Zadnje čase opažam, da se mi večkrat pojavi derealizacija, kar mi povzroča precej neprijetne občutke. Ob tem včasih doživim tudi občutek ‘omotice’, vendar ga težko opišem z besedami. Ti občutki so zelo nenavadni in me precej vznemirjajo. Kaj bi to lahko bilo in kako naj se s tem soočim?
Uredništvo
Anja Rakovec

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena, Neli!
Pišeš, da v zadnjem času večkrat doživljaš neprijetne občutke derealizacije in omotice. Ti občutki te vznemirjajo, zato te zanima, kaj pomenijo in kako se z njimi spoprijeti.
Derealizacija je stanje, ko človek spremenjeno doživlja svet okoli sebe. To lahko različni ljudje doživljajo na različne načine. Nekaterim se zdi, kot da stvari okoli njih niso resnične, drugi se počutijo, kot da sanjajo ali kot da je svet drugačnih barv kot sicer. Nekateri imajo občutek, da so meje med njimi in svetom okrog njih zabrisane. Pojavijo se lahko tudi občutki depersonalizacije, ko oseba doživlja odcepitev ali odtujenost od same sebe (lastnih misli, občutkov ali telesa). Zaradi takšnih in podobnih doživljanj je ljudi včasih sram, strah in pa imajo občutek, da je z njimi nekaj narobe. Lahko se prestrašijo, da doživljajo psihozo oz. izgubljajo zdrav razum. V resnici pa so takšna doživljanja pogosteje povezana s povišano tesnobo, stresnimi in travmatskimi izkušnjami ali zlorabo psihoaktivnih substanc.
Svetujem ti, da najprej sama razmisliš, ali bi morda katera od zgoraj naštetih stvari lahko veljala zate. Bodi pozorna, v kakšnih situacijah se derealizacija pri tebi pojavlja - kadar si tesnobna, pod stresom, utrujena, neprespana? Se je v zadnjem času zgodilo kaj posebnega, kar bi lahko sprožilo te občutke? Glede na to, da opisuješ tudi omotico, bi šlo morda lahko tudi za napade tesnobe oz. panične napade.
Dobra novica je, da derealizacija sama po sebi ni nevarna, čeprav je neprijetna. Pogosto občutki sčasoma izzvenijo sami od sebe in zdravljenje ni potrebno. Pri obvladovanju teh občutkov si lahko v veliki meri pomagamo sami, in sicer večini ljudi pomaga, da se v takih situacijah na nek način zamotijo - npr. preko pogovora z bližnjo osebo ali ukvarjanja s prijetno aktivnostjo. Predvsem se v takih trenutkih priporočajo telesna aktivnost, delo z rokami in koncentracija na miselne naloge (npr. reševanje ugank, križank, sudokuja,...). Zelo koristne so lahko tudi tehnike sproščanja - opis različnih tehnik in zvočne posnetke, ki te lahko vodijo pri njihovem izvajanju, najdeš v tej rubriki.
Če se ti derealizacija pojavlja pogosto in v kombinaciji z drugimi simptomi (npr. simptomi paničnega napada, kot so bolečina v prsih, trepetanje, pospešeno bitje srca, občutek dušenja, potenje, omedlevica, mravljinčenje, brezupno razmišljanje), pa ti svetujem obisk osebnega zdravnika, ki bo lahko težave natančneje opredelil ali te napotil k ustreznemu strokovnjaku (psihiatru ali psihologu). Lahko pa se obrneš tudi na najbližji Center za duševno zdravje (seznam centrov po Sloveniji najdeš tu).
Upam, da ti bo moj odgovor v pomoč. Če te zanima še kaj, pa kar napiši.
Želim ti prijetne prihajajoče praznike,
Anja Rakovec, mag. psihologije