Več ljudi je reklo da če ima učenec status posebnih potreb se ga obravnava kot umsko manjsposobnega. Lahko na papirju piše kar hoče ampak v praksi je tako. Tukaj je govora o dodatni učni pomoči. In da veliko ljudi bi rado imelo inštrukcije brez da imajo ta status. Zdaj so razlage na yt dovolj, je chat gpt dovolj za razlage ali so potrebne še kakšne dodatne plačljive inštrukcije? Večina ljudi bi rado imelo brezplačno ker nimajo denarja na pretek.
Uredništvo
Dijana Kožar Tratnik

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena, Nella.
V družbi je tako, da ljudje radi komentirajo in obsojajo nekaj, kar ne poznajo in jim vzbuja različna čustva.
Skupina otrok s posebnimi potrebami je raznolika, otroci z motnjo v duševnem ravoju so le ena od kategorij. Ti se šolajo v programih z nižjim izobrazbenim standardom ali v posebnih programih. Izraz "umsko manj sposoben" se v strokovnih krogih ne uporablja.
Verjetno imaš v mislih otroke s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, ki so tudi klasificirani kot ena od skupin otrok s posebnimi potrebami, in upravičeni do dodatne strokovne pomoči z odločbo o usmeritvi. Dodatna strokovna pomoč je v prvi vrsti namenjena premagovanju primanjkljajev, ki jih ti otroci zaradi specifičnega funkcioniranja imajo na različnih področjih in ne brezplačnim inštrukcijam, kot je to pogosto (narobe) razumljeno.
Z odločbo o usmeritvi se otrokom, navadno v višjih razredih osnovne šole, lahko poleg dodatne strokovne pomoči specialnega, inkluzivnega, socialnega pedagoga ali pedagoga, dodeli še učna pomoč učitelja. Tudi tukaj ne gre za brezplačne inštrukcije ampak za razvijanje strategij za boljše razumevanje učne snovi in lažje premagovanje ovir, primanjkljajev in motenj.
Odločbo o usmeritvi se dobi na podlagi opravljene psihološke in/ali specialno pedagoške diagnostike, kjer se ugotovi, kakšne so sposobnosti otroka in na katerih področjih potrebuje pomoč. Ti otroci sami, brez pomoči, težje sami osvojijo snov in orodja, ki jih naštevaš, ne zadoščajo.
Dodajam povezavo do dokumenta, kjer si lahko več prebereš o otrocih s primanjkljaji na posameznih področjih učenja: https://www.ucne-tezave.si/files/2016/10/Navodila_primanjkljaji_podrocja_ucenja.pdf
Šola že pred uvedbo postopka za pridobitev odločbe učencem, ki imajo učne težave, nudi različne oblike pomoči. Brezplačno dodatno razlago in pomoč pri razumevanju učne snovi učenci dobijo že pri pouku in mlajši tudi med podaljšanim bivanjem. Če to ne zadošča, se svetuje obiskovanje dopolnilnega pouka. Če še to ni dovolj, se otroka, ki redno obiskuje dopolnilni pouk in se doma sam ali s pomočjo uči, povabi na individualno ali skupinsko pomoč (ISP), ki jo nudijo učitelji (praviloma različni pedagogi in učitelji dodatne strokovne pomoči). Pogoj za vključitev v ISP je, da učenec obiskuje dopolnilni pouk. Če še ta oblika pomoči ne zadošča, se po opravljeni diagnostiki sproži postopek za pridobitev odločbe in dodatne strokovne pomoči (DSP).
Glede tega, kaj je komu dovolj, je težko posploševati. Učenci ste različni in nekomu zadostuje in je zadovoljen z nižjo oceno, nekdo pa si želi višjih ocen in se lahko posluži tudi plačljivih inštrukcij. Prav tako imamo ljudje različne sposobnosti na različnih področjih. Nekdo je bolj nadarjen za nekaj, nekomu pa bolj leži kaj drugega.
Namen vse te pomoči, ki sem jo prej opisala, je, da imate vsi otroci kolikor toliko enake možnosti, kar pomeni, da se tistim, ki zaradi različnih motenj in ovir, potrebujejo dodatno pomoč, s tem omogoči, da lahko pridobivajo znanje in ocene, ki so v skladu z njihovimi zmožnostmi.
Upam, da sem ti vsaj malo bolj razjasnila pojme, povezane z otroki s posebnimi potrebami in oblikami pomoči. Če imaš še kakšno vprašanje, sem ti na voljo.
Lepo te pozdravjam.
Dijana Kožar Tratnik, univ. dipl. socialna pedagoginja
Ne
Nella
Vem da se ta izraz ne uporablja ampak v šoli te tako dojemajo.
Videla sem da je nekaj razlag od korone se tudi na metu na yt in podobno. Je to lahko uporaben pripomoček učenju to me zanima?
Kaj je razlika med pomočjo pedagoga in pomočjo prek javnih del?
Uredništvo
Dijana Kožar Tratnik
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena ponovno.
Razlage na Youtubu iz časa korone so zelo koristen pripomoček pri učenju, prav tako interaktivne vaje, ki jin najdeš na spletu. Prav tako si lahko pomagaš s chat-gpt in podobnimi orodji.
Razlika med učno pomočjo nekoga, ki je zaposlen preko javnih del in pomočjo različnih pedagogov je, da imajo pedagogi (specialni, socialni, inkluzivni) posebna, dodatna znanja in učencem pomagajo premagovati primanjkljaje tako, da jih (oziroma naj bi jih) učili tehnik in strategij, kako se učinkovito učiti, katere pripomočke uporabljati ipd. Ljudje, zaposelni preko javnih del pa, če po svoji osnovni izobrazbi niso pedagogi, teh znanj nimajo in nudijo le pomoč pri razumevanju snovi.
Želim ti lep dan.
Dijana Kožar Tratnik, univ. dipl. socialna pedagoginja
Ne
Nella
Pomoč preko javnih del imaš lahko tudi brez odločbe?
Uredništvo
Dijana Kožar Tratnik
Odgovor svetovalca:
Tako je, pomoč javnih del je za otroke brez odločb. Otroci z odločbami dobivajo dodatno strokovno pomoč različnih, posebej usposobljenih, pedagogov in učiteljev.
Želim ti lep dan.
Dijana Kožar Tratnik, univ. dipl. socialna pedagoginja
Ne
Nella
Več ljudi je reklo da boljše kot ta pomoč preko javnih del ali pedagoginje je da razloži učitelj posameznega predmeta snov. Ker da pedagog pač ni šolan za npr. Fiziko. Učitelji v razredu nimajo niti časa za to pogosto.
Torej kolikor sem zasledil to pomoč izvajajo brezplačno samo prostovoljci? Najpogosteje študentje posameznega predmeta npr. Študentje angleščine... ? To brezplačno pomoč kje se dobi, kakšne nevladne organizacije..., predvidevam da zelo težko ker bi jo veliko ljudi rado imelo? Ena punca je to imela, študentko angleščine za angleščino preko rdečega križa. Ne vem pa kako kje in kdaj je to dobila. V šoli ne.
Uredništvo
Dijana Kožar Tratnik
Odgovor svetovalca:
Pozdravljen.
Tako je, najbolj učinkovita je pomoč učitelja pri dopolnilnem pouku.
Brezplačno učno pomoč se lahko dobi preko Centrov za socialno delo, Zveze prijateljev mladine in preko šole, če ima šola vzpostavljen sistem sodelovanja s fakultetami ali nevladnimi organizacijami v lokalnem okolju. Je pa to pomoč težje dobiti. Predlagam, da se obrneš na svetovalno delavko v šoli in se pozanimaš, kako je na vaši šoli.
Želim ti lep dan.
Dijana Kožar Tratnik, univ. dipl. socialna pedagoginja
Ne
Nella
Hvala. Kako se pa zmeniti za pomoč pri učitelju posameznega predmeta?
V tretjem razredu se spomnem je ena sošolka imela težave s pisanjem po nareku. In je vedno govorila če lahko malo bolj počasi se narekuje. In je razredničarka rekla da se ne more cel razred prilagajati eni učenki ki je gre počasneje ampak se mora ona prilagajati celemu razredu. Tako da ja žal imajo ljudi z odločbo za manjsposobne
Uredništvo
Dijana Kožar Tratnik
Odgovor svetovalca:
Pomoč učitelja posameznega predmeta se najlažje dobi na dopolnilnem pouku. Lahko pa tudi tega učitelja prosiš, če ti lahko snov posebej razloži, in če je pripravljen, se bosta dogovorila za termin.
Je pa tako, da moraš najprej doma poskusiti sam čimveč predelati (pomagaj si z učnebnikom, delovnim zvezkom, internetom, prosi sošolce za pomoč), učitelj pa ti potem razloži samo to, kar ne razumeš. Bo pa takoj videl ali si se učil ali pa prihajaš na srečanje nepripravljen. V tem primeru verjetno ne bo najbolj navdušen.
Ena od možnosti je tudi, da skupaj s starši obiščeš govorilno uro pri profesorju predmeta, ki ti dela težave in se boste skupaj dogovorili, kako ti učitelj lahko pomaga.
Glede tega, da imajo učitelji otroke z odločbami za manj sposobne: razumem, da te taka negativna izkušnja ali neprimerna opazka učiteljice lahko zaznamuje in si jo zapomiš. Pogosto si tudi nedolžne pripombe lahko razlagamo kot žaljive. Velikokrat pa sami mislimo tako, da če imamo težave, če kaj težje razumemo, da smo nesposobni in da nas drugi tudi tako vidijo. Vsak od nas ima težave, tudi odrasli, in s tem ni nič narobe. Težave se lahko rešijo, če se z njimi pogumno spopademo in ne obupamo.
Želim ti veliko uspeha in upam, da dobiš učno pomoč.
Dijana Kožar Tratnik, univ. dipl. socialna pedagoginja