Se seksualna anoreksija zgodi lahko samo odraslim, mladim se ne more? Se dogaja v družinah kjer je bil seks tabu samo? Kakšni so konkretno simptomi? Ne vem če jo imam
• Uredništvo
Ajda Novak

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Seksualne anoreksije kot posamezne bolezni oziroma duševne motnje v diagnostičnih priročnikih ni, zato je težko točno določiti kriterije za diagnozo. Simptomi seksualne anoreksije so pomanjkanje želje po spolnosti, strah pred intimnostjo in močnimi čustvi, strah pred privlačnostjo do nekoga, strah pred lastno seksualnostjo, spolni dvomi vase in samoponiževanje in obsesivno izogibanje spolnosti. Posamezniki s seksualno anoreksijo so prepričani, da se morajo spolno in čustveno odmakniti od drugih ljudi in užitka. Če so simptomi prisotni skozi daljše obdobje (odvisno od duševne motnje; pri spolnih motnjah vsaj 6 mesecev), lahko posameznika diagnosticiramo z določeno duševno motnjo.
Vzroki za seksualno anoreksijo so lahko biološki ali psihološki. Med biološke vzroke prištevamo hormonsko neravnovesje, uporabo zdravil, utrujenost, lahko tudi dojenje; med psihološke pa spolno zlorabo v preteklosti, negativni odnos do spolnosti, strogo vzgojo z vero ali težave z razmerjem moči med osebo in partnerjem. Torej, lahko se pojavi v družinah, kjer je bila spolnost in lastna seksualnost tabu, lahko pa tudi ne, saj so vzroki za seksualno anoreksijo lahko zelo različni.
Kar se tiče tvojega vprašanja o tem, ali se lahko seksualna anoreksija pojavi tudi pri mladih, bi odgovorila, da verjetno ja, ampak moramo upoštevati, da se mladostniki še razvijate in spreminjate, zato lahko nekatere duševne motnje diagnosticiramo šele po 18. letu. Glede na to, da se seksualna anoreksija prav tako trenutno v priročnikih ne pojavlja kot samostojna diagnoza, je v Sloveniji ne diagnosticiramo.
Lep pozdrav,
Ajda Novak, mag. psihologije
• Li
Lilp
Moji starsi se z mano niso nikoli pogovarjali o spolnosti. Ucili wo me, da se dva imata rada in da je spolnost med drugim namenjena reprodukciji. To je v nasprotju s tem kar se uci danes, torej plasticna seksualnost, da je to loceno od reprodukcije in je normalno uzivati, tudi ce si ne zelis otrok. Vedno sem bila v nekem konfliktu. In pac je odvisno kdaj si dovolis uzivati, glede na to, kaj menis, da je normalno. Ucili so me starsi kao, da se ceni to, da je zenska se nedotaknjena, ampak v praksi to ni tako. In se smatra kot normalno, ce ima zenska vec seksualnih partnerjev. Ali imam potem to? Kaksni so simptomi tega?
• Uredništvo
Ajda Novak
Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Simptomi seksualne anoreksije so pomanjkanje želje po spolnosti, strah pred intimnostjo in močnimi čustvi, strah pred privlačnostjo do nekoga, strah pred lastno seksualnostjo, spolni dvomi vase in samoponiževanje in obsesivno izogibanje spolnosti. Posamezniki s seksualno anoreksijo so prepričani, da se morajo spolno in čustveno odmakniti od drugih ljudi in užitka. Seksualne anoreksije trenutno kolikor vem v Sloveniji ne diagnosticiramo ali zdravimo, saj seksualna anoreksija v mednarodni klasifikaciji bolezni, ki se trenutno uporablja, ne nastopa kot samostojna duševna motnja ali diagnoza.
Večina odraslih v resnici ima spolne odnose zaradi užitka in ne nujno zaradi želje po reprodukciji. Res je, da se je v preteklosti cenilo, če je bila ženska "čista" oziroma "nedotaknjena", ampak je bilo to povezano predvsem s patriarhalnimi ideali, dvojnimi standardi ter zatiranjem žensk in njihovega užitka. Danes vemo, da v spolnosti uživajo tudi ženske, ne le moški, zato je tudi v družbi sprejeto, da imata oba spola tekom življenja lahko več spolnih partnerjev. To seveda ne izključuje, da se mnogo posameznikov za spolnost še vedno odloči primarno iz ljubezni. Vendar pa lahko na različnih točkah našega življenja ljubimo različne partnerje.
Ker v tvojem vprašanju izpostavljaš različne poglede na spolnost, bi tukaj zaključila. Odloči se sama, v kaj verjameš in kaj ti je pomembno; nič ni narobe, če se v vseh pogledih ne strinjaš popolnoma s tvojimi starši.
Lep pozdrav,
Ajda Novak, mag. psihologije