Pozdravljeni!
Imam 18 let in živim z mamo ter bratom. Načeloma smo zelo povezana družina, veliko se pogovarjamo in si zaupamo. Opazila pa sem, da naša družina razpada zaradi denarnih težav, ki jih že dlje časa prestajamo. Mama ima relativno visoko plačo (+1100€ na mesec), brat pa ima zapovrh še kadrovsko štipendijo (250€ na mesec). po vseh izračunih, glede na to, da smo samo trije, večjih problemov nebi smelo biti. Pa vendar so. Največji problem je to, da mama ZELO kadi. Pokadi do dve škatlici na dan, kar seveda stane zelo veliko. Seveda ima tudi nekaj kreditov, ki ji manjšajo ostanek plače, pa vendar bi bilo veliko bolje, če bi zmanjšala kajenje ali odnehala. Prišlo je tako daleč, da mi reče, da ne more kupiti salame, a si potem na blagajni kupi škatlico cigaret. Ne more mi dati denarja za pijačo, a si kupi cigarete. Jaz in brat sva to opazila in se z njo poskušala pogovoriti, a se vsakič ko načneva to temo počuti zelo napadeno, češ, da je to edino kar si lahko privošči ( če si nebi tega, bi si lahko kaj drugega), potem pa nama očita to, da hodiva ven na kakšno pijačo ali dve, in da sploh nmava kaj za govoriti, ker sama nič ne prispevava k gospodinjstvu. Ne zaveda se, da si cigaret ne more privoščiti, če denarja za hrano ni. Nikoli naju ne posluša, le bruhne v jok in se smili sama sebi. V svojem početju sploh ne vidi napake.Vsako leto sem imela poletno delo in ji ''posojala'' svoj denar, zato ker je zmanjkalo denarja za hrano. (denarja, ki je bil porabljen za cigarete).
V zadnjem času je naš dom postal nedomač, prostor poln obtoževanja in vzbujanja krivde, kdo zapravi več in kdo manj. Doma se ne počutim več dobro, saj stalno čutim pritisk po tem, da moram it v službo, medtem ko še hodim v srednjo šolo. Mama stalno jamra da denarja ni, da je zelo hudo in smo v hudi stiski, a jaz tega pritiska ne prenesem več. Pogovori z njo sploh niso uspešni in komajčakam da se odselim iz te hiše, saj se vse stalno vrti le okrog denarja oz finančne krize, ki jo prestajamo.
Veliko je družin, kjer sta dva starša in imata minimalno plačo, a si lahko privoščijo veliko več kot mi. Čeprav nismo tako zelo na dnu, se iz dneva v dan počutim slabše in bolj izčrpano, ker skoraj ne mine dan brez prepirov okrog denarja. Pogosto nama z bratom vzbuja slabo vest za različne stvari, a takoj ko kdo reče kaj čez njene cigarete, je z njenim razumom konec. Želim le, da se kaj spremeni, da mama doume, da rešitve so, če si le nebi zatiskala oči.
• Uredništvo
Brane But,

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Razumem tvojo prizadetost zaradi finančnih težav, ki že povzročajo hude napetosti v vaši družini, ki jih vedno težje prenašaš in zaradi česar že obupuješ. Še posebno te muči, ker imate denarja sorazmerno dovolj, le njegova poraba ni najboljša oz. takšna, kot bi pri skrbnem trošenju lahko bila. Najbolj te moti pretirano trošenje za cigarete, ki se jim pa mama noče odpovedati oziroma vsaj zmanjšati njihovo porabo. Zaradi vsega tega se počutiš prikrajšano. Praviš, da ste načeloma zelo povezana družina, dosti se pogovarjate, opažaš pa, da vaša družina že razpada zaradi sporov glede maminega čezmernega trošenja zaradi cigaret in posledično pomanjkanja denarja za stvari, ki bi si jih sicer lahko privoščili.
Večkrat si se z mamo o vsem tem že poskušala pogovoriti, ampak so bili vsi tvoji poskusi zaman. Mama se počuti ogroženo, je prizadeta, smili se sama sebi, kot da je ona žrtev, in za svoje pretirano kajenje išče izgovore in celo vama očita stvari, ki jih sicer ne bi smela. Kot vse kaže, bi bilo tvoje nadaljnje prizadevanje, da bi mamo prepričala o bolj smotrnem trošenju razpoložljivih finančnih sredstev, še naprej brezuspešno, bojim se, da bi bil učinek celo obraten – v večanju napetosti v vaših odnosih. Morda bi bilo primerno, da bi o tem spregovorila s kakšno drugo osebo, ki jo tvoja mama sicer ceni in spoštuje njeno mnenje (morda kakšna sorodnica, mamina prijateljica), da bi ta oseba poskusila pogovoriti s tvojo mamo. Vaši odnosi so vedno bolj narušeni in bi jih bilo nujno potrebno izboljšati in odpraviti konflikte.
Prikrajšano se predvsem počutiš ti. Brat ima svojo štipendijo, s katero najverjetneje sam razpolaga in si zagotovo lahko krije svoje drobne potrebe, kot je npr. pijača s prijatelji. Morda bi bila vsaj delna rešitev v tem, da bi se z mamo dogovorila, da bi ti vsak mesec ob plači dala žepnino v določenem znesku, s katero bi ti lahko samostojno razpolagala. S tem bi se lahko izognili prepogostim prepirom glede razpoložljivih finančnih sredstev in njihovega (ne)smotrnega trošenja.
Ne omenjaš pa svojega očeta. Sta z mamo razvezana? Kako je z njegovim plačevanjem preživnine? Če preživnina ni urejena oziroma je oče ne plačuje, lahko sama sprožiš ustrezni postopek na sodišču, ker si že polnoletna in preživnina pripada tebi!
Želim ti oz. celotni tvoji družini, da bi uspeli razrešiti problem, ki že krepko načenja vaše odnose.
Brane But, univ. dipl. psiholog