Pozdravljeni,
sem nebinarna afab oseba in ker sem star_a 20 let, je verjetno čas, da grem h ginekologu na prvi bris materničnega vratu. Vendar, četudi imam zgolj občasno in blago telesno (spolno) disforijo, mi misel na tak pregled povzroča precej strahu in nelagodja. Nisem razkrit_a, razen tesnim prijateljem, in tega, vsaj v bližnji prihodnosti, tudi ne nameravam storiti, zato nimam ravno osebe, na katero bi se lahko obrnil_a s tem problemom. Ima morda, poleg nasvetov svetovalca_ke, tudi kdo od vrstnikov_ic na tem forumu, ki je bil_a v podobni situaciji, kakšen nasvet kako narediti/je naredil_a takšen pregled čim manj neprijeten? -
Uredništvo
Leopold Štefanič

Odgovor svetovalca:
Lepo pozdravljen_a!
Najprej bi ti želel napisati, da sem vesel, da skrbiš za svoje telesno (z odvzemom brisa) in duševno zdravje (z iskanjem rešitev za disforijo). Hkrati mi je žal, da se spopadaš z občutki disforije ne glede na njeno občasnost ali globino.
Da bi ti bil pregled čim manj neprijeten prilagam nekaj predlogov.
Prvi je preprosto opis postopka. Nekaterim je v pomoč, če vedo točno kaj se bo na pregledu dogajalo. Besedilo je v celoti objavljeno na spletni strani državnega programa Zora (https://zora.onko-i.si/za-zenske/vprasanja-in-odgovori). Tu ga prilagam skupaj s popravki v nevtralnem slovničnem spolu:
"Bris materničnega vratu je osnovna preiskava za uspešno odkrivanje predrakavih sprememb in začetnega raka materničnega vratu. Je enostaven in neboleč odvzem brisa celic materničnega ustja (cerviks) pri ginekološkem pregledu. Ginekolog_inja z lesenim loparčkom in krtačko podrsa po površini in vhodu v maternično ustje, da dobi vzorec celic iz njune površine. Odvzete celice nanese na objektno stekelce in jih pripravi za kasnejše obarvanje in pregled v laboratoriju. Odvzem in pregled celic v brisu materničnega vratu se imenuje […] na kratko test PAP. Pričetek jemanja brisov materničnega vratu se načeloma začne po pričetku spolnih odnosov. Okužba s HPV se namreč prenaša pri različnih oblikah spolnih odnosov (vaginalnih, analnih, oralnih (moja dodatna opomba tu je, da spolni odnos ob tem ne rabi biti penetrativen)), do nje pa, v kolikor je HPV pri enem izmed partnerjev_k prisoten, pogosto pride že pri prvem spolnem odnosu. Brise materničnega vratu je potrebno ponavljati na tri leta, vendar šele po dveh normalnih brisih v zaporedju enega leta.“
Tipično, pri dobrem ginekološkem pregledu ginekolog_inja svoja dejanja tudi sproti opisuje in te opozori kaj točno bo storil_a preden to dejansko stori.Praviš, da si razkrit_a samo bližnjim prijateljem_ica in ti to ustreza. Predvidevam da se ne bi želel_a razkriti osebni_emu ginekologinji_u? V kolikor bi ti bila ta opcija udobna in nestresna lahko s tem razkritjem pred pregledom izpostaviš stvari, ki jih potrebuješ za kvaliteten pregled (recimo da ginekolog_inja uporablja prave zaiimke, da tvojega telesa ne naslavlja kot to kar ni, da pregled opravi počasi, itd.).
V kolikor ti to ne ustreza ti priporočam, da kljub temu pred pregledom izpostaviš stvari, ki jih potrebuješ, da ti je karseda udobno v tej neudobni situaciji (denimo da pregled opravlja počasi, da ti preden nekaj stori to jasno pove, itd.).Kot zadnje ti prilagam dve različni platformi, ki imata predstavljenih nekaj vaj sproščanja. V kolikor bi ti bile v pomoč (tudi če najdeš že eno samo vajo, ki ti ustreza) pri spoprijemanju z disforijo pred ali po pregledu (in seveda tudi na splošno v življenju) sta ti na voljo na https://www.youtube.com/channel/UCI1UMM ... s4jmErK0bg in http://www.dps.si/wp-content/uploads/20 ... a-Bajt.pdf
V primeru dodatnih vprašanj sem ti z veseljem na voljo. Na pogovor si vedno vabljen_a v prostore Mladinskega centra Legebitra (naše aktualne dogodke si lahko ogledaš na https://sl-si.facebook.com/Legebitra/), v primeru večjih stisk v duševnem zdravju pa nam lahko vedno pišeš tudi na svetovalnica@legebitra.si ali nas pokličeš na 01 430 51 44.
Prijazen pozdrav!
Leopold Štefanič, uni. dipl. pedagog in andragog
Društvo informacijski center Legebitra