pozdravljeni,
sem 14 letna deklica, ki je zaradi težav doma ter ponižanja v šoli začela kaditi puff(elektronske cigarete). Vem, da he to zelo slabo zame in želim odnehati ob istem času pa ne želim, vsaj vedno ko se nekdo norcuje iz mene, ker sem bila ginger ali pa ko se moj ata dere name pridejo prav. Puff oz. elektronski cigareti mi pomagajo pozabiti na vse težave in me sproščajo.
Prosim za pomoč, vsaj nevem kako odnehati in kaj bi mi pomagalo v taksnjih primerih pozabiti na vse težave in kaj drugega bi me lahko sproščalo?Nimam vec nobenih hobijev, sem pa 2 meseca nazaj plesala HIPHOP ampak mi ni pomagalo pozabiti na vse kaj se mi dogaja.v eno sem samo v sobi ter spim ali pa sem na telefonu.Res nevem kaj naj naredim cel čas se počutim otrujeno kot, da nimam energije ter počutim se depresivno.
Vesela bi bila vaše pomoči.
Lp.
• ca
catie
Hej, ce ti kaj pomaga, se jaz pocutim in delam stvari cisto enako. tudi meni pomagajo elektronske cigarete, me sproscajo, ampak bom odnehala, ker vem, da se bojo stvari poboljsale.
glede "depresivnega pocutja" pa mene isto zanima kaj lahko spremenim, ampak mislim, da se to lahko spremeni samo v nasi glavi. nic drugega ni vecji problem, kot nase misljenje. mogoce poiskusi kaksen nov hobi.. meni vcasih zelo pomaga svez zrak (kaksen sprehod, tek..) ali pa "self care"
/osebni podatki umaknjeni v uredništvu/
upam da bos kmalu boljse :)
• Uredništvo
Eva Štrukelj

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena, Ananas.
Zahvaljujem se ti, da si se obrnila na nas in z nami podelila svojo situacijo. Zelo zrelo se mi zdi, da tako razmišljaš o svojih težavah in da iščeš načine, kako jih prebroditi. Spoprijemanje s težavami je namreč kompleksen proces, sestavljen iz zavedanja, raziskovanja, sprejemanja odločitev, motivacije in uravnavanja vedenja. Veščine za spoprijemanje pa razvijamo skozi celo življenje. Kadar smo pri razreševanju težav uspešni, gradimo občutek, da lahko obvladujemo zahteve v svojem življenju in da imamo ustrezen nadzor nad njimi, posledično pa se lahko lažje soočamo z izzivi, ki nam jih daje. Žal pa niso vse strategije reševanja problemov enako učinkovite.
Med bolj učinkovite strategije uvrščamo na primer zbiranje informacij o težavi in aktivno reševanje problema, iskanje podpore v družini, med prijatelji ali pri strokovnih službah, usmerjenost k pozitivnemu, humor in iskanje sprostitve. To, da si preizkusila s treningi hiphopa je bila s tega vidika odlična ideja. In čeprav je bila morda manj učinkovita, naj te to nikar ne ustavi. Poskusi gledati na reševanje problemov kot na ustvarjalen proces, preko katerega se lahko učiš in se spoznavaš. Pri tem so ti lahko v pomoč naslednji koraki. Za začetek, izberi eno težavo in nato:
1. Prepoznaj in poimenuj problem.
2. Poišči kar največ možnih rešitev problema.
3. Naredi ožji izbor dobrih, smiselnih rešitev.
4. Oceni možne pozitivne in negativne posledice izbranih rešitev.
5. Odloči se za rešitev, ki jo boš izvedla.
6. Izvedi rešitev oziroma potrebno aktivnost.
7. Oceni, ali je aktivnost privedla do rešitve problema.
8. Če problema nisi rešila, izberi in preizkusi naslednjo možnost za rešitev.
Morda ti bo lažje, če si vsak korak tudi zapišeš, saj boš imela tako boljši pregled nad razmišljanjem. Če se boš tega lotila, pa lahko svoja razmišljanja tudi podeliš nazaj z nami, bomo veseli.
Napram takšnim aktivnim in zdravim pristopom, s pretiranim sekiranjem, samoobtoževanjem in zapiranjem vase težav ne moremo razrešiti. Prav tako ne s kajenjem. Čeprav nekateri kadilci, tako kot ti, opisujejo, da jim kajenje zmanjšuje občutke stresa, raziskave kažejo, da lahko kajenje zaradi močno zasvojljivih učinkov stres celo poslabša. Kot že veš, pa ima kajenje tudi druge negativne posledice, zato te lahko k opustitvi lahko le spodbujam. Za začetek ti svetujem, da razmisliš, zakaj kadiš in kakšne užitke ti to prinaša. Razmisli tudi o najpomembnejših razlogih, zaradi katerih želiš prenehati. Zapisuj si, kdaj kadiš, in premisli, katere situacije in razpoloženja sprožajo tvojo željo po kajenju ter o tem, kaj bi takrat lahko naredila, namesto da bi kadila. Nekaj usmeritev glede opuščanja lahko najdeš v naslednjih dveh publikacijah (publikacija 1 in publikacija 2).
Glede na starost sicer sklepam, da ne kadiš še dolgo, kar je dobro, saj to pomeni, da razvada še ni tako utirjena. Sigurno pa ti bo pri opuščanju pomagalo tudi, če bi imela več možnosti za soočanje s stresom. Upam, da ti bodo predstavljeni koraki za spoprijemanje lahko pri tem v pomoč. Sicer pa, če bo kdaj stiska prehuda, vedi, da so ti na voljo za pogovor naslednje svetovalne linije:
• TOM telefon za otroke in mladostnike - 116 111 (vsak dan med 12. in 20. uro, brezplačno, anonimno)
• Klic v duševni stiski 01 520 99 00 (vsak dan med 19. in 7. uro zjutraj)
• Zaupni telefon Samarijan - 116 123 (24 ur na dan, brezplačno, anonimno)
• SOS telefon za ženske in otroke, žrtve nasilja - 080 11 55 (24 ur na dan, brezplačno, anonimno)
• Ženska svetovalnica – krizni center - 031 233 211 (24 ur na dan)
Na voljo pa ti ostajamo tudi mi, na #Tosemjaz. Z veseljem ti bomo odgovorili še na kakšno dodatno vprašanje in ti še naprej nudili podporo tako pri opuščanju kajenja kot tudi pri spoprijemanju s težavami.
Vse dobro ti želim,
P.S. Catie, za konec nekaj besed namenjam tebi. Hvala, da si izkazala podporo svoji vrstnici ter z njo in nami tudi ti podelila svojo izkušnjo. Kar sem zapisala njej, velja tudi zate. Tako kot njo te spodbujam, da opustiš kajenje. Glede spoprijemanja s težavami pa ti priporočam, da še naprej vzdržuješ omenjene zdrave in učinkovite načine (čas v naravi, telesno rekreacijo, skrb zase) in jih poskušaš čim bolj redno izvajati. Sicer pa se tudi ti zavedaj, da obstajajo še drugi načini, ki ti lahko pomagajo pri spoprijemanju, pri iskanju teh pa upam, da bodo tebi prav tako prav prišli zgoraj zapisani koraki za razreševanje težav. Tudi tebi želim vse dobro in te lepo vabim, da nam pišeš ponovno, če boš želela.
Eva Štrukelj, mag. klinične in zdravstvene psihologije in mag. psihoseksologije