Pocutim se tk ko da nic ni res ka se dogaja in tk ko da sem mrtva alpa sanjam al kaj takega in me je ful strah tak ful in nevem ka naj naredim
• Ti
Tini
Neskrbi, to se meni dogaja že 2 leti, sem raziskala in prebrala veliko o tem, minilo bo ne skrbi nisva edini poznam nekaj ljudi ki se jim dogaja isto in imajo isti filing, tudi mene je bilo prvedva meseca grozno strah, ko se navadiš se to umiri tudi pri meni je zdaj že boljše, verjamem vate
• Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
Pišeš, da te je strah, ker se počutiš, kot da stvari, ki se dogajajo, niso resnične, kot da si mrtva oz. sanjaš. Kot si zapisala že sama, doživljanje, ki ga opisuješ, imenujemo derealizacija. Gre za stanje, ko človek spremenjeno doživlja svet okoli sebe - kot da stvari okoli njega niso resnične, kot da sanja ali kot da je svet drugačen kot sicer. Ob tem se lahko pojavijo tudi občutki depersonalizacije, ko oseba doživlja odcepitev ali odtujenost od same sebe (lastnih misli, občutkov ali telesa). Zaradi takšnih doživljanj je ljudi včasih sram, strah in pa imajo občutek, da je z njimi nekaj narobe. Lahko se prestrašijo, da doživljajo psihozo oz."izgubljajo zdrav razum". V resnici pa so takšna doživljanja pogosteje povezana s povišano tesnobo, stresnimi in travmatskimi izkušnjami ali zlorabo psihoaktivnih substanc.
Bi bil lahko kateri od naštetih možnih vzrokov tudi pri tebi "kriv" za to, kar doživljaš? Poskusi razmisliti, kako pogosto in v kakšnih situacijah se derealizacija pri tebi pojavlja - kadar si tesnobna, pod stresom, utrujena, neprespana? Se je v zadnjem času zgodilo kaj posebnega, kar bi lahko sprožilo te občutke? Si morda v zadnjem času posebej obremenjena s šolo ali čim drugim? Če boš prepoznala situacije, v katerih se ti to dogaja, boš lahko nanje bolj pozorna in jih v prihodnosti tudi lažje preprečila oz. zaustavila.
Dobra novica je, da derealizacija sama po sebi ni nevarna, čeprav je neprijetna. Kot je zapisala Tini, se pogosto zgodi, da občutki sčasoma izzvenijo sami od sebe in zdravljenje ni potrebno. Pri obvladovanju teh občutkov si lahko v veliki meri pomagamo sami. Veliko ljudem pomaga, da se v takih situacijah na nek način zamotijo - npr. preko pogovora z bližnjo osebo ali ukvarjanja s prijetno aktivnostjo. Predvsem se takrat priporočajo telesna aktivnost, delo z rokami in koncentracija na miselne naloge (npr. reševanje ugank, križank, sudokuja,...). Zelo koristne so lahko tudi tehnike sproščanja - opis različnih tehnik in zvočne posnetke, ki te lahko vodijo pri njihovem izvajanju, najdeš v tej rubriki.
Če se ti derealizacija pojavlja pogosto ali v kombinaciji z drugimi simptomi (npr. simptomi paničnega napada, kot so bolečina v prsih, trepetanje, pospešeno bitje srca, občutek dušenja, potenje, omedlevica, mravljinčenje, brezupno razmišljanje), pa ti svetujem obisk osebnega zdravnika, ki bo lahko težave natančneje opredelil ali te po potrebi napotil k ustreznemu strokovnjaku (psihiatru ali psihologu). Lahko pa se obrneš tudi direktno na najbližji Center za duševno zdravje (seznam centrov po Sloveniji najdeš tu).
Upam, da ti bo kateri od nasvetov v pomoč. Če imaš še kakšno vprašanje, pa smo ti na voljo.
Želim ti prijetne poletne počitnice,
Anja Rakovec, mag. psihologije