Pozdravljeni,
zanima me v čem sta si avtizem in borderline osebnostna motnja podobna? Sama imam diagnozo Aspergerjev sindrom in sem opazila, da s prijateljico, ki ima borderline veliko stvari doživljava na podoben način... Je mogoče imeti obe diagnozi? Kako naj psihologu/psihologu to omenim?
Hvala za odgovor. :)
• Uredništvo
Urška Meolic Kotnik

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
hvala za to zanimivo vprašanje, sem tudi sama ob njem kar razmišljala.
Podobnosti obeh diagnoz se kažejo na področju čustev, in sicer pri prepoznavanju in izražanju čustev, ki jih lahko doživljajo na podoben način. Najbrž že sama nekaj veš o samem avtizmu in njegovih značilnostih, ki se v diagnostiki kažejo s težavami v socialni komunikaciji, socialni interakciji in na področju fleksibilnosti mišljenja. Za borderline oziroma mejno osebnostno motnjo pa v najbolj splošni definiciji velja, da bi naj bila značilna intenzivna čustvena nestabilnost in težave pri ločitvi v odnosih, prav tako težave pri uravnavanju čustev. Pri obeh so torej prisotni izzivi na področju čustvovanja. Pri borderline osebah je prisotnega več nezaupanja, težave z intimnostjo in v empatiji, kar lahko vodi tudi do težav v odnosih. To se lahko sicer pojavi pri obojih, avtisti pa bi naj težje prepoznavali čustva drugih (to je splošna definicija, a ni nujno, da to velja za vsakogar). Glede socialnih odnosov so prisotne razlike, in sicer bi naj osebe z avtizmom imele več težav pri prepoznavanju socialnih namigov in izražanju samega sebe, pri borderline osebah je več nasprotnih vedenj ter čustvenih nihanj.
Vedno več novejših študij tudi kaže, da sta možni obe diagnozi in da se ena ne izključuje z drugo. Če te ta tematika še bolj zanima, morda lahko na spletu poiščeš tudi več informacij v angleščini, saj je kar nekaj strani na to temo.
Psihologa pa enostavno povprašaj tako, da poveš, da te zanima to tudi zaradi tvoje prijateljice, ker bi rada tudi boljše spoznala sebe in njo, da si o tem že nekaj časa razmišljala in da te zanima ali ti lahko svetuje kakšno dobro literaturo na to temo ali morda naredi diagnostiko, če ti je še ni. Mislim, da ne bo imel težav s tem vprašanjem in te bo z veseljem usmeril, da tudi sama pobrskaš in odkriješ kaj novega. Je pa dobro, da o tem povprašaš kliničnega psihologa, ki je specialist za tovrstno področje.
Upam, da sem ti vsaj malo odgovorila na vprašanje in te lepo pozdravljam,
Urška Meolic Kotnik, mag. psihologije