Živjo. Pišem anonimno, ker sem že več let v zelo težki situaciji doma in ne vem več, kako naprej.
Že dolgo živim v okolju, kjer doživljam toksične odnose, verbalno nasilje, grožnje, manipulacijo, ignoriranje in občutek, da moje stiske nikogar ne zanimajo. V to so poleg staršev pogosto vpleteni tudi bližnji sorodniki. Imam občutek, da me ves čas prepričujejo, da sem jaz kriva za njihove odzive, bolezni, čustva ali konflikte, kar me psihično zelo uničuje. Tudi do točke če se samopoškodujem bo to problem za njih, ker bodo »umrli« in jih bo »kap« zaradi mojih težav.
Zaradi vsega tega sem popolnoma izgubila fokus za fakulteto, se zaprla v sebe. Sem v prvem letniku, ampak se zaradi slabega psihičnega stanja sploh ne morem posvetiti študiju že od samega začetka leta. Težko spim, ne jem normalno, imam hude napade panike, občutek stiskanja v prsih, derealizacijo, paranojo, v zadnjem obdobju pa so se pojavili tudi prividi in prisluhi, verjetno zaradi dolgotrajnega stresa.
Nedavno se je zgodil dogodek na družinskem kosilu, ki me je zelo pretresel. Sorodniki so me ignorirali, govorili čez mene, mi jemali stvari in hrano ter se vedli, kot da sem odveč. Bila sem v šoku, tiho gledala v tla in doživela močno paniko ter derealizacijo, vidno sem bila čisto solzna, vse sem videla megleno in nisem morala dihati. Ko sem odšla je mami prišla do mene in se delala kot da nič ni narobe, da le pretiravam in mi ni treba iti. Na to sem rekla da imam zaradi vsega tega doma že samomorilne misli in da ne vem, kam naj se obrnem, je odreagirala zelo hladno in me popolnoma zavrnila – mi zaloputnila vrata pred mano in rekla da to ni njena stvar. To me je šokiralo, saj sem mislila da se zaradi takšnih stvari lahko obrnem na starše.
Od takrat sem se umaknila v študentski dom, ampak se manipulacija nadaljuje prek sporočil, predvsem v obliki vzbujanja krivde, kot da sem jaz odgovorna za počutje drugih ali celo za to, če se komu kaj zgodi, vključno s pošiljanjem slik nekakšnih bolnic in ustanov, kot da želijo, da se počutim kriva in da se je komu kaj zgodilo – na to nisem odpisala vendar mi je prineslo veliko stresa, in prijateljice okoli mene so mi svetovale da je to manipulativno obnasanje zato tudi delim vse to tu.
Kljub vsem slikam brez kakršnegakoli konteksta nihče pa me ni vprašal, ali sem jaz v redu, kljub temu da sem delila mojo stisko z mati – ščitijo le en drugega. Zaradi takšnih situacij že leta živim v konstantnem strahu in psihični napetosti. Ne vem, kako naj ob vsem tem sploh dokončam fakulteto, kako naj si organiziram življenje stran od njih in kam naj se obrnem po pomoč, ker doma nimam nobene podpore. Verjetno naslednje leto ne bom več morala biti v študenti ker bom padla letnik, in ne vem kako naprej, ali naj bi se potrudila z iskanjem studentskega dela, da lahko grem stran od starsev, vendar je tudi to težko s takšnim psihičnem stanjem.
Prosim kogarkoli za nasvet. Kako naj se zaščitim pred nadaljnjo manipulacijo, kam se lahko obrnem zaradi tega kar se dogaja?  kako naj si uredim življenje tako, da bom lahko živela samostojno in varno stran od družine? (bolj kot poskušam, več je zanemarjanja mojih potreb in da oni izpostavljajo le svoje)? kako naj rešujem fakulteto ali sploh najdem delo, ko sem v tako slabem psihičnem stanju) Prosim če kdo lahko razume in mi svetuje, ker res ne vem kam se obrniti po pomoč niti kaj narediti.
• Uredništvo
Maja Krajnc

Odgovor svetovalke:
Draga mladenka,
Najprej se naj opravičim, ker ti tako dolgo nisem odgovorila. Bila sem odsotna. Hkrati se ti zahvaljujem za zaupanje in izčrpno izpoved tvojih težav.
Napisala si: Že dolgo živim v okolju, kjer doživljam toksične odnose, verbalno nasilje, grožnje, manipulacijo, ignoriranje in občutek, da moje stiske nikogar ne zanimajo.
Žal nisi nikjer konkretizirala kako se to izraža.. Kakšni so ti toksični odnosi, kakšno je verbalno nasilje, kakšne so grožnje, kako se kaže ignoriranje. Če bi poznala te podatke, bi ti morda lažje odgovorila kako dalje. Ljudje smo različni. Vsak je enkratno in neponovljivo bitje. Besede, ki nekoga zelo prizadenejo, bodo šle mimo drugega popolno neopazno.
To stanje, ki si ga kasneje opisala pa zahteva globoko strokovno obravnavo. Ne zgolj preko spleta, ampak v osebnem pogovoru s strokovnjakom. Tu imaš nekaj naslovov, kamor se lahko obrneš po pomoč.
• Posvet – Center za psihološko svetovanje, Ljubljana, T: 01 251 29 50,
• Psihološka svetovalnica TU SMO ZATE, Celje, T: 031 778 772,
• Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Ljubljana, T: 01 583 75 00,
• Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Maribor, T: 02 234 97 00,
• Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Koper, T: 05 627 3555;
Lahko pa tudi pokličeš na naslednje telefonske številke:
• Klic v duševni stiski (deluje vsak dan med 19. in 7. uro) - 01 520 99 00,
• Brezplačni zaupni telefon Samarijan in Sopotnik (deluje 24 ur na dan) - 116 123,
• TOM, telefon otrok in mladostnikov (deluje vsak dan med 12. in 20. uro) - 116 111
Zdi se mi zelo pozitivno, da si se odločila za bivanje v študentskem domu, daleč od vzdušja, ki ti povzroča težave. Ko si stran od doma, poskusi odmisliti tamkajšnje probleme in se skušaj v celoti osredotočiti na sredino kjer si.
Letnik boš naredila. Ker si bistra, ker veš, da si sposobna in veš, da boš pustila raznim manipulacijam toliko prostora, za kolikor se boš odločila.
Veš: ne določajo nas dogodki in stvari okoli nas, ampak naš odnos do njih. V tem pa je naša svoboda. Sami se odločamo, kakšen odnos bomo imeli do dogodkov okoli nas. Poskusi,  morda ti bo uspelo, da boš ravnanja tvoje družine in tvojega sorodstva gledala z drugačne perspektive. In kakšna je ta? To kako se obnašajo do tebe, je njihov, ne pa tvoj problem. Oni so tisti, ki ga imajo in ne ti. Nisi ti odgovorna za njihovo početje, si pa odgovorna za tvoje počutje. Poskusi osvojiti ta vidik gledanja na probleme. Ne bo lahko, bo pa osvobadajoče . Imaš vso pravico biti srečna, zadovoljna študentka, s cilji, ki si si jih zadala. Ne bo lahko. Toda če veš čemu, lahko preneseš kakršenkoli kako.
In tvoj cilj je verjetno polno življenje, brez nenehnega strahu obtoževanj in pomanjkanje empatije s strani drugih. Toplo ti priporočam knjigo Viktorja Frankla Kljub vsemu reči življenju da. Spoznala boš, da so ljudje v nečloveških razmerah našli voljo, energijo, zdravo kljubovalnost in preživeli.
Res ti želim, da v sebi čimprej najdeš notranjo moč, smisel in se upreš okoliščinam, ki te ne smejo določati.
Prav prisrčno te pozdravljam in želim vse dobro.
p.s.
Če misliš, da bi ti morda še lahko kako pomagala, mi sporoči.
mag. Maja Krajnc, univ. dipl. sociologinja in politologinja