Zdravo.
Mene zanima kako se naj obnašam do moje mamice ki ima veliko fantov in nam noče povedati zanje meni pa je 8 mesecev nazaj umrl oče. Mami je velikokrat pijana in se dere name.
• Uredništvo
Polona Kunstelj

Odgovor svetovalke:
Najč pozdravljena,
kljub temu da je smrt del življenja, njegovo sklepno dejanje, pa se večina ljudi ne želi pogovarjati o smrti. V današnji družbi potiskamo že zgolj pogovor o smrti daleč stran. A tako kot rojstvo je tudi smrt del življenja. In prav to zavedanje nam lahko omogoča, da vsak dan, vsak vdih vedno znova doživljamo kot dar. In ne kot nekaj samoumevnega.
In prav ta odsotnost pogovora o smrti je za svojce, ki izgubijo drago osebo lahko še toliko bolj boleča. Ko spregovorijo, se jih ustavi, preglasi, utiša. Predvsem tvojim mladim vrstnikom je smrt lahko tako zelo, zelo oddaljena.
Vsak izgubo doživlja svojstveno. Prav gotovo pa izkušnjo smrti spremlja bolečina, šok, žalost, strah, osamljenost … Ob izgubi drage osebe torej spremembe doživljamo na več nivojih, tako telesnem, kot čustvenem, vedenjskem in mentalnem.  Stres, ki se ob smrti pojavi, se lahko izraža v prebavnih težavah, motnjah spanja, glavobolih. Na čustvenem področju nas lahko poleg že naštetega prežema še nemoč, jeza, krivda, izguba smisla. Nekateri bolečino pričnejo »blažiti« tudi s pretiranim druženjem, prekomernim uživanjem alkohola, agresijo, menjavanjem partnerjev. Vsak od nas posamezne občutke, čustva doživlja različno močno. Vsak pa za sprejemanje izgube potrebuje svoj čas in prostor. Žalovanje je proces. Najpogosteje poteka po naslednjih fazah, a ne nujno v tem zaporedju (po Kubler-Ross): šok, zanikanje, jeza, pogajanja, žalost, sprejemanje. Vsak žalovanje doživlja na svoj način. Ne obstaja najboljši način, ni recepta, kako čim lažje od-žalovati. Lahko pa je spoznanje, da nismo sami v žalovanju, osvobajajoče. S pogovorom lahko spoznamo, da vsak v svojem ritmu in spoznanju sprejema izgubo.
Žaluješ tako ti kot tudi tvoja mama. Predlagam ti, da svoja občutja, bolečino napišeš. Če še ne pišeš dnevnika, ti predlagam, da ga začneš. Napišeš vsa svoja razmišljanja, opišeš bolečino, žalost, pomisleke, strahove. Tudi mami lahko napišeš pismo. Opiši, kako se počutiš. Napiši, kaj si želiš. Česa te je strah. Napiši ji, kako se počutiš, ko je pijana. In napiši ji, kako se počutiš, ko se »dere« nate.  Glede na to, da omenjaš množino, da »vam« noče povedati, predvidevam, da nisi edinka in imaš še sorojence. Predlagam, da se pogovoriš z brati in sestrami in se skupaj pogovorite z mamo (seveda ko ne bo pijana). Poiščite pomoč in oporo pri babici, teti, stricu. Morda so tudi že oni opazili, da se tvoja mama, njihova sestra, hči, spremenjeno obnaša.
Pomembno je, da se zavedaš, da za vedenje mame nikakor nisi odgovorna ti. Otroci ob starših, ki prekomerno pijejo, lahko doživljajo občutke krivde, sramu, strahu. V svojem vedenju, morebitnih neuspehih, lahko doživljajo vzroke za zatekanje staršev v svet alkoholne omame. Kar pa nikakor ne drži.
Predlagam, da se pogovoriš z odraslo osebo in ji zaupaš svojo stisko. Če se ti ne zdi, da bi našla med sorodniki ustrezne in zadostne mere pomoči, jo poišči pri učiteljici ali šolski svetovalni delavki. In lažje bo spregovoriti kot nositi breme.
Želim ti, da bi zbrala moč za pomoč. Tako ti, predvsem pa tvoja mama.
Vse dobro želim.
Polona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja