Stara sem 23 let. Ločeni smo doma in bi šla rada na faks, ampak ati noče plačevati preživnine. Kako lahko študiram brez službe, saj nimam denarja, da bi si plačala izredni študij. Kaj naj naredim?
• Ar
Arči
Predpostavljam, da sedaj nimaš status študentke ali dijakinje, oziroma nisi vključena v noben izobraževalni proces. Ker si polnoletna in ker ne spadaš v skupino oseb z motnjo v duševnem ali telesnem razvoju tvoj oče v tem trenutku ni dolžan plačevati preživnine.
Otrok, ki se redno šola in ni vpisan v evidenco brezposelnih oseb in ni zaposlen, je upravičen do preživnine tudi po dopolnjenem 18 letu. Preživninski zavezanec (tvoj oče ali pa tvoja mati, ne poznam razmer pri tebi doma) pa bo dolžan plačevati preživnino od takrat dalje ko boš vključena v izobraževanje, vendar le do (zaključka sredenješolske izobrazbe) oziroma do zaključka magistrskega študijskega programa, vendar najdalje do 26 leta starosti preživninskega upravičenca (torej tvoje starosti).
Praviloma je preživnino dolžan plačevati starš pri katerem otrok ne živi. Preživninsko obveznost določi sodišče, v dogovoru ali brez, določiti pa se mora v denarju, da je izvršljiva. Višina preživnine se določi v vsakem primeru posebej, pri nas je povprečna višina preživnine okoli 180 EUR (povprečna)
Če tisti, ki je dolžan plačevati preživnino tega ne počne lahko otrok sam (v tvojem primeru ti, ker si že polnoletna) na podlagi sklepa o določitvi preživnine, vloži predlog za izvršbo ter preživnino izterja po sodni poti.
Če ti bo s pravnomočno sodbo sodišča (ali začasno odredbo ali dogovora pri CSD) določena preživnina in je oče (mati) ne bi hotel plačevati ali bi je ne bilo mogoče prisilno izterjati boš upravičena do nadomestila preživnine s strani Jamstvenega in preživninskega sklada.
Kot povedano, da pa boš sploh lahko zahtevala preživnino se boš morala najprej vpisati na faks in izpolnjevati svoje študijske obveznosti.
• Uredništvo
Tina Toman

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Razumem tvojo stisko in težavo. Usmerila te bom na dvoje:
v primeru, ko je preživnina sodno določena in jo zavezanec ne plačuje lahko sama (saj si že polnoletna) vložiš:
1. zahtevek na Sklad RS (https://www.srips-rs.si/sl/prezivnine/nadomestila-prezivnin/postopek-uveljavljanja-pravice). Kaj potrebuješ in obrazec sem ti prilepila zgoraj. Tukaj boš upravičena tudi do nadomestila.
2. lahko pa tudi sama vložiš izvršbo na sodišču (https://sodisce.si/sodni_postopki/obrazci/2016050913194578/). Tudi tukaj sem ti pripela povezavo do obrazca in navodil.
Dobro opravi.
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
• Št
Študentka5
Kaj pa če grem študirat z 26 leti? Potem rabi plačevati ali ne?
• Uredništvo
Tina Toman
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Po tvojem dopolnjenem 26. letu starosti, pa oče ni več dolžen plačevati preživnine zate. Oče ima obveznost plačevanja preživnine do 18. leta starosti in potem še naprej, vendar ne dlje kot do dopolnjenenga 26. leta starosti, vendar pa tukaj obstaja pogoj, da se moraš ti v tem času redno šolati.
Glede na tvojo finančno stisko, ki si jo omenila, morda razmisliš, da si poiščeš službo in potem ob službi vpišeš izredni študij. Malo premisli, preišči možnosti glede zaposlitve, ki bi ti omogočala opravljane študijskih obveznosti. Obstaja tudi kar nekaj možnosti študija na daljavo / on-line, kar pomeni, da so ti prihranjeni tudi stroški prevoza oziroma bivanja kje drugje. Prav tako je izredni študij bolj skoncetriran na vikende in ne čez cel teden. Če se boš odločila za iskanje zaposlitve, bi te usmerila tudi na Zavod za zaposlovanje, kjer bosta s tvojo osebno svetovalko naredili zaposlitveni načrt in ti bo tudi ona pomagala pri iskanju najbolj optimalne zaposlitve zate.
Predlagam ti, da si narediš en načrt in vanj zapišeš vse možnosti. Pretehtaj tako prednosti in slabosti. Morda se boš tako potem lažje odločila. Če pa boš potrebovala še kakšen nasvet, pa kar vprašaj.
Vse dobro!
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
• Br
BrokenHeart
Trenutno sem vpisana v bazo nezaposljive osebe in prejemam socialno pomoč. Pogovarjala sem se z polsestro katere starši so tudi ločeni in mi je rekla da njen oče tudi ni plačeval preživnine pa je vseeno normalno študirala. Prav tako ga ni prijavila, da ne plačuje.
Kaj je zdaj res in kaj ne?
• Uredništvo
Tina Toman
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Izgleda kot, da je prišlo nekje med dopisovanjem do nejasnosti oziroma sem tudi jaz kaj izpustila. V prvem sporočilu si naslovila vprašanje, da oče zate ne plačuje preživnine, ti pa bi rada študirala, vendar si, zaradi pomanjkanja denarja, ne moreš privoščiti stroškov povezanih s študijem oziroma plačila izrednega študija. Tako sem jaz razumela tvojo težavo. Zato sem ti svetovala, kaj lahko narediš sama in te usmerila na pristojne institucije, z namenom, da prideš do denarja, ki ti iz naslova preživnine od preživninskega zavezanca očeta pripada. S pridobljenim denarjem bi se posledično lahko vpisala na študij. Nikjer pa ni bilo govora, da če oče ne plačuje preživnine zate, ti ne moreš študirati. Seveda lahko, ti dve stvari nista vzročno povezani. Je pa seveda res, da bi ti dohodek, ki bi ga iz naslova preživnine dobila, situacijo olajšal.
Prosim te za odgovor, če razmišljava enako oziroma postavi še dodatno vprašanje, če ti zadeve niso jasne oziroma še imaš kakšno dilemo.
Pozdrav!
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
• Je
Jezna
A potem lahko študiram brez da ati plača preživnino. Jezna sem nase ker se nisem vpisala, vpisov je pa konec.
• Uredništvo
Tina Toman
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Seveda lahko. To je tvoja možnost in tvoja pravica. Ne bodi jezna nase, pomembno je, da imaš željo študirati. Poglej kakšne privat fakultete, morda bodo kje še vpisovali in ti bo kateri izmed njihovih ponujenih programov všeč. Drugače pa tudi ni še nič izgubljenega. Poišči si kakšno delo za ta čas, si zasluži nekaj denarja, naslednje leto pa spremljaj roke in se vpiši. Eno leto v vsem tvojem poklicnem obdobju ni veliko, je pa pomembno, da boš potem lahko počela to, kar te bo veselilo.
Kar pogumno!
Tina Toman, prof. sociologije in uni. dipl. politologinja
• Ra
Razočarana
Vsebina je skrita.
• Uredništvo
Uredništvo
Pozdravljena.
Razumemo, da si razočarana v svoji trenutni življenjski situaciji. Svetovalka je pozorno in jasno odgovorila na vsa tvoja vprašanja, odgovornost za vpis je pa na tebi.
Vpišeš se lahko tudi v drugem prijavnem roku v avgustu. Predlagamo, da se za več informacij o vpisnem postopku obrneš neposredno na referat fakultete na katero se vpisuješ.
Želimo ti veliko sreče na tvoji poti.
Prijazen pozdrav iz uredništva
• Ži
Življenje
Moje življenje je sedaj uničeno. Če bi prej vedela bi se vpisala na faks. Kaj naj sedaj storim?
• Uredništvo
Uredništvo
Pozdravljena.
Želimo ti veliko sreče na tvoji poti.
Prijazen pozdrav iz uredništva
• Te
Telovadka
Izgubila sem šanso za faks, rada bi študirala, vse sem zajebala, meni je svetovalna delavka drugače rekla da ne norem študirat če ati noče plačeveti preživnine. Kaj je zdsj res in kaj ne?
• Uredništvo
Uredništvo
Pozdravljena.
Svetovalka ti je na tvoje vprašanje že odgovorila.
Srečno in prijazen pozdrav iz uredništva