Živjo. Kako svojim skrbnikom dokazati, da v življenju ne bom propalica in kaj to pomeni. Stara sem 15 let in ne vem če sem odgovorna. Koliko znanja za življenje moram imeti pri 15 letih.
Uredništvo
Sara Seršen

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Hvala za tvoje vprašanje.
Beseda »propalica«, ki jo omenjaš, je zelo močna in negativna. Odrasli jo običajno uporabijo, ko jih skrbi, da kdo ne bo našel prave poti, da bo zapravil priložnosti, ne bo hodil v šolo ali službo, bo zašel v težave (npr. finančne težave, težave z alkoholom ali drogami). Ampak vsi imamo v življenju vzpone in padce. Slab dan, slaba ocena ali tudi slabše obdobje v življenju, ko se npr. počutimo, da ne vemo, kako bi najprej, ne pomeni, da propadamo. Čisto vsi se učimo celo življenje, hkrati nam življenje vedno znova prinaša nove izzive, skozi katere se moramo prilagajati.
Da nam je mar za svoje življenje, kažemo skozi naša dejanja, kot na primer so:
- Si postavljamo cilje, tako majhne kot večje (npr. to poletje želim iti na daljši pohod v hribe ali to poletje se želim naučiti, kako splesti kite (majhni cilji); želim dokončati srednjo šolo (večji oz. dolgoročni cilj)).
- Ko nam je težko, prosimo za pomoč (kot si to storila ti :)).
- Skrbimo za vsakdanje stvari: redno hodimo v šolo/službo, se trudimo pri opravljanju obveznosti, poskrbimo za osebno higieno, se trudimo biti telesno aktivni, poskrbimo za dober spanec, za uravnoteženo prehrano.
V vprašanju omenjaš tudi, da ne veš, če si odgovorna. Biti odgovoren pomeni, da opraviš svoje naloge/obveznosti in da sprejmeš posledice svojih odločitev, tudi če vedno niso prijetne. To pomeni, da narediš, kar si se dogovorila ali obljubila, poskrbiš za sebe in če se zgodi napaka, jo priznaš ter drugič poskusiš drugače; na primer:
- Če ti starši rečejo, da si zadolžena za pospravljanje sobe – in to narediš brez izgovorov – si pokazala odgovornost.
- Če zamujaš z domačo nalogo in učiteljici ne lažeš, ampak poveš resnico in se potrudiš naslednjič bolje, si ravnala odgovorno.
- Če vidiš, da je prijatelj v stiski, in ne obrneš pogleda stran – si odgovorna v odnosih.
- Če greš pravočasno spat, ker veš, da imaš naslednji dan šolo, to pomeni, da si odgovorna do svojega telesa in obveznosti.
Biti odgovoren pa ne pomeni biti popoln. Vsi (tudi odrasli) kdaj kaj pozabimo, zamudimo, naredimo napake. Pomembno je, da se iz tega poskusimo nekaj naučiti in se naslednjič potruditi narediti drugače.
Sprašuješ še, koliko življenjskega znanja moraš imeti pri 15 letih? Ni točno določenega seznama, kaj bi moral/a znati pri določeni starosti – vsak se uči v svojem ritmu, glede na izkušnje in okolje. Učimo se vse življenje. Pri 15 letih se na primer pričakuje, da znaš skrbeti zase v osnovnih stvareh – na primer da poskrbiš za osebno higieno, opraviš šolske obveznosti in si znaš organizirati prosti čas. A to še ne pomeni, da moraš vse znati sama. Popolnoma normalno je, da česa še ne znaš – in da takrat prosiš za pomoč. To ne pomeni, da si šibka ali manj sposobna, ampak da znaš prepoznati svoje meje, kar je pravzaprav znak odgovornosti in poguma.
Tvoja vprašanja kažejo, da veliko razmišljaš o sebi, svojem življenju. Bi te za konec želela vprašati, kaj je tisto, kar v tebi prebudi občutek, da se moraš dokazovati? Da moraš pokazati, da si odgovorna in ti je mar za življenje? Je to nekaj kar čutiš v sebi ali imaš občutek, da ta pritisk prihaja iz okolice?
Objem,
Sara Seršen, mag. psihologije
MU
MUJCEK SIVEK PUFY
Pozdravljeni,
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Hvala za tvoje vprašanje.
Objem,
Sara Seršen, mag. psihologije
Pozdravljeni, res veliko razmišljam o sebi, prihodnosti in življenju, šoli in vseh stvareh, ki mi pridejo na pot. Občutek, da se moram dokazovati prihaja iz okolice. Ne vem zakaj, ne razumem, ampak vem, da ne z mene. Jaz vem, da se trudi kolikor se lahko, ampak še vedno delam napake. Pogosto se mi zgodi, da naredim stvar preden temeljito razmislim, vendar se to dogaja manj kot nekoč.
Meni je za življenje postalo mar, ko sem izvedela, da obstajajo ljudje, ki me sprejemajo tako kot sem. Čeprav velikokrat osebe, ki mi pomenijo veliko, imajo do mene dvome oz. O meni. Jaz vem, da mi bo uspelo. Rabim samo neko potrditev, ker po navadi, vse kar rečem je narobe oz. se motim. Rada imam svoje življenje, vesela sem, da imam sestro, da sem zdrava in se imam ljudi, ki me sprejemajo in stojijo ob strani.
Hvala za vaš odgovor, veliko mi pomeni❤️
LP
Uredništvo
Sara Seršen
Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Veseli me, da si se spet oglasila. Super je, da razmišljaš o sebi in svoji prihodnosti ter da imaš ob sebi ljudi, ki te sprejemajo takšno, kot si. Zelo pomembno je, da se trudiš – napake pa delamo vsi in iz njih se lahko največ naučimo.
Razumem, da je včasih težko, ko kdo dvomi vate. A najpomembnejše je, da ti verjameš vase – in to ti že lepo uspeva. Verjamem, da boš zmogla še veliko lepega!
Lepo bodi,
Sara Seršen, mag. psihologije