Prosim za pomoc. Sem res obupana. Imam 19 let in ze nekaj let se oce do vseh zelo zelo grdo obnasa. Ponizuje, ukazuje, zanicuje, je ful nesramen, poleg vsega se pije. Vsi mu moramo samo kimati in se strinjati z njim, bog ne daj da je kaj drugace. Vsi to naredijo, jaz pa ne. Jaz se uprem. Pa ne zato, ker sem v takih letih, pac pa ker ne dela prav.
Moti ga kako je usajen krompir, moti ga kako parkiram avto, moti ga ce pade list z drevesa na tla in ga ne poberem oz pometem, moti ga ce njegova mama kaj pocne zunaj npr zaliva roze, moti ga ce moja mama kuha hrenovke. In tako naprej. Bedarije pac. In se ne da normalno ziveti tako.
Ravno se mi je babica (torej njegova mama, zivimo v isti hisi) zjokala, da je hudo nesramen in jo vsak dan nadira. Revica, se mi zelo smili, saj je zacela imeti tudi tezave z zdravjem, no poslabsala se je sladkorna bolezen, nespecnost, pritisk... Pa hudo ji je, da se sin tako obnasa do nje. Res, res je nesramen, verjemite mi.
In ne vem kaj naj storim. Nic kaj dosti ocitno. Tezko mi je zapustit dom in it. Ampak ocitno ne bo druge, ker v takem bom znorela, ce nisem ze. Opazam, da me hitro kaj vrze s tira, ne zmorem se kontrolirat pri prehrani (ko sem zivcna, jezna, slabo nasploh potem jem). Ampak doma si res ne zelim zapustit. Prav tako ne babice in mame. Oce pa v bistvu samo caka da mu mama umre in bo potem kraljeval in delal z nami se slabse kot sedaj.
Ne vem kaj naj. Grozno mi je, najraje bi cele dneve jokala ker mi je tako hudo da si ne morete predstavljat.
Uredništvo
Nataša Ograjenšek Omladič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Iz opisane dinamike dogajanja v družini razumem tvoje počutje doma. Vidim, da si veliko razmišljala in iskala različne načine, kako bi situacijo rešila, zase in druge. Vendar moram reči, da je žal zaključek do katerega si prišla- da moraš poskrbeti zase, edini pravi.
Opisano dogajanje se v družini dogaja dolgo časa in je že utečen vzorec, ki sta ga sprejeli in ga živita babica, pa tudi mama. Morda zaradi tega ne vidita, da je mogoče kako drugače. Očitno prepoznavaš neustreznost oz. se želiš boriti proti očetovemu ravnanju samo ti- mu postavljati meje sprejemljivega ravnanja. Verjetno imata mama in babica svoje razloge, da se ti tukaj ne pridružita (strahovi, se jima oče smili, lastna nesamozavest, stališče, da je potrebno potrpeti…). V takšni zapleteni družinski dinamiki, ki je prepletena z nasiljem v družini, bi bilo lahko učinkovito samo, če bi bili vsi družinski člani enotni in se vsi odzvali na očetovo ravnanje z jasnim sporočilom, da tega ne želite in ni dopustno. Vendar moram opozoriti, da je oseba, ki izvaja nasilje prepričana v svoj prav in drugih ne posluša oz. jih razume predvsem na način, da je njegovo ravnanje pravo. Tako je lahko v veliko pomoč, da o dogajanju v družini spregovorite z drugimi ustanovami (npr. CSD, policija…). Vključitev drugih ustanov lahko doseže prenehanje nasilnega ravnanja očeta. Saj se z vključitvijo drugih, ko to ne ostaja več samo družinska skrivnost in se v družini zamaje očetov nadzor, ki ga izvaja s svojim ravnanjem, stopnja njegove moči zmanjša. S strani drugih ustanov bo oče soočen z neustreznim ravnanjem in sporočila drugih, tujih ljudi, predvsem ustanov, ki so lahko podobna sporočilom družinskih članov, imajo večjo težo. Verjamem, da se ti zdi vključitev drugih ustanov kot skrajna rešitev, vendar je edina, ki bo dala očetu jasno sporočilo o tem, da je njegovo vedenje za vas nesprejemljivo in ga morda motivirala za spremembe. S tem, ko se boste odločili vključiti policijo in CSD, mu boste jasno sporočile, da je tega dovolj. Pomembno pa je, da ste ostali člani, ki ste žrtve njegovega ravnanja, vsi za to. S pirjavo oz. vključitvijo drugih, stopite na križišče, vam postavi začetek drugačnega načina življenja.
V nasprotnem primeru, če težavo vidiš samo ti, je edino možno, da poskrbiš zase- saj je borba za vse in z vsemi lahko preveč naporna in uničujoča. Iz zapisanega vidim, da si že sama izkusila, da je situacija škodljiva zate in, da moraš poskrbeti zase. Predlagam, da si poiščeš oporo v kakšni od oblik svetovalne pomoči, da ti pomaga ohraniti sebe ni svojo pozicijo.
Srečno,
Nataša Ograjenšek Omladič, profesorica socialne pedagogike