Pozdravljeni!
Jaz imam en problem. Jaz imam fobijo pred kačami. Vem, da fobija ni nič takšnega in da jo ima veliko ljudi zato me zanima ali je normalno da: se mi začne vrteti, letos, ko sem poleti videla kačo sem skoraj omedlela zelo se mi je vrtelo, postalo mi je zelo slabo, ker je itak poletje čas kač, da poleti sploh ne bi šla ven zaradi kač. Ko vidim kačo postanem tako panična, da bi se najraje vrgla v reko in sploh se ne bi kontroriala. Tudi, ko vidim kačo npr. na televiziji se začnem tresti, postanem bleda in zelo mi postane slabo. Tega straha nimam od neke slabe izkušnje od prej . Tudi, ko sem poleti videla kačo, sem se ozirala na vse strani, da je ja ne bi videla in tresla sem se. Enkrat, ko sem bila 2. razred smo šli z šolo v živalski vrt in nihče me ni mogel prisiliti, da bi jo pobožala. Ta strah me omejuje pri vsakdanjem življenju. Tudi, ko jo vidim se začnem jokati od straha pa ne vem zakaj.
Hvala vam za odgovor!
• Ml
Mladostnik
Pozdravljena prestrašena punca!
Napisala si da imaš močno fobijo proti kačam. Najprej bi ti rekel da ima res vsak svojo fobijo proti kaki živali in da je normalno da jo imaš. Rekla si da ko vidiš kakčo ti postane slabo. Moja mama se ji dogaja podobno in ti lahko povem da pri fobiji je narobe to da ti vidiš kačo in se potem umakneš da se razmišljaš o kači zato potem dobiš glavobol, ti je slabo tako je pri moji mami. Pa tudi kač verjetno nimate veliko doma no odvisno pa je kje ste doma če imate kakšen  kompostnik je potem tam lahko tudi kakšna kača. No nekaj ti bom za upal včasih sem se bal pajkov in nikoli nisem imel takih znakov kot ti. Nekega dne me je mami prosila če lahko pajka dam ven iz hiše. Dobil sem cmok v grlu ampak nakoncu sem ga končno spravil ven iz hiše in sem mislil da sem bo kap. Zdej se nebojim več pajkov. Bojim se pa maskot ker sem enkrat bral eno novico o maskotah takrat ne je bilo strah in še zdej me je. Kako se sem se izognil strah? Tako vprašanje je zlo zanimivo in je včasih težko odgovoriti na njega. Jaz da sem se izognil strahu sem zbral pogum vstal se našopiril kakor ptica in nato počasi ali pa hitro hodil proti strahu. In nakoncu se mi ni bilo več bati ker se mi nič ni zgodilo.
No oprosti da sem bil dolg in se zapletel v pogovor. Upam da sem ti vsaj kaj pomagal. Imej lep dan.
Lp, mladostnik (mark)
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
Občutki, ki jih opisuješ, so za fobije značilni in jih doživlja veliko ljudi, ki imajo specifično fobijo (tj. strah pred določenim predmetom ali situacijo). Najpogostejši znaki fobij, ki se pojavijo ob izpostavljenosti viru strahu (lahko pa tudi zgolj ob misli nanj) so intenzivno doživljanje tesnobe, ki se lahko stopnjuje do paničnega napada, posledično pa izogibanje tega predmeta/situacije za vsako ceno, da se ti občutki ne bi ponovili. Telesni znaki, ki jih opisuješ (slabost, vrtoglavica, tresenje ipd.) so posledica močne tesnobe, ki jo doživiš ob stiku s kačo - verjetno lahko govorimo kar o paničnem napadu, ki pri tebi ga sproži prisotnost kače. Situacija je še toliko bolj neprijetna, ker se razumsko zavedamo, da je naš strah pretiran, a nam to zavedanje ne pomaga, da bi se ga znebili. Zato je tudi naše odzivanje na takšne situacije pogosto neracionalno.
Izogibanje fobičnih predmetov (v tvojem primeru kač) je razumljivo, saj želimo preprečiti, da bi spet prišlo do opisanih neprijetnih občutkov. Kot si izpostavila že sama, pa nas to pogosto ovira v vsakdanjem življenju. Pritrdila bi tudi Marku, ki pravi, da izogibanje težavo še povečuje, saj se na ta način fobije ne moremo znebiti, temveč se zgolj začnemo izogibati vedno več situacijam. Rešitev je (postopno!) izpostavljanje predmetu strahu, pri čemer pa je zaželeno, da ima oseba podporo strokovnjaka ali vsaj nekoga, ki mu zaupa.
Na kratko takšno izpostavljanje poteka tako, da oseba oblikuje lestvico situacij, povezanih s fobijo, od tistih, ki sprožijo malo strahu, do tistih, kjer je strah največji. V primeru fobije pred kačami bi bila npr. lahko pri dnu lestvice misel na kačo, nato gledanje kače na fotografiji, gledanje filma o kačah, opazovanje kače v živo, ..., na vrhu pa dotikanje kače. Ko oblikujemo takšno lestvico, začnemo z izpostavljanjem situacijam na dnu lestvice, nato pa počasi napredujemo na naslednjo stopnjo, ko premagamo strah na prejšnji. Po vsaki izpostavitvi se priporoča izvajanje tehnik sproščanja.
Več o tehniki izpostavljanja si lahko prebereš v spodnjem članku: https://www.tosemjaz.net/razisci/custva-in-psihicne-stiske/od-izogibanja-do-akcije-izpostavljanje/
Kot že omenjeno, pa je priporočljivo, da takšno izpostavljanje izvajaš skupaj s strokovnjakom, da ne bi prišlo do povečanja strahu ali drugih neželenih posledic, npr. zaradi prehitrega izpostavljanja.
Upam, da ti je odgovor koristil, in ti želim vse dobro.
Anja Rakovec, mag. psihologije