in verjamem, da ti lahko uspe tudi naprej!
Lepo bodi,
Sara Seršen, mag. psihologije
L
Pozdravljeni, najlepša hvala za odgovor. Vaši nasveti so mi pomagali. Zelo uporabna pa se mi je zdela tudi povezava. Lep dan želim