Pozdravljeni!
Že dobro leto nazaj se spopadam s svojo samopodobo in sama sebi moja postava ni bila všeč zato sem začela z hujšanjem. Na začetku sem prenehala jesti sladkarije in te nezdrave jedi, kot so naprimer čips,... Nehala sem jesti tudi kruh, potem pa sem začela iz svojega "seznama, kaj lahko jem" črtati veliko več hrane in zaradi tega sem izguila tudi kar nekaj kilogramov. Izgubila sem tudi menstruacijo in v enem letu shujšala tako, da sem prišla do podhranjenosti. Vsi ki me vidijo mi pravijo, da sem že pravi okostnjak.
Ko gremo z družino v restavracijo, naprimer na pico si jo tako želim pojesti, ampak vem da se bi za vsak grižljaj sekirala, meni včasih tako zapaše kakšna sladkarija ali pa kos kruha in sir ampak si sama sebi ne dovolim tega pojesti. Čez dan mogoče pojem do 500 kalorij porabim jih pa več kot jih pojem.
Zaradi mojih težav trpi tudi moja družina, veliko se sekirajo. Zato sem probala sama s tem nehati pa ne gre, vedno ko si rečem no saj nič ne bo narobe če pojem tist piškot, ki si ga želiš, potem pa, da ga bom pojedla v moji glavi švigne ena misel, zredila se boš in potem ga ne pojem.
Starši so me tudi prijavili na pogovor s psihiatrom, ampak se bojim, da mi ne bo nič pomagal, saj moram jaz sama to v moji glavi prekrenit, ampak ne gre.
Rada bi se znebila teh težav pa jih neznam. Sekiram se za vsak grižlaj, veliko tudi prejokam, vedno sem slabe volje zaradi tega. Pred prijatelji se tudi ne upam nič pojesti, saj se bojim, da me bodo potem obsojali koliko pojem, pa to sploh nebi bilo res, ampak to je vse v moji glavi.
RES SE BI RADA ZNEBILA TEH TEŽAV, AMPAK JIH SAMA NEZNAM! Zato pišem vam, če bi mi vi znali pomagati.
Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena, Ani.
Opisuješ boj z glasom, ki ti preprečuje jesti, in stisko, ki jo ob tem doživljaš. Kot da ti nekaj v tebi ukazuje, kako zatreti naravne in zdrave potrebe (hranilne snovi, lakota, ugodje). Verjetno ob tem, ko se ti uspe upreti, občutiš posebno zadovoljstvo, in zato še naprej želiš ustreči temu glasu. Pomirjena si, ker ti je »uspelo«, v stresu pa se znajdeš vsakič, ko samo pomisliš, da ti ne bi uspelo. Telo hoče eno, ta, ukazovalni glas pa nekaj drugega.
To je tipična povratna zanka anoreksije, ki se nikoli ne konča – razen, če se odločimo zanko presekati. Edina »sekira«, ki deluje, je, da narediš ravno nasprotno, kar ti ukazuje glas: da ješ, ko si lačna, da ješ dovolj in dovolj raznoliko hrano, da se odpoveš želji po hujšanju in suhosti – da si vzameš nazaj dovoljenje za to, da boš za svoje telo skrbela ljubeče.
Občutek kontrole, ki ga doživljaš ob odpovedovanju, je lažen. Nimaš ti kontrole, ampak jo ima bolezen. Nisi kriva, da se je pojavila, je pa, kot pravilno ugotavljaš, od tebe odvisno, ali ji boš napovedala konec. Ker je takšna bolezen zelo zahrbtna, jo je zelo težko premagati brez pomoči, zato me veseli, da so se starši odločili poiskati strokovno podporo. Vsi jo boste potrebovali, saj motnja hranjenja v mladosti lahko odseva marsikaj, kar se odvija znotraj odnosov v družini.
Pomembno je, da si do sebe čim bolj prizanesljiva. »Odpoved« anoreksiji ni enostavna in terja čas. Tiste najmanjše, enostavnejše korake lahko začneš uvajati že danes, sama. Bolj konkreten načrt pa boste naredili s psihiatrinjo. Z njeno pomočjo boš tudi raziskala, od kod se je sploh vzel ta glas in kaj ti pomeni.
Kaj torej lahko narediš vnaprej? Morda lahko poskusiš vsak dan sprejeti en manjši izziv: enkrat na dan se ukazu anoreksije poskušaj upreti in naredi nasprotno ali vsaj malo drugače. Pojej žlico več hrane, kot bi jo sicer. Začni nazaj uvajati hrano, ki ti je bolj varna. Preskoči tehtanje. Raziskuj in opazuj, kako se krepi resnična notranja moč vsakič, ko ne narediš tako, kot ti ukazuje anoreksija. In če ne uspe prvič, poskusi znova naslednjič.
Prenizka teža, kot najbrž veš, je zelo nevarna, tudi življenjsko ogrožajoča, zlasti v obdobju odraščanja. Ko telo nima dovolj hrane, začne jesti samega sebe in to pomeni notranje organe, ki postajajo vse manjši in postopno delujejo vse slabše. Človeško telo ni narejeno za vzdrževanje suhosti in noben trik tega ne more spremeniti. Telo hoče imeti zase normalno težo, ki se od človeka do človeka lahko precej razlikuje. Za kratek čas mu lahko vsiljujemo svoje, a se prej ali slej upre - ali pa odpove. Pri anoreksiji je na žalost precej pogosto slednje.
Zrediti se ne pomeni nujno postati (pre)debel. V tvojem primeru to zgolj pomeni postati nazaj dovolj težka za normalno funkcioniranje. Pomeni postati zdrava, v ravnovesju.
Za krepitev občutka nadzora nad življenjem lahko izbereš mnogo bolj zdrave, blagodejne načine. Želim ti, da jim odpreš vrata, anoreksijo pa pošlješ, kamor spada: v smeti. ;) Ker imaš željo, da se je znebiš, že imaš moč za spremembo. Dovoli pa staršem in strokovnjakom, da ti pomagajo to spremembo tudi zaživeti.
Držim pesti zate!
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja