Pozdravljeni!
Sem 21-letna študentka in vzdržljivostna športnica. Od svojega 12., 13. leta imam diagnosticirano anoreksijo. Vmes je bilo malo bolje, obiskovala sem najprej psihologinjo, pedopsihiatra, hodila na Pediatrično kliniko k endokrinologinji in k nutricionistu, kjer so obupali nad mano, lansko leto pa sta me starša prisilila, da smo odšli k osebnemu zdravniku, ki mi je dal napotnico za psihiatra, za odrasle. Sedaj sem bila nekajkrat tam. Ker imam obsesivno-kompulzivno motnjo, poleg tega sem perfekcionistka, pa tudi zelo rigidna oseba, polna ritualov, mi je psihiater predlagal neke tablete, da bi se malce sprostila. Le-teh ne upam sprejeti, ker me zelo skrbi, kaj se mi bo zgodilo. Ali se bom zredila, kot je navedeno med stranskimi učinki, imela glavobole, itd., ... Od oktobra lani, ko sem imela 46 kg, jih imam zdaj 40 kg. Visoka sem 1,62 m. V življenju še nisem dobila menstruacije, imam primarno amenorejo, verjetno tudi oslabljene kosti, treniram pa vzdržljivostni šport, ki pokuri enormno kalorij, a še vseeno pazim, da jem zadosti, da vzdržujem to težo, da mi ne pade še bolj. Doma se veliko prepiramo zaradi moje teže in prehrane, sem res težka osebnost, poleg tega pa še kolerik. Jaz vse, kar pojem, stehtam. Vsak dan tehtam tudi sebe. To realno ni več normalno. Prijateljic nimam, tudi fanta ne, pa izgledam res lepa, dobila sem že ogromno ponudb, ampak je tako, da sploh nimam interesa za to. Starša menita, da zaradi tako prenizke teže nimam spolnih potreb in dejansko je to res. Ker sem res nenormalna. Ko se odločim, da nekaj naredim, pretiravam z vsako stvarjo. Sem ekstremistična osebnost. Pretiravam s treningom, z učenjem, s pospravljanjem. Odraščala sem slicer v zelo perfekcionističnem okolju, vse pri nas je sterilno, hiša je vedno pospravljena, starša sta visoko inteligentna in izobražena, z zelo visokimi standardi in nekje se mora poznati tudi pri meni, verjetno, da se je motnja hranjenja sploh pojavila. Izhajam iz zelo odlično situirane družine, veliko premoženja imamo, nikoli se nismo nič prepirali. Zaradi te hrane pa se v bistvu odnosi kvarijo že 8 let. Onadva mi želita samo najboljše, res sta izjemna starša, zato mi vsak dan želita pomagati. Jaz pa težko sprejmem pomoč. Ker sem tako vkalupljena v vseh svojih ritualih. Resnično ne vem, kako naprej.
Hvala za vsako pomoč.
Lep pozdrav.
• JU
JU
Dober dan
Sama imam tudi težave z hranjenjem, vem kako je sama sem šla čez tako situacijo in vem da ni lahko. Psihologi res pomagajo samo moraš si najditi dobrega psihiologa in probaj jih upoštevati. Lažje je če imaš ob sebi prijatelje, ki jim lahko zaupaš tvoje težave. Meni je najbolje pomagal moj fant brez njega bi bila šekar anorekstična, vedno je bilo huje tako, da nisem morala hoditi. Če hočeš biti še lepša priporočam fitnes plus uravniteženo prehrano lahko probaš victoria secret diet to mi je zelo pomagalo . Upam, da boš bila boljše vrjamem vate
• Uredništvo
Uredništvo
Draga punca, pozdravljena.
Sporočamo ti, da smo odgovor svetovalke umaknili, ker so bili navedeni nepreverjeni viri pomoči. V kratkem prejmeš nov odgovor svetovalke.
Se ti opravičujemo in te prijazno pozdravljamo iz uredništva
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Draga Blue,
iz tvojega zapisa je razvidno, da problem zelo dobro razumeš, motivacija pa temu kar noče in noče slediti. Žal je z motnjami hranjenja tako, da še toliko pomoči in volje svojcev ne pripomore k okrevanju, dokler si tega ne boš zares zaželela sama. V vmesnem času pa velja vsaj zmanjševati tveganja – tako za duševno kot telesno zdravje.
Pri tebi to najprej verjetno pomeni prenehanje treniranja na vrhunski ravni, saj ob tako nizki teži in ob vsem tem športu telo dobesedno zajeda samega sebe (vitalni notranji organi se zmanjšujejo, verjetno imaš tudi že osteoporozo, ker omenjaš, da menstruacije še nikoli nisi imela). Tvoje telo nima dovolj maščobe in dokler le-te ne bo dovolj, bo varčevalo pri določenih funkcijah, kot je npr. reproduktivni cikel. Tega pa ne potrebuješ za samo morebitno materinstvo, ampak za hormonsko ravnovesje, ki pa je pri tebi zelo verjetno tudi porušeno. Pretirana telesna aktivnost v takem stanju tvoje zdravje in življenje ogrožata še bolj.
Ne bom preveč razpredala o škodljivosti prenizke teže in pretiranega odrekanja. Prepričana sem, da si se tega že naposlušala v času strokovne obravnave kot mladostnica. Verjamem, da si kljub vsemu želiš iz te bolezni tudi zaradi sebe (ne samo zaradi staršev). Ta nenehen boj v glavi mora biti zelo izčrpljujoč.
Za to, da začneš okrevati, ni treba, da z danes na jutri uvedeš vse potrebne spremembe naenkrat. Začni z eno. Ali z eno enkrat na teden, npr. da si enkrat na teden dovoliš jesti svobodno, ali da izpustiš vsaj en trening, ali da zavestno ne narediš nečesa, za kar ti glas v glavi pravi, da »moraš«. Poskusi se upreti vsaj eni prisili na teden. Potem pa postopno dodaj drugo in tretjo in tako naprej. Postopno naj to postane vsakodnevna praksa.
Mislim, da ti je psihiater svetoval dobro. Na tvojem mestu bi upoštevala njegov predlog in poskusila z medikamentozno terapijo. Vse zgoraj našteto ti bo le-ta namreč precej olajšala. Kajti res je, kar pravi: antidepresivi praviloma delujejo natanko tako, da zrahljajo primež neizmerne potrebe po nadzoru in zbudijo motivacijo po sprostitvi, uživanju, povezovanju z drugimi. Bi najprej vendarle poskusila vsaj s tem? Do polnega učinka moraš počakati nekaj tednov, ampak se lahko še kako izplača.
Namesto treningov lahko poskusiš s sprehodi, plesom, jogo. Verjamem, da ti je gibanje pomembno in ni s emu treba odreči povsem. Če imaš trenerja, me čudi, da ti sploh dovoli trenirati v tem stanju. Pojasni mu situacijo in ga prosi za podporo ali prilagoditev. Bolj verjetno se mi zdi, da se treniraš kar sama. V tem primeru te spodbujam, da postaneš do sebe bolj prizanesljiva. Če bi imela sama  varovanko, kot si ti, kaj bi ji svetovala?
Okolje v katerem si odraščala in še živiš verjetno res precej prispeva k temu, da zlahka vzdržuješ svoj strogi režim. Ampak ni treba, da živiš rigorozno in perfekcionistično tudi sama. Lahko se odločiš, da boš družinsko tradicijo prekinila prav ti. :) Perfekcionizem je igra brez zmagovalcev. Perfekcija ne obstaja. Bolj zdravo si je prizadevati za biti dovolj dobra. Nihče nikoli ne more postati popoln, tako smo narejeni. Lahko se pa izmučimo do konca v prizadevanju, da bi to nedosegljivo dosegli. Kaj boš izbrala?
Odločitev je na koncu vedno tvoja. Mislim, da kar dobro veš, kaj storiti. Bolj je stvar v tem, kako. Je težko, brez dvoma, ampak ni nemogoče. In začne se – s prvim korakom. Motnje hranjena, tudi kronične, so ozdravljive! In – nenazadnje – občutek nadzora lahko gojimo tudi tako, da zavzeto skrbimo za ravnovesje in zdravje. ;) Ni treba preživeti vsega življenja v skrajnostih.
Kaj meniš?
Bom vesela, če se še oglasiš. :)
Lepo te pozdravljam,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja