Pozdravljeni
Sem v resni stiski in potrebujem nasvet. Že dalj časa se s fantom prepirava zaradi njegovega izjemnega ljubosumja, ki mi odvzema vso voljo do zveze in mi več ni prijetno. Razmišljam o razhodu, vendar mi on ob vsakem pogovoru na to temo grozi, da se bo vrgel pod vlak, če ga zapustim. To me izjemno obremenjuje in ne vem, kako naj se odzovem. Njegove grožnje so me popolnoma ohromile in ne vidim izhoda iz te situacije. Prosim, kako naj ravnam v takšni situaciji? Kaj naj storim, da prekinem zvezo, ne da bi se zgodila tragedija, in hkrati zaščitim sebe?
• Ar
Arči
Vso pravico imaš, da si svoje življenje urediš po svojih merilih.
Pretirano ljubosumje, grožnja s samomorom samo kaže na to, da te ta tvoj fant smatra kot svojo lastnino. Prepričana bodi, da je to samo začetek, da bo nasilnje samo še stopnjeval. In nekega dne boš ugotovila, da nimaš več nobenih prijateljic ali prijateljev, običajno takšni tipi punco odvojijo celo od njene družine.
In zakaj ne vidiš izhoda? Seveda je izhod.
Temu fantu nisi po nobenih zapisanih zakonih (verjemi mi, to pa je moje področje), niti moralnih, ničesar dolžna, tudi nisi odgovorna za njegovo življenje. Če pa on tega ne more, bolje noče razumeti, pa si naj poišče strokovno pomoč.
Moj nasvet je, da prekineš stike s fantom (razen, če bi svoje vedenje spremenil, vendar tega ne bo storil). Njegovo ravnanje ti povzroča bolečino, pa tudi onemogoča, da živiš kot sama želiš. Tega, kratko malo ne smeš dopustiti. Tvoje življenje je tvoje življenje.
Ta tvoj fant pa naj živi svoje življenje, brez tebe.Saj si bo slej ko prej našel drugo, ki ji bo grozil s samomorom. Zavedaj se, da nisi ti zlobna, zato se ti fant naj ne smili.
Če boš vztrajala pri trenutnem stanju boš zaradi vsega tega psihičnega pritiska slej ko prej zapadla v depresijo in pristala pri psihiartru. Je fant tega vreden?
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Živijo.
Najprej naj se ti opravičim, da si tako dolgo čakala na odgovor. To opravičilo prihaja iz srca, saj vem, da ko smo v stiski in ko končno zberemo dovolj poguma, da to priznamo drugim, želimo pomoč čim prej. Hvala, da si počakala.
Okoliščine, ki jih opisuješ, zvenijo res zapletene in obremenjujoče in žal mi je, da si se znašla v takšni situaciji. Tvoj občutek stiske je popolnoma razumljiv in upravičen, glede na vedenje tvojega fanta.
Če se v zvezi ne počutiš več dobro, imaš vso pravico, da se razideta. V prvi vrsti moraš, kot je zapisal tudi Arči, poskrbeti zase. Verjamem pa, da o tem težko razmišljaš zaradi groženj s samomorom. Takšne grožnje so izjemno zahtevne in čustveno naporne. Sploh kadar jih nekdo uporablja kot sredstvo za ohranjanje odnosa. Pomembno je, da veš: nisi ti odgovorna za njegovo življenje ali za njegove odločitve, četudi te poskuša v to prepričati.
Grožnje s samomorom je sicer treba vedno vzeti resno in takšno osebo nagovoriti, naj poišče pomoč. Vendar pa te pomoči ne rabiš in je tudi ne moreš nuditi sama. Svetujem ti, da čim prej v razreševanje situacije vključiš odraslo osebo iz njegove ali tvoje družine ali pa se kar direktno obrni na strokovno pomoč (npr. na Centru za duševno zdravje mladih v tvoji okolici). Tudi če se bojiš, da boš s tem “izdala” fanta, je v resnici to dejanje odgovornosti – do njega in sebe. Naj bo varnost na prvem mestu. In če se grožnje na kateri koli točki pričnejo stopnjevati ali postanejo neposredne, nikar ne odlašaj s tem, da pokličeš na pomoč starše ali urgentno službo (tj. 112).
Da povzamem, če se boš odločila za prekinitev zveze, mu lahko poveš, da ti je žal, da trpi, vendar da ne moreš ostati v zvezi, ki te duši in ti škoduje. Poudari, da te skrbi zanj, ko omenja samomor in da se ti zdi pomembno, da se o tem zaupa odrasli osebi ali strokovnjaku, ki mu bo lahko nudila ustrezno pomoč. Ob vsem tem pa ne pozabi poskrbeti zase in poskusi tudi za sebe najti ljudi, ki so ti lahko ob vsem tem v podporo.
Če bo kdaj stiska prevelika, vedi, da so na voljo usposobljeni ljudje, ki jih v teh primerih lahko pokličeš na brezplačne številke. Za pogovor in usmeritev so na voljo TOM Telefon (116 111; od 12.00 do 20.00 vsak dan), Klic v duševni stiski (01 520 99 00; od 19.00 do 7.00 vsak dan) in Zaupni telefon Samarijan (116 123; 24 ur vsak dan). Pogovori z njimi so zaupne narave in lahko res pomagajo, ko je vsega preveč. Tvoja vprašanja in razmišljanja pa so tudi tu, na To sem jaz, toplo dobrodošla. Zato nam le še piši, če želiš še kak nasvet, pogovor ali podporo.
Vse dobro ti želim,
Eva Štrukelj, mag. klinične in zdravstvene psihologije in mag. psihoseksologije
P.S. Predlagam, da kontakte za klic v sili predaš tudi fantu, da bo tudi on v stiski vedel, da obstaja nekdo, ki je tam zato, da mu pomaga.