Pozdravljeni. Zanima me par stvari, upam da mi boste znali odgovoriti. Na netu namrec najdem vse sorti in na koncu ne razumem nic. Oktobra naj bi sla studirat, ampak zna biti da ne bom sla. V tem primeru bi se poskusila zaposliti, mogoce bi v roku dveh mesecev dobila sluzbo pri teti,ker gre nekdo proc. Do takrat pa me zanima ce lahko prejmem denarno socialno pomoc in jo ne rabim vrniti? Kako je s tem? Nekje sem brala, da je treba vracat, nekje da se vraca kar je vec kot eno leto, nekje da ni treba. To velja za vse ali samo za do 26.leta? Res ne razumem vec nic. Bom hvalezna za odgovor. Saj bi vprasala na csd pa me je sram sprasevat ker sem res nevedna.
• Uredništvo
Tina Toman

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Najprej bi ti želela sporočiti, da sploh nisi nevedna, ampak so to informacije, ki niso vsakdanje in jih marsikdo ne ve. Tako, da te naj drugič ne bo sram vprašati, zlasti če gre za tvoje dobro - kar pogumno.
Drugače pa je takole - če od oktobra dalje ne boš imela več statusa dijaka / študenta, se moraš najprej na Zavodu za zaposlovanje prijaviti v evidenco brezposelnih oseb. Po prijavi, pa lahko na Centru za socialno delo oddaš vlogo za denarno pomoč. Če boš do slednje upravičena, je ne boš rabila vračati, tudi če se boš, na primer, čez dva meseca zaposlila. Edino vsako spremembo si pa dolžna sporočiti, saj ne moreš prejemati plače in pomoči hkrati.
Lepo pozdravljena!
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
• Ar
Arči
Nekaj splošnih napotkov v zvezi z denarno socialno pomočjo:
pridobiš jo lahko, če imaš stalno prebivališče v Sloveniji in si državljan Slovenije (pomoč pod določenimi pogoji lahko pridobijo tudi tujci, vendar to v tvojem primeru ni pomembno) in izpolnjuješ še nekaj dodatnih pogojev. Prijavljena moraš biti v evidenci Zavoda za zaposlovanje kot brezposelna oseba in aktivna iskalka zaposlitve (kaj to pomeni ti bo povedala strokovna delavka na Zavodu za zaposlovanje, ko se boš prijavila), višina tvojega lastnega dohodka ne sme presegati višine minimalnega dohodka (tudi to ti bodo razložili na Zavodu za zaposlovanje), da aktivno rešuješ svojo socialno problematiko in nimaš premoženja in prihrankov, ki bi ti omogočali preživetje (to boš dokazala z bančnim izpiskom tvojega transakcijskega računa, če ga imaš in morebitnim še kakšnim dokazilom, ki ga bo zahteval Zavod za zaposlovanje).
Da povzamem: do denarne socialne pomoči si upravičena, če si preživetja ne moreš zagotoviti sama z delom (in še z nekaterimi drugimi viri prihodkov, ki pa jih verjetno tako nimaš kot razumem tvoje vprašanje), torej odvisna je od tvoje višine dohodkov.
Denarna socialna pomoč se ob prvi vlogi dodeli za časovno obdobje od 1 do 3 mesecev, če se okoliščine ne spremenijo pa pri ponovni vlogi od 1 do 6 mesecev, največ pa za obdobje enega leta, vendar za to ne izpolnješ pogojev. Torej, ko potečejo 3 meseci, podaš novo vlogo in če še vedno izponjujep pogoje se ti pomoč podaljša.
Obstaja še izredna denarna socialna pomoč, ki se dodeli v obliki enkratnega zneska (ali za obdobje 3 do 6 mesecev). Takšna pomoč je n. pr. poravnava računa za kurjavo, elektriko in podobno, če sama računa ne moreš poravnati.
In kaj ti je storiti:
če ne boš nadaljevala šolanja se prijavi na Zavodu za zaposlovanje kot iskalka zaposlitve in zaprosi za denarno socialno pomoč. Če se boš po dveh mesecih zaposlila (tako razumem tvoje pisanje) potem Zavodu javi, da si se zaposlila in Zavod (CSD) ti bo prenehal izplačevati pomoč. Čas prejemanja pomoči ni vezan na tvojo starost, pomoč lahko prejemaš tudi ko si starejša kot 26 let.
Glede vračila pa mislim, da v tvojem primeru niso izpolnjeni pogoji. Z letom 2017 so pričele veljati spremembe zakona o socialno varstvenih prejemkih, s katerimi so bile ukinjene zaznambe prepovedi odtujitve in obremenitve na nepremičnini, ki je v lasti upravičenca do pomoči (in ali varstvenega dodatka). Vendar to velja le za nepremičnine do vrednosti 120 000 EUR v kateri upravičenci prebivajo in imajo v njej stalno prebivališče.
Ker zagotovo nimaš nepremičnine v vrednosti nad (in verjtno ne tudi do) 120 000 EUR  ni pomebno zate kaj storiti v takšnem primeru. Dejstvo je, da ti na podlagi povedane, ne bo treba ničesar vračati.
In zakaj ti je nerodno vprašati CSD, zato so plačani, da pomagajo in odovarjajo na vprašanja.