Hej, pišem vam zato, ker imam težavo že kar nekaj časa, s fantom sem skupaj 9mesecev in v zadnjih 2 mesecih opažam anksiozno obnašanje iz strani mene in to mi je rekel tudi fant "bolj anksiozne osebe od tebe še nisem videl" in to mi je dalo globoko za razmišljat, da se more tukaj nekaj spremenit, ampak nevem kako, ker iskreno meni gre res naživce, da sem tako občutljiva in da rabim toliko njegove pozornosti in bi to res rada spremenila, da bi lahko čutila majn in da bi na vse stvari bolj mirno odregairala in zato se obračam na vas, če bi mi lahko kdo od vas svetoval kaj bi lahko ali dal vsaj kakšen nasvet glede tega.
• Uredništvo
Anadeja Bajzek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
če opažaš, da se anksioznost pojavlja predvsem v odnosu s partnerjem (npr. kot potreba po potrditvi, strah pred zapuščenostjo, povečana občutljivost na njegove odzive ali pogosto premlevanje najhujših možnih scenarijev), je to najverjetneje povezano z navezanostjo.
V psihologiji govorimo o slogih navezanosti, ki se oblikujejo skozi zgodnje odnose in izkušnje, največkrat preko odnosov s starši. Starši so lahko bolj ali manj strogi, razumljivi, topli, odzivni na naše potrebe, v najhujših primerih lahko prihaja tudi do zlorab, zanemarjenja itd. Vse to oblikuje naš slog navezanosti, ki je lahko: varen, izogibajoč, ambivalenten/anksiozen, dezorganiziran.  V bistvu gre za načine, kako se čustveno povezujemo z drugimi in vstopamo v odnose. Pri varnem slogu navezanosti posameznik zmore biti v bližini z drugimi, z njimi deli svoja čustva, zna dajati in sprejemati ljubezen, hkrati pa ne živi v stalnem strahu pred zapuščenostjo. Tudi kadar partner ni prisoten, lahko to prenese brez večje stiske.
Pri anksioznem slogu navezanosti pa je pogosto prisoten močan strah, da bo ljubljena oseba odšla ali si premislila. Posameznik lahko zato neprestano išče bližino, potrebuje nenehna zagotovila, da je ljubljen, pogosto razmišlja o najslabših možnih scenarijih in se hitro počuti zavrnjenega ali negotovega, če ne dobi dovolj potrditve ali če partner ni na voljo.
Pomembno je poudariti, da je določena mera anksioznosti v odnosih povsem normalna, če gre zgolj za željo po bližini ali pogrešanje partnerja. Težava pa nastane, če so ti občutki neobvladljivi in če te začnejo izčrpavati ali vplivajo na odnos, npr. da se partner ob tem počuti obremenjen ali utesnjen.
V takem primeru je smiselno, da začneš pri sebi raziskovati, v katerih situacijah se anksioznost pojavlja in kakšne misli jo spremljajo. Ko se pojavi situacija in tvoji možgani oblikujejo misel, kaj se dogaja (po navadi katastrofično), poskušaj iskati tudi bolj realistične razlage (npr. da partner ne odgovori takoj, ker je zaposlen, in ne zato, ker se te izogiba ali je s kom drugim).
Hkrati je pomembno graditi občutek varnosti tudi pri sebi. To storiš preko dejavnosti, v katerih uživaš, odnosov s prijatelji in stvari, ki te pomirjajo. Pomembno je, da imaš pozitivne izkušnje tudi brez partnerja in da se zavedaš, da se ne bo zgodilo nič slabega tudi, če ima partner svoj čas brez tebe. V bistvu tudi čas zase prispeva k zdravem odnosu. Priporočljivo je tudi, da se s partnerjem o tem odkrito pogovoriš. Torej, da mu poveš, kaj doživljaš in kaj bi ti pomagalo pri gradnji večjega občutka varnosti in zaupanja v odnosu (npr. da ti napiše, ko se dobi s prijatelji, da ti zvečer povzame, kaj je počel ipd.). Pomisli tudi, kaj vse se je zgodilo v zadnjih nekaj mesecih, kar bi lahko spodbudilo to anksioznost. Sta bolj oddaljena? Se je odnos spremenil? Morda so se ti občutki pojavili, ker se je odnos naravno ustalil. Na začetku, ko smo v t.i. fazi medenih tednov, se po navadi več vidimo s partnerjem, smo neprestano v kontaktu. Ampak naravno in prav je, da ta faza ne traja večno, saj imamo še veliko stvari, ki jih moramo postoriti in ne moremo večno vse svoje energije usmerjati v partnerja. Zdrav partnerski odnos je lahko sidro, toplo ognjišče, h kateremu se vračamo, ampak nezdravo je, da okupira vsak del našega življenja. Še ena možna razlaga, zakaj, so se ti občutki pojavili prav zdaj je tudi ta, da se je v tvoji družini zgodil kak specifičen dogodek, ki je sprožil te občutke in jih zdaj prenašaš na odnos s partnerjem.
Ne skrbi. Ti slogi niso zacementirani in ko enkrat ozavestiš te vzorce, jih je mogoče s postopnim delom in razumevanjem tudi spreminjati. Še posebej, če imaš pri tem tudi podporo fanta.
Vse dobro ti želim!
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)
• he
hej123
Pozdravljeni, najprej se vam zahvaljujem za odgovor in glede mojega vprašanja, sem jaz res zelo čustvena in občutljiva oseba, vedno bom hotela poskrbeti prvo za druge in vedno pomislim prvo na druge. Mogoče ima ta anksioznost kakšno povezavo z preteklostjo, saj v osnovni šoli nikoli nisem bila izbrana ali bila nekomu pomebna in tudi zdaj obiskujem psihologa, saj imam tudi kožno bolezen atopijski dermatitis in meni dermatolog, da je to povezano z psiho. Z svojo psihologinjo se pogovarjam o vsem in ji tudi vse povem ampak mi seveda še kakšno drugo mnenje pride zelo prav. Čeprav sem razmišljala, da bi lahko na vse začela gledati malo drugače in bolj pozitivno, saj se zavedam da tako kot si bom naredila, tako bom tudi imela in brez da bi se rablja zmanjševati, saj sem iskreno vesela za ta karakter, ki ga imam, saj marsikatero punco ko poznam, ni takšna. Drugače sem zelo samozavestna oseba in med prijatelji, sem zabavna, zgovorna in močna, tako da je verjetno to samo nek strah pred izgubo ali da bi bla osebi ki jo ljubim druga izbira. Res se trudim da bi tudi jaz njega razumela in zaradi najinega odnosa, se določenih stvari zavedam in jih želim tako tudi spremeniti na bolje.
Lepo vas pozdravljam