Pozdravljeni! Imam eno majhno zadevo/problem, ki me zelo teži. Torej, včeraj sem šla kupit tehtnico. To ni nič neobičajnega oz. nenavadnega, ampak za tem stoji en ogromen problem: jaz in moj nezdrav odnos do mojega telesa in teže ter vsega kar je povezano z mojim izgledom in hrano. To, da imam do svoje teže in telesa zelo nezdrav odnos (pre)dobro vem in dolgo sem se zadrževala, da tega "nakupa" ne bi opravila. Ne vem, kaj se je včeraj pletlo po moji glavi - želela sem iti le na preprost sprehod, to je bil prvotni namen. Šla sem do Qlandie in nazaj, ker je to edina pot v okolici dijaškega doma, za katero vem da se ne bom izgubila. Zavila sem v Spar po vodo, ker sem postala žejna, iz trgovine sem prišla brez vode, s tehtnico v roki. Moj drugi razlog, zakaj sem želela iti na sprehod pa je ker sem se v nedeljo, ko sem se tehtala, dobesedno ustrašila številke na tehtnici, ki je pokazala 5 kg več, kot pred maturantskim izletom. Ne vem, kaj naj naredim, tehtnice vrniti ne morem, ne upam povedati staršem, da bi jo vzeli stran, ker vem, da bi šla "v lov" za novo. Skrbi me, da moja obsedenost in preobremenjenost s težo in mojim izgledom postaja prevelika. Nekaj časa sem "imela mir" glede tega in sem mislila, da sem se teh težav znebila, ampak očitno nisem. Lep večer!
Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Živijo!
Vedno, ko svoj notranji občutek varnosti "zaupamo" nečemu zunanjemu, tvegamo, da se bomo prej ali slej počutili ogrožene. Seveda smo odvisni tudi od zunanjih okoliščin. Ampak (pre)pogosto si jih po nepotrebnem proti sebi uperimo kar sami. Tehtnica je ena taka stvar - kot ugotavljaš tudi sama.
Zelo dobro prepoznavaš svoj začarani krog in zavedaš se, kje so pasti. Iz občutkov in vedenja, ki si jih opisala, sklepam, da ta boj traja že kar nekaj časa, verjetno že nekaj let? To je pomemben faktor v zgodbi, saj to zelo vpliva na tvojo zmožnost odločanja med tistim, kar tvoje zdravje in notranji mir podpira, in tistim, kar ju ne. Zato je pomembno, da poleg "neuspeha", prepoznaš tudi uspeh: lep čas si zdržala brez tehtnice in tehtanja! To ni kar tako!
Tudi to, da si jo vseeno kupila, ni odraz tvoje nemoči. Ta stiska namreč tako deluje. Zahteva svoje. Včasih si močnejša ti, drugič pa "ona" - ampak moč še vedno imaš. Kaj lahko narediš drugače? Marsikaj. Na primer: začneš vaditi drugačen pogled na telesno težo - bolj znanstven in utemeljen na dejstvih, ne lepotnih idealih. Pa poglejva:
Telesna teža je zgolj sila, s katero Zemljina gravitacija vleče telo proti središču Zemlje. Na luni bi tehtala približno 6x manj.
Telesna teža NIKOLI ne ostane do grama, niti do kilograma ista. Vedno niha v nekem razponu. Še posebej pri dekletih in ženskah zaradi menstrualnega ciklusa.
Telesna teža bolj niha tudi kadar jemo več slane hrane, kadar pojemo količinsko več hrane (ne samo kalorično), kadar smo fizično bolj aktivni, kadar se v telesu kaj vname, ko jemljemo določena zdravila itd.
Če želiš imeti realno sliko svoje teže, je bolje spremljati trend v daljšem časovnem obdobju. Neka strokovnjakinja za šport, ki jo spremljam, denimo svetuje, da velja upoštevati samo najnižjo zmerjeno težo v tednu in potem to meritev iz tedna v teden primerjati vsaj dva meseca - šele takrat lahko res vidimo, ali nam teža raste ali ne. Zakaj najnižjo? Ker je ta najbolj realna, vsaj za ženske. Voda nam pogosteje zastaja kot moškim.
Tehtati se je treba vedno ob istem času v dnevu in v istih pogojih. Torej ne enkrat oblečeni, enkrat slečeni, enkrat na tešče, drugič po kosilu. Najbolje je zjutraj, na tešče, po stranišču in samo v spodnjem perilu.
Še bolje - in tudi športni strokovnjaki to vedno poudarjajo - pa je, da se s telesno težo ne ukvarjamo preveč. Bolj pomembna je namreč sestava telesa. Ljudje z več mišicami tehtajo več, ker so le-te težje od maščobe, a izgledajo bolje, bolj fit in so tudi bolj zdravi kot nekdo, ki je lahko na prvi pogled zelo vitek. Bolj pomembno od števila kilogramov na tehtnici je tudi, kako se fizično počutimo, koliko gibanja zmoremo, kako spimo.
Mogoče si se zredila, mogoče se nisi. Če si se - pa kaj? Je to res najhujše na svetu? Morda tvoje telo potrebuje več energije, mišic in maščobe, kot si jih imela prej!
Ženske smo narejene za moč, a so nam vsaj 200 let vtepali v glavo, da moramo biti krhke in suhljate. In kaj imamo od tega? Slabo zdravje in osteoporozo še pred 50. letom.
Tehtnico lahko komu podariš ali pa spraviš za "boljše čase". Na tvojem mestu bi se vpisala v najbližji gym, v roke prijela uteži in začela jesti uravnoteženo, predvsem pa DOVOLJ - vsak dan. To je najboljši recept, da nehaš biti lačna, posledično pa preokupirana s hrano in s kilogrami.
Kako ti to zveni? :)
Maham v jesenski dan,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja