Pozdravljeni,
Že nekaj časa se mi dozdeva da se moj odziv na skrbi poslabšuje... Skozi zadnji 2-3h letih me pred stresnimi dogodki vedno spremlja huda bolečina v prsih, občutek tesnobnosti, bolečina v glavi,...
Pri najmanjši stresni obremenitvi se počutim otesnjeno in se želim zjokati. Včasih mi solze pridejo ob najmanj pričakovanih trenutkih, ko je vsa stresna situacija že minila...
V osnovni šoli se mi to ni nikoli zgodilo. Vse se je pričelo po karanteni, ko sem prišla v 1.letnik, ki je bil zame najbolj stresno obdobje. Takrat sem prvič občutila te bolečine, za katere sem kasneje ugotovila, da bi lahko bili povezani z anksioznostjo.
Sama ne maram kazati negativnih čustev in šibkosti svojim prijateljem... sem vedno nasmejana in se vedno hecam v njihovi bližini zato niče ne verjame ko pride do pogovora o tem.
Zanima pa me če imate kakšno idejo kako se s tem spoprijeti in na koga se obrniti. :)
Hvala če ogovorite in lep pozdrav.
• Uredništvo
Maja Roškar

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena,
Ko sem prebrala tvoje pismo sem se spomnila na veliko posameznikov in družin, ki jim je epidemija spremenila življenja, tako da je posegla v njihove rutine, odnose in spreminjala počutja, včasih na bolje, včasih na slabše. Zelo pogosto ljudje povedo, da jim je bilo obdobje epidemije zelo stresno, pogosto tudi opažajo povečan strah in tesnobo še v obdobju, ko je epidemija že mimo.
Kot sem prebrala v tvojem pismu, se je pri tebi poleg obdobja epidemije in karantene sočasno zgodil še en pomemben mejnik; to je prehod iz osnove šole v srednjo šolo. Ta je poln pričakovanj, vznemirjenj in tudi stresa, saj pridemo v novo okolje, obdani smo z novimi ljudmi, zadolžitvami in pričakovanji. Prehod iz osnovne šole v srednjo šolo je že sam po sebi stresen, če pa k temu dodamo še nove razmere zaradi epidemije, potem je določena mera tesnobe povsem pričakovana in običajna.
Ker pa pišeš, da se ti zdi, da se tvoj odziv na skrbi povečuje, predlagam, da se s kom pogovoriš. Tudi sama si nas prosila za informacije o tem, na koga se lahko obrneš po pogovor in pomoč, kar je zelo modro in pogumno. Vedno ne zmoremo vsega sami, dovoliti si moramo, da nam kdo pomaga. Morda najprej obiščeš svojega splošnega zdravnika, ki bo pogledal, če imajo tvoje bolečine v prsih in glavi fizični izvor. Poleg tega pa lahko obiščeš strokovnjaka v svetovalni službi na šoli. Je to zate izvedljivo? Morda bi se pogovorila tudi s starši, ali s kakšnim drugim odraslim, ki mu zaupaš (sorodnikom, učiteljico, id.). Morda bi se o svojem počutju pogovorila tudi s kakšno bližnjo prijateljico ali prijateljem? Kaj meniš? Nič ni narobe, če nismo vedno ok in nasmejani, v resnici mislim, da ni človeka, ki bi bil ves čas najsrečnejši človek na svetu. Če z ljudmi, ki so nam blizu, delimo vsa svoja počutja, od veselja, žalosti do jeze in zaskrbljenosti, se preko tega stkejo posebne vezi, ki so nam v pomoč kadar nismo/se ne počutimo v redu.
Sporoči nam prosim, če smo ti z odgovorom pomagali in nas vprašaj, če te zanima še kaj. Tu smo zate in zanima nas kako si.
Vse dobro ti želim.
dr. Maja Roškar, univ. dipl. psihologinja
• Sp
Spominčica
Pozdravljeni,
Hvala za odgovor.
O tem sem že govorila s starši in psihologinjo v šoli, a se jim ne zdi tako slabo kot je v resnici.
Eden od staršev dela v bolnici za mentalno zdravje starejših, in se mu/ji ne zdi da bi bilo možno imeti hči s tem problemom. Mi je dal/a vaje za dihanje in poslal/a nekaj videov o anksioznosti a sam/a pri sebi si tega ne prizna.
1 leto nazaj sem hodila tudi k psihologinji na šoli, a mi je le rekla, da odmislim probleme in bo... Ni razumela v kakšni situaciji sem, saj je bila v kontaktu z mojimi starši, ki so trdili, da ni tako slabo.
Sama ne vem, kako bi napisala osebnemu zdravniku glede tega, saj ne želim da starši mislijo da pretiravam.
Včasih je tudi problem da bi najraje izginila iz sveta, a se bojim smrti/bolečine, in ne vem kako to ubesediti in povedati bližnjim.
Najlepša hvala in lep pozdrav :)
• Uredništvo
Domen Kralj
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena Spominčica,
ker svetovalka Maja žal ne bo uspela pravočasno odgovoriti na to vprašanje, ti bom poskušal odgovoriti jaz.
Najprej hvala za dodatne informacije glede pomoči, ki si jo že iskala. Če sem prav razumel, si o svoji stiski že poskušala govoriti s starši in psihologinjo na šoli, ki pa tvoje anksioznosti ne doživljajo tako kot ti.
Če najprej začneva pri starših. Pogostokrat se dogaja, da se odraslim, ki se v svoji službi vsak dan srečujejo z različnimi duševnimi težavami, povečuje prag tolerance. To pomeni, da večkrat kot vidijo najtežje duševne stiske, manj pomembne se jim zdijo vse ostale težave. Morda tudi tvoj starš vidi anksioznost kot eno izmed manjših težav v primerjavi s tistim, kar doživlja v službi. Tudi to kar si sama izpostavila drži. Da tisti, ki delajo na področju mentalnega zdravja, težje priznajo, da bi imeli njihovi otroci duševne težave. Vse to lahko potem vodi v to, da svojih otrok ne slišijo, kadar jim želijo sporočiti, da nekaj ni ok. Tudi pri tebi sem dobil občutek, da se to dogaja in da tudi, če bi želela povedati, da želiš k zdravniku, da bi starši mislili, da pretiravaš.
V prvi vrsti si najbolj pomembna ti in to, kar ti čutiš v sebi. Bi lahko osebnemu zdravniku napisala mail, da bi se želela naročiti na pregled zaradi tesnobe in bolečine v prsih, ki jo doživljaš? Kaj meniš? Na ta način boš dobila datum in boš lahko zdravniku sama povedala glede svoje anksioznosti. Glede na tvojo starost lahko sama kontaktiraš zdravnika, starši ne rabijo vedeti za to. Kot ti je v prvem odgovoru predlagala svetovalka Maja, bi bilo dobro, da zdravnik naredi celosten pregled, da izključi fizične vzroke bolečine, nato pa ti bo predlagal, kaj lahko storiš glede tvoje anksioznosti.
Hkrati bi ti želel ponuditi še dve drugi možnosti, kamor lahko tudi sama pokličeš in sicer:
- Centri za duševno zdravje otrok in mladostnikov. Gre za brezplačne centre, v katerih sodelujejo zdravniki, psihologi in ostali strokovnjaki. Tudi njim lahko zaupaš svoje težave. Tebi najbližji Center lahko najdeš na spletni strani: https://www.zadusevnozdravje.si/kam-po-pomoc/centri-za-dusevno-zdravje/otroci-in-mladostniki/
- Psihološka svetovalnica Posvet. Gre za brezplačne psihološke svetovalnice po celi Sloveniji, kjer se lahko naročiš na brezplačen, anonimen pogovor s svetovalcem v živo (čakalne dobe so kratke). Predlagam, da si pogledaš kje vse so svetovalnice za mlade: https://posvet.org/kontakt/
Karkoli od tega boš izbrala, verjamem, da ti bo pomagalo. Lahko si predstavljam, da doživljaš precejšnjo stisko, da razmišljaš včasih, da bi najraje kar izginila iz sveta. Želel bi ti sporočiti, da nikakor ne pretiravaš s tem kar si opisala in se ti obenem želel zahvaliti, da deliš to z mano. To, da si nam tukaj pisala je prvi korak k temu, da dobiš pravo pomoč. Verjamem, da ko boš sama stopila v stik s strokovnjakom in razložila, kaj se ti dogaja, da boš dobila ustrezno pomoč. V primeru, da bi imela težave pri razlaganju o svojih občutkih ti predlagam, da morda stvari zapišeš na list in jih prebereš. Tako boš poskrbela, da boš povedala vse kar se dogaja v tebi.
Upam, da sem ti uspel odgovoriti. Držim pesti zate in javi se še, če boš potrebovala še kakšen pogovor.
Srečno!
Domen Kralj, mag. psihologije
• Sp
Spominčica
Najlepša hvala. Bom razmislila o najbolši možnosti. :)
Lep pozdrav.