Včasih ko doživem nek dogodek s emi zdi kot da se je enkrat že zgodil. Sem ga mogoče sanjala? Ima to kaj v zvezi z prejšnim življenjem, če to sploh obstaja? Ali sem nora?
Hvala za vaš odgovor :)
• Uredništvo
Brane But

Odgovor svetovalca:
Drago dekle!
Tvoje vprašanje se nanaša na pojav, ki ga opažaš pri sebi: zakaj imamo včasih občutek, kot da se je nekaj, kar smo pravkar doživeli, enkrat že zgodilo oz. da smo to nekoč že doživeli. Zaznavanje oziroma prepoznavanje nekega dogodka, neke situacije, kar je pravzaprav posploševanje pretekle izkušnje, utegne biti zmotno, tako da nekaj, česar še nikoli nismo videli, prepoznamo kot že znano, že videno. Takšnemu pojavu pravimo »že videno« (»déjà vu« - izg. dežá ví). Gre torej za občutje, pri katerem se zdi, da se je pravkar videno dogodilo že prej, čeprav se zagotovo ni.
Tak pojav ni redek in se dogaja v okviru docela normalnega, vendar zmotnega doživljanja. Velikokrat npr. človek na cesti sreča osebo, ki jo nagovori kot starega znanca, a se mora v naslednjem trenutku opravičiti, ker se je zmotil. Prav tako lahko npr. ponovno doživimo, da pridemo v kak kraj, kjer še nikoli nismo bili, a se nam zdi tako do podrobnosti in v živo znan, da začnemo resno misliti,da smo ga že večkrat videli.
Obratni pojav je »nikoli videno« (»jamais vu« - izg. žame ví). Gre za doživljanje napačnega občutka, ko oseba sedanje dogajanje občuti, kot da ga opravlja prvič, vendar ga je zagotovo že opravljala, doživela v preteklosti. Doživimo občutek, kot da se nekaj, kar smo pravkar doživeli ali pravkar doživljamo, še nikoli ni zgodilo oz. da tega še nikoli nismo doživeli, čeprav se je to zagotovo že zgodilo oz. smo zagotovo že doživeli.
Oba pojava sta povsem normalna, ko pa takšen pojav doživimo, nas obidejo precej neprijetna občutja.
Brane But, univ. dipl. psiholog