Pozdravljeni!
Sem študentka prvega letnika psihologije, stara 19 let. Zadnje čase se sprašujem, ali sem sploh sposobna narediti faks in pridobiti izobrazbo psihologinje. Ko se primerjam z drugimi imam večkrat občutek, da ne zmorem toliko kot ostali in da nisem sposobna za ta faks. Preplavijo me občutki nemoči in na trenutke se ne znajdem. Včasih se sprašujem in čudim, kako sem sploh bila sprejeta na ta faks. Ne vem, kako naj se spopadem s tem. Ne zmorem živeti "brezskrbnega" študentskega življenja, ker si vse preveč jemljem k srcu in o vsem preveč razmišljam. Vsi so mi govorili, da bo na faksu lažje, ker imaš več prostega časa, a v resnici, se počutim še veliko bolj obremenjena kot v srednji šoli. Cele dneve sem na faksu in iz sebe nič ne naredim. Prej sem se precej pogosto ukvarjala s športom, zdaj pa sem prekinila še to, saj sem preveč izmučena, ko zvečer pridem domov. Za vikende najdem tudi komaj kaj časa za moje hobije. Ne vem kaj naj storim:(
• Pi
Pia
Pozdravljena!
Razumem, da se trenutno soočaš z veliko stisko in občutki nemoči. To, kar doživljaš, je povsem normalno in veliko študentov se srečuje s podobnimi občutki, še posebej v prvem letniku študija.
Občutek, da nisi dovolj dobra ali da ne zmoreš slediti ostalim, se imenuje sindrom prevaranta. To je pogost pojav, ko ljudje dvomijo v svoje dosežke in se bojijo, da bodo “razkriti” kot prevaranti. Pomembno je vedeti, da tvoja vrednost in sposobnosti niso odvisne od primerjanja z drugimi.
Študij je lahko stresen, še posebej, če se počutiš, da moraš nenehno dosegati visoke standarde. Pomembno je, da si vzameš čas zase, za sprostitev in stvari, ki te veselijo. Morda bi bilo koristno, da se pogovoriš s svetovalcem na fakulteti ali poiščeš pomoč pri psihologu.
Prav tako je pomembno, da si vzameš čas za šport in hobije. Te aktivnosti so ključne za tvoje duševno zdravje in ti lahko pomagajo, da se bolje spopadeš s stresom.
Ne pozabi, da si bila sprejeta na fakulteto, ker so prepoznali tvoj potencial. Verjemi vase, saj si sposobna in zmožna doseči svoje cilje. Ne obupaj, saj se s časom stvari izboljšajo.
Upam, da ti bo to v pomoč.
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena, bodoča psihologinja!
Hvala, ker si se obrnila na nas in nam zaupala svojo stisko. Pišeš, da se sprašuješ o svoji sposobnosti za opravljanje študija, ki si si ga izbrala. Pogosto se primerjaš s sošolci in imaš občutek, da zmoreš manj od njih. Počutiš se nemočno in preobremenjeno s študijskimi obveznostmi, ob katerih ne najdeš časa za ukvarjanje s športom in ostale hobije, pa tudi ne za "študentsko življenje". Trenutno situacijo si močno jemlješ k srcu in včasih se v njej ne znajdeš, kar ti predstavlja stisko.
Najprej se želim zahvaliti Pii za odličen odgovor, s katerim se močno strinjam. Dejstvo je, da podobne občutke, kot jih opisuješ sama, na začetku študija doživlja večina študentov in so povsem pričakovani. Še zlasti to velja za zahtevnejše študijske programe, med katere zagotovo sodi tudi psihologija. Iz srednje šole, kjer si bila verjetno med najuspešnejšimi dijaki, si sedaj prišla v okolje, kjer si obkrožena s samimi prav tako uspešnimi sošolci. To pomeni, da se naenkrat primerjaš s skupino zelo uspešnih in delavnih posameznikov, s tem pa se je zmanjšal tvoj občutek kompetentnosti. Primerjava navzgor (tj. z ljudmi, za katere verjamemo, da so "boljši" od nas) pogosto vzbudi občutke manjvrednosti in nesposobnosti ter sindom prevaranta, ki ga je opisala Pia. Posebej pogost je ta pojav pri perfekcionističnih posameznikih, ki imajo do sebe zelo visoka pričakovanja, po nekaterih podatkih pa ga doživlja skoraj polovica študentov. Poleg opisanega pa zahteve študija presegajo tvoja pričakovanja, ki si jih oblikovala na podlagi izkušenj drugih ljudi, kar ti predstavlja še dodaten šok. Zaradi velikega števila predavanj in vaj ter vseh ostalih zahtev se počutiš preobremenjeno in imaš občutek, da ne počneš nič drugega, kot hodiš na faks in delaš za faks. Verjemi, da se tako počuti veliko tvojih sošolcev, čeprav tega morda ne povedo na glas. Popolnoma normalno je, da si na začetku izgubljena in se ob vseh obveznostih ne znajdeš. Prepričana pa sem, da se boš takšnega tempa kmalu navadila in bo vse skupaj postalo precej lažje. Učenje in pisanje poročil, seminarskih nalog in vsega ostalega ti bo vzelo vedno manj časa, saj bo postalo bolj avtomatično. Ugotovila boš tudi, na katera predavanja se splača hoditi in na katera ne, kar ti bo prihranilo nekaj časa za prostočasne aktivnosti, ki te veselijo.
Moj nasvet je, da se na začetku čim manj obremenjuješ z ocenami in s tem, da bi vse obveznosti opravila popolno. Pričakovano je, da ti bo kdaj spodletelo in boš dobila nekoliko slabšo povratno informacijo, vendar naj te to ne potre preveč. Vse to je del izkušenj, ki te bodo naredile močnejšo in odpornejšo. Prav tako ne pričakuj od sebe, da boš prisotna na prav vseh predavanjih, če si zaradi tega preveč izčrpana. Popolnoma v redu je, če kdaj kakšno neobvezno predavanje izpustiš in greš rajši na sprehod ali na kavo s prijateljico oz. prijateljem. Ali pa si vzameš nekaj časa za šport in hobije. Vse to bo prispevalo k dvigu razpoloženja in samozavesti, to pa ti bo dalo večji zagon tudi za študij. Kadar si v stiski, se s kom pogovori in izrazi svoje doživljanje. Če ni dovolj pogovor z bližnjo osebo, se lahko obrneš na katero izmed svetovalnic za študente, ki delujejo v Ljubljani (Psihosocialna svetovalnica in Zavod Študentska svetovalnica) in v Mariboru (Svetovalnica: »Pogovori se s študentom psihologije« in Psihološka svetovalnica za študente). Za vprašanja v zvezi s študijem se lahko obrneš tudi na tutorja na svoji fakulteti, seveda pa tudi na sošolce in študente višjih letnikov. Naj te ne bo sram prositi za nasvet in pomoč.
Kot je izpostavila že Pia, si bila na študij sprejeta z razlogom, ker si dosegla visoke kriterije za vpis. Če ti je uspelo to, ti bo uspelo tudi uspešno opraviti študijske obveznosti. Na začetku ti bo malo težje, ko pa boš "ujela ritem" in si izborila čas tudi za svoje priljubljene aktivnosti, bo vse postalo lažje in prijetneje. Kot bivša študentka psihologije ti lahko povem, da študij z napredovanjem v višje letnike postaja vedno bolj zanimiv in verjamem, da boš v njem videla vedno več smisla. Poskusi nanj gledati kot na izziv, ki te bo izoblikoval tako profesionalno kot osebnostno. V težkih trenutkih pa se lahko vedno obrneš na našo ali katero izmed ostalih zgoraj navedenih svetovalnic.
Želim ti veliko poguma in zaupanja vase, pa vse dobro na tvoji poti!
Anja Rakovec, mag. psihologije