Pozdravljeni,
zanima me, ali je res da imajo hčerke tako obliko telesa kot njihove mame?
Pri nas doma smo sicer tri punce (stare 20, 13 in jaz 16), ampak ima vsaka malo drugačno obliko telesa - se bo to spremenilo? Bomo vse dobile tako, kot jo ima mami? Ali je možno, da jaz kot svoja mami kasneje dobim rectangle/deško postavo (ona ima takšno)? Stvar je v tem, da je abusive in jaz ne morem prenesti misli, da bi imela tako postavo kot ona, rada pa bi tudi imela obline. Mami se ves čas še pritožuje, kako so njeni boki ozki kot od kakšnega otroka, in da drugi moški nanjo gledajo kot na majhno punčko. Te njene pripombe me bolijo in se mi zdi, da ne bom nikomur všeč, če slučajno dobim njeno postavo.
Je možno, da bom imela drugačno (ker za zdaj tako kaže)?
Hvala in lep dan.
Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Živijo!
Praviš, da te skrbi, da ne boš imela postave, ki si jo želiš. Skrbi te predvsem vpliv družinske genetike in to, ali imaš vseeno kaj manevrskega prostora, da si oblikuješ postavo bolj po svojem okusu, drži?
Nikoli ne bom pozabila misli dveh avtorjev iz 50-ih let prejšnjega stoletja, enega psihologa in enega antropologa, ki nam jo je povedala profesorica psihologije na mojem študiju. Ta misel se glasi: "Vsi ljudje smo malo kot vsi drugi, malo kot samo nekateri drugi in malo kot samo mi sami." :) To pomeni, da - drži, nekaterim dispozicijam, sploh genetskim, se ne moremo izogniti. Ni pa to vse, kar smo. Vsak med nami ima mnogo zelo unikatnih lastnosti. Tudi zato si ugotovila, da imata obe tvoji sestri vsaka malo drugačno postavo. Torej se tudi genetika nikoli stoprocentno in neposredno ne skopira v potomca, ampak je vedno zmes številnih genov iz več generacij nazaj, potem tega, čemur smo fizično, psihično in socialno izpostavljeni od spočetja naprej, in tudi tega, kar v svojem okolju zavestno sami izbiramo zase.
Z zdravo prehrano in ustrezno vadbo se da definitvno kar občutno oblikovati postavo. Ampak bolj me zanima tisto, kar si zapisala bolj med vrsticami: Kaj je dejanski razlog, da tako nočeš biti podobna mami? Kaj si mislila s tem, da je "abusive"? Zakaj se ti to zdi povezano s postavo, ki jo ima? Pred čim, misliš, da te bo nepodobnost postave z mamino, zavarovala?
Vprašanja lahko razmisliš pri sebi, lahko pa jih tudi tule odgovoriš, če bi potrebovala še kakšen nasvet. :)
Lepo te pozdravljam,Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja
a-
a-o
Pozdravljeni še enkrat!
Najprej bi se vam zahvalila za odgovor, odločila pa sem se tudi, da odgovorim na vaša dodatna vprašanja. Hvaležna bi bila, če bi znali tudi glede njih kaj svetovati.
Stvar je v tem, da ona ljudi zelo veliko obsoja glede na videz. Pripombe o mimoidočih, o tistih, ki jih vidimo na televiziji, na plaži (npr.: "jaz na njenem mestu ne bi oblekla take obleke s tem trebuhom", "kakšno grdo rit ima ta, pa vseeno take kopalke", "glej jo, kako je debela" ...) pa tudi meni ves čas govori grde stvari. Malo ozadja: jaz imam normalno telesno težo, mami in obe sestri pa so malo podhranjene, zato sem jaz najtežji in najdebelejši član naše družine, kar vsi radi omenjajo (želim npr. še kakšen kos kruha, ampak mi mami ne pusti, ker sem 'pojedla že preveč', "v teh oblekah izgledaš debelo", "debela si", mami mi je rekla: "jaz mislim, da bi imela ti popolno težo, če izgubiš kakšnih 5 kg za začetek" ...). Zaradi tega se počutim še bolj nesigurno v svojem telesu in si niti ne upam v kopalke (torej se sploh ne kopam ali pa imam široke moške kopalke spodaj in majico zgoraj). Poleg tega pa mami tudi ves čas kritizira svojo postavo: kako ima celulit, strije, nima več prsi, preozke boke, grd trebuh, ker je rodila nas ... in jaz pogledam sebe ter ugotovim, da imam jaz tudi strije in celulit ter neploščat trebuh - torej sem tudi jaz grda. Je pa še abusive (nas je pretepala, ko smo bile majhne - zdaj ne več; ves čas nas tudi žali), poleg tega ima narcistično osebnostno motnjo. Moj največji strah je, da bi tudi sama postala narcis. Njene postave pa ne želim imeti, ker bi to pomenilo, da sem ji podobna, kar pa ji ne želim biti. Če bi imela njeno postavo, bi v svoji glavi ves čas slišala njen glas in se zavedala vseh grdih stvari, ki jih je rekla o svojem telesu - ker bi ga imela tudi jaz, bi to vse veljalo tudi zame. Če pa bi imela drugačno postavo, bi me to oddaljilo od nje, pa tudi boljše (in privlačnejše) bi se počutila v svojem telesu, ker njeno ni všeč moškim, kot je rekla.
Hvala vam.
Uredništvo
Maruša Bertoncelj
Odgovor svetovalke:
Hvala za dodatna pojasnila.
Hu. Kar opisuješ je izrazito toksično okolje za mlado (predvsem) žensko osebo. Iz zapisanega sklepam, da ima tvoja mama zelo moteno samopodobo, zlasti telesno, posledično tudi moteno prehranjevanje - in to očitno "uspešno" prenaša na tvoji sestri, malo manj pa nate. V tem vidim priložnost, da to samo še okrepiš.
Zelo mi je žal, da moraš odraščati s takimi sporočili! To je nedopustno in meji na zlorabo. Je v tvoji družini kdo drug, s komer imaš varen odnos? Kaj se je zgodilo, ko vas je nehala pretepati - vas je takrat kdo zaščitil?
Imeti v družini vsaj eno osebo, ki ji zaupamo, ki nas ceni in po potrebi tudi zaščiti, je lahko odrešilnega pomena. Glede na to, da si stara že 16 let, pa zoper mamina negativna sporočila precej lahko narediš že sama. To, kar že počneš, se mi zdi super: odkrito izražaš nestrinjanje in kljubovanje. Morda lahko vse skupaj dodatno podkrepiš z informacijami o motnjah hranjenja, npr. da prineseš domov kakšno zloženko, članek ali knjigo na to temo, da si mama pogleda.
Ni fer, da se moraš sploh ukvarjati s tem, ampak življenje nam včasih dodeli zelo neugodne karte, zato se boš za razliko od koga drugega morala bolj boriti za svoje dobro. Vztrajno postavljaj svoje meje še naprej - super si! Priporočila pa bi ti, sploh če v družini ni nikogar na tvoji strani, da se obrneš še na kakšno zunanjo odraslo osebo, ki ji zaupaš. Morda šolsko svetovalno delavko, da skupaj presodita, kaj se da narediti. Namreč ne bi bilo slabo, da bi se tudi tvoja mama pogovorila z njo oz. s katero drugo socialno delavko, pedagoginjo ali psihologinjo.
Uh, kar jezna sem postala. V moji mladosti je bilo to še dokaj "normalno", danes pa, ko vemo že toliko več, ne razumem, da mame še vedno to počnejo in si ne poiščejo pravočasno pomoči zase.
Tisto, kaj je všeč moškim, je pa v resnici manj pomembno. Zdravje, energija, moč in dobro počutje naj bodo na prvem mestu! ;)
Pošiljam ti topel objem,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja