hej. stara sem 17 let in imam velike težave s samopodobo. predvsem s tem kako izgleda moje telo. dolgo sem imela malce odvečnih kilogramov (okoli 70kg) in sem zelo hitro izgubila 20 kg in seveda nisem bila zadovoljna, kljub temu da so mi vsi govorili kako sem suha sabo sebe videla kot debelo. pravzaprav se mi tako še zdaj zdi. zadnje čase pa imam drug problem. in to je prenažiranje. ne vem zakaj sem sploh začela s tem, ker sem bila pred tem navajena jesti le eden obrok na dan. zdaj pa jem ves čas. in ne morem več nehat. jem dokler mi ne postane slabo. in v 90% je to izredno nezdrava hrana. rada bi nehala pa ne morem. vsak dan si rečem da bom spet začela jesti malo a mi vedno znova spodleti. in zaradi tega sem neverjetno depresivna. vsakič, ko nekaj pojem se zjočem. počutim se grozno. strah me je da bom še bolj debela kot pred hujšanjem. poskusila sem upoštevati nasvete, ki sem jih našla na internetu npr. da se poskusim s čim zamotiti, ampak tudi ko kaj počnem (npr. grem na sprehod, se učim, gledam tv) mislim na hrano in si grem slej kot prej nekaj iskat v kuhinjo. obupana sem. trudila sem se, da bi si omejila prehrano vsaj na 3 obroke, vsakič ko nekaj pojem, želim še več. to se ponavlja iz dneva v dan. skoraj nič se več ne gibam, telovadbo(ki sem jo pred tem oboževala) sem popolnoma opustila, ker ko toliko pojem nimam motivacije za popolnoma nič, za povrh pa mi je še vedno slabo tako da tako ali tako nebi mogla telovadit, ker bi sicer bruhala. včasih sicer razmišljam o tem, da bi vse samo zbruhala. ker potem se vse to kar pojem vsaj ne bi toliko poznalo na tehtnici. obupana sem. nič mi ne more pomagat. enostavno sem zasvojena s hrano. želim si biti suha in zmotivirana za gibanje in zdravo hrano a če tudi si to toliko želim vem, da ne bom nikoli več takšna. tudi če bi mi kakšen dan uspelo, vem da bi se naslednji dan že prenažirala. iskreno niti ne vem zakaj to pišem, ker tako ali tako vem da mi noben nasvet ne bo v pomoč. samo hotela sem to povedat nekomu, ker nobenemu iz svojega življenja ne zaupam povedat svoje stiske.
• Uredništvo
Jasna Verčko

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, sara333,
zelo sem vesela, da si se odločila zaupati svojo stisko tukaj v svetovalnici, saj sem razbrala, da si trenutno v hudi stiski, ki ti jo povzročajo težave s prehranjevanjem. Verjamem, da se počutiš nemočno, ko izgubiš nadzor nad hranjenjem, hkrati pa ti trenutna zadovoljitev želje po hrani prinese le še večjo stisko.
Krog prenajedanja in občutek krivde po njem je lahko posledica stroge diete, ki si se je posluževala v preteklosti. Kot opisuješ, da si zaužila le en obrok, je to premalo, da zadostiš potrebi telesa po energiji. Marsikatera dieta sicer omejuje število obrokov, vendar je za telo bolj koristno, če zaužiješ več obrokov, in to manjših. Pretirano omejevanje pa ima za posledico nenehno razmišljanje o hrani (na kar te lahko spomni tudi lakota, lahko pa tudi ne), povečano željo po hrani (predvsem energijsko bogati, ki bi kar najhitreje zadostila tvojim potrebam) in posledično vdajanje tej želji. Tak krog je zelo težko prekiniti, saj pogosto ni dovolj samo volja in odločitev o prenehanju. Tehtanje je do neke mere lahko koristno, saj vsaj veš, kje se tvoja trenutna teža nahaja, vendar te lahko hitro povleče v večkrat dnevno tehtanje in preokupacijo z lastno težo. Tehtanje enkrat ali dvakrat tedensko je povsem dovolj za informacijo o okvirni teži.
Verjamem, da si na začetku, ko si izgubila veliko kilogramov (mimogrede, za zdravje je zelo ogrožujoče, če jih izgubiš na hitro in z nezdravimi načini uravnavanja teže), občutila ponos. Vendar telo ne more tako delovati na dolgi rok. Zanima me, kako dolgo že traja prenajedanje? V kolikor se z njim spopadaš že daljši čas in brez uspeha, je smiselno, da poiščeš strokovno pomoč. V ozadju težav s hrano je večkrat nek razlog, ki se ga lahko ne zavedaš povsem.
Napisala si, da je tvoja samopodoba nizka. Predvidevam, da je lahko to dodaten vzrok, zakaj si kilograme želela izgubiti na hitro. Kakšni pa so tvoji odnosi z drugimi? Kako ti gre v šoli? Pomembno je, da se razreši težava, ki te je privedla do te stiske, saj je možno, da je prenajedanje le simptom nečesa globljega. Medtem ko čakaš, da pri strokovnjaku prideš na vrsto, pa bi ti predlagala, da se skušaš čim manj omejevati. Ni prepovedane hrane ali prepovedanega časa za hranjenje. To ti bo pomagalo, da ponovno začutiš, kdaj si lačna in kdaj si nekaj resnično želiš pojesti.
Hkrati te spodbujam, da spet začneš s tisto vrsto gibanja, ki ti je prijetna. Ni treba, da je tega veliko. Lahko je na začetku samo 10 minut, nato pa postopoma podaljšuješ čas aktivnosti. Če občutiš slabo vest, ko ti spodleti in poješ veliko hrane, bodi prizanesljiva do sebe. Nihče nima tako stroge discipline, da ne bi nikoli podlegel želji, pa naj gre za odvisnost od hrane, kajenja ali družbenih medijev. Ključ do razrešitve težav je namreč ravno obraten, kot bi si mislila – ne gre za več omejevanja, strogosti in discipline. Pomembno je, da si kdaj pa kdaj tudi kaj dovoliš in v sami hrani tudi uživaš.
Upam, da ti je bil moj odgovor vsaj malo v pomoč. Vesela bom, če boš ostala v stiku z mano in odgovorila na vprašanja, ki sem ti jih zastavila.
Lepo te pozdravljam,
Jasna Verčko, mag. psihologije
• Ma
Mamica
Vsebina je skrita.
• Uredništvo
Uredništvo
Mamica, pozdravljeni.
Žal nam je, da se soočate z opisanimi težavami. Spletna svetovalnica #Tosemjaz je namenjena mladostnikom in njihovim težavam v odraščanju. Priporočamo vam, da se z vprašanjem obrnete na forum za odrasle med.over.net.
Srečno in prijazen pozdrav iz uredništva