Pozdravljeni,
zanima me kako se spopadati z anksioznostjo, ker nekaj časa se spopadam s tem. Anksiozno me nardi use od voznje z automobilom do teha da nism dovolj dobra, da neznami nic da nisem sposobna za nic in v da je to samo v moji glavi, vendar tega neznam odstraniti.
Vesela bi bila ce mi mi lahko kako pomagali
Uredništvo
Lea Prinčič

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena!
Eden izmed boljših načinov, kako se spopasti z anksiozonstjo je posvet s strokovnjakom. To je npr. psiholog ali psihoterapevt, ki ti lahko pomagata pri predelovanju različnih vsebin in učenju strategij, kako se spopasti s tesnobo. Slednje ti svetujem predvsem, če je tesnoba res huda, če ti otežuje vsakdanje življenje in predvsem, če ti misli, ki jih imaš, preprečujejo, da bi se udejstvovala v različnih aktivnostih, druženjih ipd.
Zdi se, da je v tvoji glavi kar veliko misli, ki so precej negativne. Omenjaš npr. misel, da nisi dovolj dobra, da nisi sposobna, da nič ne znaš. Te misli so seveda neutemeljene, so neresnične in ne temeljijo na neki realni osnovi. Rečemo jim, da so te misli avtomatske. Kar spreletijo našo glavo in pogosto za njih ne obstaja dovolj dokazov. Prav vsak je v nečem dober, uspešen. Seveda pa se med seboj razlikujemo. Nekateri so uspešni na enem področju, drugi na kakšnem drugem. Zavedati se torej moraš, da so ta tvoja prepričanja o lastni nesposobnosti neutemeljena in neresnična. Poskusi jim nasprotovati in jih ne upoštevati kot realne.
Pomagaš si lahko z naslednjo tehniko. Ko se pojavi kakšna takšna misel, jo najprej zapiši. Oglej si jo in razmisli, kaj ti v resnici sporoča. Nato poišči dokaze za to misel. Kakšni dokazi obstajajo o tem, da npr. ničesar ne znaš? Prepričana sem, da jih ne boš našla prav veliko. Nato pa poišči protidokaze, torej dokaze, ki to misel zavračajo. Menim, da lahko najdeš dovolj stvari, ki jih znaš. Morda znaš dobro kuhati. Morda si dobra prijateljica. Mogoče si uspešna v šoli, športu ali si nadarjena za umetnost. Mogoče znaš biti izjemno prijazna. Mogoče lepo skrbiš za rastline ali kakšno domačo žival. Morda znaš biti dobra podpora družini. Pomisli, kje vse si uspešna. Verjetno se bo izkazalo, da tista zapisana misel pravzaprav sploh ni resnična, saj za njo ob premisleku ne najdeš veliko dokazov. Naslednji korak je, da oblikuješ t. i. nadomestno misel. To pa je misel, ki bo šla s tabo vedno in povsod. Nanjo se spomni, kadar te bodo preplavile te negativne misli. Pomagala ti bo, da se boš nekoliko pomirila, in ti vlila nekaj pozitivnih občutkov. Nadomestna misel bi lahko npr. bila: nisem ravno dobra voznica, sem pa zelo dobra prijateljica in kadar se potrudim, mi gre dobro v šoli. Pomembno je, da si tako misel (ali več njih) skrbno pripraviš, ključno pa je, da zate velja (da je čim bolj realna) in da se ob njej počutiš bolje kot ob mislih, da si neuspešna. Zapiši si to nadomestno misel na kakšen listek in ga daj v denarnico, zapisana je lahko kje na telefonu. Pomaga ti lahko v stresnih in tesnobnih trenutkih.
Svetujem ti tudi, da izpolniš delovni list na naši spletni strani. Namen slednjega je, da prepoznaš nekaj tehnik (npr. vadba, pogovor z osebo, ki ji zaupaš, delo z mislimi), ki ti v obdobjih slabšega počutja lahko pomagajo, da se boš počutila bolje.
O anksioznosti in depresivnosti si lahko marsikaj prebereš tudi na naši spletni strani, saj sta to eni izmed pogostejših duševnih bolezni. V kolikor si sama ne boš uspela dovolj pomagati, pa ti iskreno svetujem obisk strokovnjaka.
Če boš imela še kakšno vprašanje, mi le napiši!
Lea Prinčič, mag. psihologije