Sem kar pameten dijak, nimam težav na nobenem področju v šoli. Imam pa problem z disciplino in motivacijo. Ko sem motiviran lahko naredim praktično vse, če imam test se bom naučil snov v enem dnevu, mi bo stesno in bom obremenjen, ampak bom nakoncu uspešno opravil s stvarmi. Tudi npr. če sem motiviran za hujšanje, bom vsak dan telovadil, zdravo jedel in hitro shujšal kar nekaj kg. Problem je ker nimam discipline, namesto da bi se učil za teste en teden prej po malo in da bi si ustvaril zdrav slog življenja itd. to pa ne gre. In pri vseh stvareh hitro obupam, ker mi hitro zmanja tistega zagona... Isto je povsod, če sem motiviram sem sposoben, če pa nisem je pa vse slabo, ker nimam discipline. Rad bi delal na disciplini, kako si jo lahko povečam?
• Uredništvo
Barbara Stožir Curk

Odgovor svetovalke:
Dragi Trix,
najprej ti dolgujem res iskreno opravičilo, ker že kar predolgo čakaš na odgovor.
Skrbno sem prebrala tvoj zapis. Najprej ti čestitam za, kot si zapisal, uspešno šolanje. Veseli me, da kot praviš nimaš težav z razumevanjem učne snovi. Še več, zapišeš, da se tudi zelo hitro naučiš. Upam, da je tudi spominska sled naučenega dolgotrajna.
Zase ugotavljaš, da je tvoj problem povezan z disciplino in motivacijo, da nisi vztrajen in da hitro obupaš. Ob tem pa zapišeš, da je ta način funkcioniranja prisoten povsod, kadar je nivo motivacije nizek in da ti takrat gre slabo.
Greva po vrsti. Zapišeš, da si sposoben fant in da v šoli zmoreš slediti učnim zahtevam. Torej si učno uspešen učenec. Se tu strinjaš? Ob tem se vprašajva kaj zate pomeni uspeh, kako bi opredelil nekoga, ki je učno uspešen?
Zapisal si, da se lahko naučiš v enem dnevu snov, ob tem pa je to početje zate stresno in obremenjujoče. Povsem razumljivo. Časovni pritisk je velik, prav tako tudi tvoja pričakovanja glede ocen kaj je zate dobro, sprejemljivo, kaj še zate pomeni uspešno, dovolj dobro. Kakšna pričakovanja glede znanja in ocen imaš sicer? So ta visoka, so realna, se razlikujejo glede na predmete?
Potem sva že pri motivaciji za učenje, učnih in delovnih navadah, začetnem navdušenju, ki upade, ugaša. Kako se učiš? Sproti ali kampanjsko, kako si narediš načrt učenja, kakšna je tvoja učna rutina, zmožnost samoregulacije učenja? Kako vztrajen si pri zastavljenih nalogah, kjer se želiš dokazati?
Kaj zate pomeni zdrav slog življenja? Je to gibanje, kako je s hrano, dovolj spanja, dobri odnosi z vrstniki in starši?
Ob tem vsem pa sebi daješ povratno informacijo potem je pa vse slabo. Je to res? Kakšne dokaze imaš za to? Koliko časa si že posvetil spreminjanju tvojega vedenja, kaj si storil ob prvem neuspehu, kako dolgo si vztrajal? Kakšne so bile posledice takšnega vedenja? kaj se je zgodilo? Kako so odreagirali tvoji starši? itd.
Predlagam ti, da si poskusiš odgovoriti na vsa vprašanja. Odgovori ti bodo v pomoč pri delu na "spremembah". Motivacija za učenje na tem, da ocenjujem, da zmorem in da bom dosegel zastavljeni cilj. Cilji, ki si jih postavljaš, naj bodo realni, merljivi, dovolj majhni, da jih zmoreš itd. Pot do cilja, ki je povezana z motivacijo, zajema načrt, kako do tja. Organizacija učenja, sprotno delo, urejeni zapiski, učna rutina, učenje z razumevanjem. To je potrebno preizkušati in vztrajati. Bi to šlo? To pomeni "opustitev" sedanjih vzorcev vedenja, ki te sicer pripeljejo do cilja. Pot pa je kot praviš manj ustrezna. Pomembno je, da poskušaš razmisliti ali je mogoče, da sem za vsa področja enako motiviran, lahko motivacija zaradi različnih dejavnikov niha...?
Ob vsem tem pa ti priporočam,da skrbiš za higieno spanja, dober odnos z vrstniki. Predlagam ti, da si oblikuješ dnevnik hvaležnosti in napredka.
Za konec te vabim k branju zadnjega e-mesečnika, na temo šolanja. Tam boš našel infomacije o odlašanju, o temi, ki ti bo morda dala kaj nekaj odgovorov.
Upam, da sem ti odgovorila na tvoje vprašanje. Vesela bom povratne informacije. Do takrat pa te lepo pozdravljam in ti želim vse dobro.
mag. Barbara Stožir Curk, univ. dipl. psihologinja