Na socialnem omrezju sem dodala nazaj nekoga in sva se nekaj časa pogovarjala nato me je vprasal ce lahko vidi kako izgledam in sem mu poslala iz te slike je naredil deepfake gole mene in mi grozil z objavo te slike ce ga blokam ali pa ce mu ne pošljem svoje prave gole slike nisem vedela kaj naj naredim in sem ga samo blokala saj se mi je to zdelo najbolj pametno ampak potem sem naredila nekaj zelo neumnega naslednic dan (danes) me je dodal še nekdo najprej sploh nisem ugotovila da ima isto ime kot on in me je uprasal ali poznam veliko oseb iz moje okolice (naštel imena) jaz sem samo odpisala ja? In o tem nisem preveč razmišljala nato sem ugotovila da ima isto ime in da je velika možnost da bo ta deepfake prišel do ljudi ki jih poznam nevem kaj naredim in strah me je iti v šolo. Sicer se na sliki lahko opazi da je AI amapk mi je se useeno zelo bedno in neprijetno in zelo me je strah vsega
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
To, da je nekdo ponaredil gol posnetek tebe, je resnično zelo zoprno in tudi kaznivo. Vsekakor pa nisi edina, ki se ji je to zgodilo. Zelo verjetno si žrtev kriminalne združbe, ki na tak način prevara in izsiljuje tako dekleta kot fante. Takšni izsiljevalci pogosto pošiljajo enake grožnje več ljudem in velikokrat ničesar ne objavijo, če jih ignoriraš. Ključno je, da blokiraš storilca in mu ne odgovarjaš. Prav tako mu ne pošlji nobene gole fotografije, ne glede na to, kaj ti piše. Če te ista oseba kontaktira z novih profilov, jih prav tako ignoriraj in blokiraj. Svetujem ti tudi, da poskrbiš za nastavitve zasebnosti in varnosti na družbenih omrežjih tako, da te v prihodnje ne bodo mogli kontaktirati neznanci.
Če te skrbi širjenje ponaredka - ponarejeno golo fotografijo imenujemo deepnude - pa ti svetujem, da uporabiš storitev, namenjeno omejevanju deljenja posnetkov intimne narave - Take It Down (povezava: https://takeitdown.ncmec.org/). Uporabi to ponarejeno sliko, ki ti jo je poslal. Številne platforme uporabljajo to storitev za zaznavanje golih posnetkov na svojih strežnikih in jih odstranijo, če so že objavljeni.
Kot praviš, gre za očiten AI ponaredek. Razumljivo je, da te je strah iti v šolo. Če bi kdo sliko videl, lahko mirno poveš, da gre za AI ponaredek in da je nekdo ukradel tvojo sliko in jo predelal z AI. Ker ti je zoprno, bi ti predlagal pogovor s kom od odraslih, ki mu zaupaš ali pa ti lahko pomaga: starši, svetovalna delavka v šoli, morda teta, stric,… Prav tako bi ti svetoval, da skupaj s starši naredite prijavo na Policijo. Namreč, nekdo te je zelo grdo zlorabil in naredil kaznivo dejanje, ki ga preganja policija.
Le pogumno!
Marko, Safe.si
• Uredništvo
Lea Figelj
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
situacija, ki jo opisuješ, je res zelo neprijetna in razumljivo je, da te je strah, da te skrbi iti v šolo in da se ti v glavi vrti veliko različnih scenarijev. Ko nam nekdo grozi in zlorabi naše fotografije na tak način, se lahko hitro počutimo nemočne, osramočene ali prestrašene. Zato bi ti rada najprej povedala, da nisi naredila nič narobe in da nisi odgovorna za dejanja te osebe.
Zdi se mi pomembno poudariti, da si v situaciji ravnala zelo razumno. Ko si osebo blokirala in ji nisi poslala svojih golih fotografij, si naredila nekaj, kar te je zaščitilo. Vem, da te zdaj morda skrbi, kaj se bo zgodilo naprej, vendar je bilo to vsekakor najbolj varno dejanje, ki si ga lahko naredila v tisti situaciji. Kot je že omenil Marko, gre pri tem za zelo resno zlorabo, zato se mi zdi pomembno, da o tem poveš staršem ali drugi odrasli osebi, ki ji zaupaš, saj nam je v takšnih situacijah veliko lažje, če vemo, da nismo sami. Prav tako se mi zdi smiselno razmisliti o prijavi policiji, saj gre za kaznivo dejanje in policija ve, kako v takšnih primerih postopati. Če te skrbi, da bi fotografija prišla med tvoje sošolce, se lahko obrneš tudi na razredničarko ali šolsko svetovalno službo. Odrasli na šoli ti namreč lahko pomagajo ukrepati hitro in te podpreti, če bi se karkoli začelo širiti.
Omenila si tudi, da te je strah, ker je oseba naštela imena ljudi iz tvojega okolja. To je lahko res strašno, a samo dejstvo, da pozna imena oseb, še ne pomeni, da je fotografijo dejansko poslal naprej. Zdaj je najpomembneje, da ostaneš pri tem, da novih profilov na socialnih omrežjih ne sprejemaš in da z njim ne vzpostavljaš stika.
Za konec pa bi ti rada povedala še nekaj zelo pomembnega - tudi če bi kdo to fotografijo videl, to ne spremeni dejstva, da si ti žrtev zlorabe in ne oseba, ki je naredila nekaj narobe. Odgovornost za to, kar se je zgodilo, nosi izključno oseba, ki je fotografijo ustvarila in jo uporablja za grožnje!
Pošiljam ti velik objem in verjamem, da se bo vse še dobro izteklo!
Lea Figelj, dipl. psih. (un)