Živjo obiskujem 9 razred in letos se moramo vpisati v sš najprej bi rada šla na gastronomijo in turizem ker živim v zelo turističnem kraju in bi lahko zelo hitro dobila službo, a bi potem imela probleme z nogami ali hrbtom (moja teta dela v turizmu) druga opcija pa je etnologija, sociologija ali antropologija ker se mi zdijo kot zanimivi predmeti v katerih raziskujes kulture ljudi a se bojim da bi imela zelo slabo plačo (doma imamo slabše finančne razmere) izboraževanje pa je tudi daljše pribl. 9 let v šoli imam večinoma 5 tako da mi je mami rekla da bi lahko bila tudi zdravnica če bi želela ali naj raje zasledujem to kariero premišljujem da bi se vpisala na gimnazijo Kranj tudi zaradi mednarodne mature ki jo imajo kot predmet pa si lahko izbereš tudi antropologijo.
hvala za odg.
Cu
Cudakinja
Prosila bi za odgovor
Uredništvo
Maruša Grešak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
Najprej se ti opravičujem za nekoliko pozen odgovor. Če prav razumem tvojo dilemo, te muči izbira srednje šole, predvsem z ozirom na to, kaj bi potem lahko šla študirati in kje bi se lahko zaposlila. Karierne poti, ki bi te zanimale, so delo v turizmu, sociologija, antropologija ali etnologija in pa medicina. Če se boš vpisala na strokovno srednjo šolo, kot je srednja šola za turizem in gastronomijo, se bo ta program končal s poklicno maturo. Po eni strani to pomeni, da boš z zaključkom srednje šole že pridobila poklic in se boš lahko zaposlila. Po drugi strani pa s poklicno maturo ne moreš študirati na čisto vseh fakultetah. Na primer, v tem primeru se ne bi mogla vpisati na študij medicine. Na študij etnologije, sociologije in antropologije bi se s poklicno maturo in dodatnim petim maturitetnim predmetom pod trenutnimi pogoji še vedno lahko vpisala. Ne moremo pa vedeti, kakšni bodo pogoji za vpis na študij antropologije, sociologije in etnologije, ko boš ti končala srednjo šolo.
Kar se tiče daljšega študija antropologije, sociologije in etnologije, tvoj podatek ni čisto pravilen. Prva stopnja traja 3 leta, druga pa 2. Skupno torej 5 let. Je pa študij medicine res nekoliko daljši, saj traja 6 let. Po končanem študiju pa moraš opraviti še pripravništvo in potem nekajletno specializacijo. Vendar je to obdobje smatrano že kot zaposlitev in si za svoje delo plačan.
Če povzamem, v kolikor te zanima študij medicine, pa navsezadnje tudi antropologije, sociologije in/ali etnologije, bi bil zate bolj primeren gimnazijski program. Ta namreč pušča odprtih največ možnosti. Rada bi ti osvetlila še dejstvo, da se bodo tvoja zanimanja tekom srednje šole verjetno še nekoliko oblikovala in morda spremenila. Morda boš čez tri leta ugotovila, da si želiš študirati nekaj, o čemer zdaj sploh ne premišljuješ. Koristno je sicer, da že pri izbiri srednje šole pretehtaš, kater študij te utegne zanimati čez štiri leta – kot sem rekla, če je zate možnost tudi študij medicine, je smiselno, da se vpišeš na gimnazijski program. Kljub temu pa bi te rada spodbudila, da se pri odločanju usmeriš tudi na samo srednjo šolo. Torej: Si želiš strokovnega programa (npr. gastronomije) ali bolj splošnega in bolj zahtevnega gimnazijskega programa? Katera šola ti je blizu po načinu dela, obšolskih dejavnostih,…? Koliko truda si pripravljena vložiti v učenje? Ti je pomembno, da si pustiš vse možnosti odprte? Predlagam ti tudi, da izkoristiš svetovanje o nadaljnjem šolanju v šolski svetovalni službi ter da se februarja udeležiš informativnih dni.
Če imaš še kakšno vprašanje, se lahko seveda ponovno obrneš tudi na naš forum.
Lep pozdrav,
Maruša Grešak, mag. psihologije