Pozdravljeni,
imam en problem in to je da ne morem prenašati pogleda na kri. Ko jaz zagledam kri sebe ali drugega človeka pač se mi začne vrteti, slabo mi postane ,  v ušesih mi šumi in ( jst  ponavadi postanem bleda in mrzla). Brala sem da naj bi bila fobija pa me zanima če je to lahko res. Živalsko kri lahko prenes , človeško pa ne pač ne vem kaj mi je. Ko smo imeli v 8 razredu prvo uro o tem poglavju se mi zelo zavrtelo da sem odšla na wc in se z vodo zbristrila nazaj. Ko smo odšli na sistematski pregled sem jim prej povedala in je vse potekalo ok ampak sem potem skupaj padla kot običajno. Najhujši spomin o odvzemu krvi je bil v Ljubljani , zdravnik mi je zelo dolgo časa odzemal in me pri tem po nesreči nekje druge zadel, takrat mi je bilo tako slabo in bolelo je da nočem več dajati krvi. Moj oče je imel isto težavo ampak jo nima več.
Kaj naj naredim da mi ne bo več slabo?
Lp
• Uredništvo
Urška Pisar

Odgovor svetovalke:
Pozdravljeno dekle,
najprej hvala, da si se obrnila na svetovalnico in delila svojo stisko.
Pišeš o strahu oziroma anksioznosti, ki se pojavlja v situacijah, vezanih na človeško kri. Kadar vidiš kri, začutiš slabost, vrtoglavico, šumenje v ušesih, postaneš bleda in mrzla, v preteklosti si ob odvzemu krvi že izgubila zavest. Izpostavila si tudi neprijetno izkušnjo z odvzemom krvi. Verjamem, da se v takšnih situacijah počutiš zelo zaskrbljeno in nemočno.
Sprašuješ ali gre v tvojem primeru res za fobijo. Glede na zapisano bi lahko sklepali, da gre za specifično fobijo ali izrazit strah oziroma anksioznost, ki se pojavlja v specifični situaciji – v tvojem primeru je ta situacija vezana na kri. Sama si že zelo dobro prepoznala, kako se ta fobija odraža na različnih ravneh – miselni, čustveni, telesni in vedenjski. V situaciji, vezani na kri, se v tebi vzbudijo misli, ki pogosto niso povsem realistične (npr. »Bolelo me bo.«), kar ti vzbudi anksioznost (čustvena raven). Slednja se kaže na telesni ravni, preko vseh poročanih telesnih znakov, ki si jih zelo dobro opisala že zgoraj (slabost, vrtoglavica, šumenje v ušesih …). Ker je slednje zate zelo neprijetno, se situaciji umakneš (vedenjska raven). Predstavljam si, da ti umik v tistem trenutku prinese olajšanje, vendar je slednje zgolj kratkotrajno. Ko si zopet v situaciji, kjer obstaja možnost da bi videla kri ali bi ti morali kri odvzeti, se zgoraj zapisano ponovi – kot bi bila v začaranem krogu.
Ker je kri in odvzem krvi nekaj, s čimer se boš morala v svojem življenju srečati še večkrat, bi bilo dobro da se skušaš s svojo anksioznostjo spoprijeti. Veseli me, da si tudi sama napisala, da bi si želela najti način, da ti ne bi bilo več slabo. Na tem mestu te lahko spodbudim in ti sporočim, da obstajajo pristopi za obvladovanje anksioznosti, ki so učinkoviti. Slednji temeljijo predvsem na spreminjanju negativnih misli, ki se pojavljajo v situacijah, ki ti vzbujajo anskioznost ter postopnemu izpostavljanju tem situacijam (da se skušaš s tem svojim strahom spoprijeti postopoma pomeni, da skupaj z ustrezno usposobljeno osebo izdelaš lestvico situacij, vezanih na kri, ki ti vzbujajo tesnobo, pri čemer se najprej izpostaviš v situaciji, ki ti vzbuja najmanj tesnobe in postopoma nadaljuješ proti situacijam, ki ti vzbujajo več tesnobe). Verjamem, da se vse to sedaj sliši precej zakomplicirano in da se ti najverjetneje pojavljajo dvomi. Sporočiti ti želim, da se sedaj po celotni Sloveniji (po nekaterih zdravstvenih domovih, šolah, centrih za socialno delo) izvaja program za premagovanje anksioznosti Cool Kids, ki bi se zdel glede na opis težav, s katerimi se soočaš, zelo primeren zate. Svetujem ti, da se pozanimaš kje v tvoji bližini se to izvaja. V kolikor želiš pa nam lahko na elektronski naslov tosemjaz@nijz.si sporočiš kje živiš in ti pomagamo pri iskanju ustanove, ki izvaja ta program.
Lepo te pozdravljam in ti želim vse dobro,
Urška Pisar, mag. psihologije