Pozdravljenji,
Zadnje čase se mi dozdeva, da sem depresivna. Nimam energije, težko zaspim, počutim se zanič, se režem, imam samomorilske misli in želim obupat. Staršem tega na morem povedat, ker imam občutek, da se vse to dogaja zaradi moje družine. Na primer, to leto so starši RES pritiskali na mene, da bi bila odličnjakinja, ker moja sestra se vredu uči, in je boljša od mene v skoraj vsem. V petju, potapljanju, ocenah, ... In potem sem izvedela, da je moj ata razočaram nad mano, ker mi je pred gosti rekel, da ga niti ne probavam narediti ponosnega in ko se učim z njim, moram večkrat zadrževati solze, ker mi je že reko da sem ne izobražena, in "za vbit si z totim znanjem". Moja mama pa na obiskih stalno govori o moji sestri in imam občutek, kot da se ne zmeni zame. Velikokrat razmišljam, da bi se kr obesla, ker ne želim več živet, dovolj mam moje družine in kako potem mislijo, da so nedolžni. Ali imam depresijo? Velika hvala za odgovor že naprej, ker res ne vem kaj naj naredim
• Uredništvo
Barbara Stožir Curk

Odgovor svetovalke:
Draga V0678!
Najprej se ti opravičujem, ker si predolgo čakala na odgovor na tvoj iskren zapis, nato pa se ti zahvaljujem, ker si zbrala dovolj moči in poguma, da si svoje doživljanje zapisala in ga delila z nami. To ni lahko, enostavno.
Najprej bom poskušala nekoliko povzeti kar si zapisala. Živiš v družini z mamo in očetom ter sestro. Glede na tvoj zapis imaš občutek, da je sestra tista, ki jo imajo raje, da je bolj uspešna in da so starši na njo ponosni. Sebe v družini doživljaš kot "črno ovco", kot nekdo, ki je ne bodi ga treba. Verjameš, da je sestra od tebe boljša v vsem in to podkrepiš še z dokazi o vedenju staršev do tvoje sestre. Želiš se dokazati. Zate čustveno obremenjujoče situacije, ki so povezane z nizkim vrednotenjem sebe in nezadvoljstvom z odnosi v družini, poskušaš reševati s samopoškodbenim vedenjem. Poročaš o brezvoljnosti, motnjah spanja. Razmišljaš o samomoru.
Odnosi v družinah so pogosto zapleteni in velikokrat si družinski člani ne povemo dovolj jasno in odločno, kaj nas moti, kje se zatika, kako doživljamo drug drugega. To ne velja samo v odnosu starši - otroci, tudi med sorojenci prihaja do rivalstva za starševsko naklonjenost. Tako imamo pogosto v družini, v odnosih neka pričakovanja drug do drugega, ki pa jih ne povemo in tako ostajajo skrita, kot želje, ki bi se morda morale uresničiti same po sebi. Ali pa gre za napačno sporočanje pričakovanj, ki kljub dobrim nameram prinesejo prav nasproten učinek. Se to dogaja pri vas? Zapisala si, da staršem o svojih občutkih ne moreš povedat. V želji, da bi bile obe uspešne, prihaja do primerjav, rangiranja med vama. To ni ok. Ti si edinstvena in neponovljiva ter kot takšna brez potrebnih primerjav s tvojo sestro. To seveda pomeni, da je čisto ok in super, da sta različni, da imata svoje interese, da sta v šolskem prostoru različno uspešni. Drži?
Predlagala bi naslednje. Smo tik pred novim šolskim letom. To pomeni, da boste še v tem tednu zakorakali v šolske klopi in imela boš priložnost govoriti s svetovalno delavko, razrednikom. Obkrožena boš s sošolci, vrstniki, upam, da imaš okrog sebe vsaj eno osebo, ki ji lahko zaupaš. Te oblike pomoči izkoristi. Tudi v tej smeri, da te, predlagam svetovalno delavko, podpre v komunikaciji s starši, v tem, da si sporočite kako se vidite kako lahko izboljšate svoje odnose. Bi to šlo? Ko pride do velike čustvene napetosti, poskusi izbrati načine sprostitve, ki ne bodo šli v smeri poškodovanja sebe. Tu je lahko zapis na list, odhod v naravo, pogovor s prijateljem itd. Skrbi za telesno aktivnost in higieno spanja. Na spletni strani To sem jaz si poglej strani z avdio posnetki (za krmilom svoje jeze, pa tehnike sproščanja...). Pokličeš lahko tudi TOM telefon, klepetaš v njihovi e-klepetalnici oz. v e-svetovalnici To sem jaz.
V kolikor bi bilo možno, pa bi bil zelo koristen in ustrezen pogovor s psihologom oz. psihoterapevtom. Z njim bosta tudi opredelila natančneje tvoje stanje in ustrezne oblike pomoči.
Koraki bodo majhni, a ne obupaj. Poskusi verjeti vase in najti notranjo moč. Jaz verjamem vate in se veselim tvojega naslednjega zapisa. Komaj čakam. Ostajava na vezi. Prav. Obljubiš?
Se bereva kmalu. Objem.
mag. Barbara Stožir Curk, univ. dipl. psihologinja