Pozdravljeni,
Zelo rad kolesarim vendar me dostikrat zmede ali kolesarim varno (mogoče tudi ali kolesarim legalno :/). Sem poskusil iskati po spletu, ampak edino kar sem videl je da je obvezna lučka ni dnevne svetlobe... Zanima me, kje je najbolj primerno voziti in kako se pravilno odločiti v različnih situacijah. Vedno sem zmeden, ali naj izberem cesto med avtomobili ali pa raje kolesarim po pločniku med pešci. Poleg tega imam tudi nekaj specifičnih vprašanj. Kaj naj storim, če se peljem zelo počasi ali pa se moram večkrat ustaviti zaradi kondicije? Priznam, da me vožnja po cesti malce prestraši, saj se bojim trkov z avtomobili.
Poleg tega me zanima, ali je nošenje kolesarske čelade obvezno ali priporočljivo? Saj jo nimam :( Se nekak z njo butasto čutim posebej ker ne kolesarim po navadi po cesti in ne kolesarim tak hitro.
Imam tudi občutek da mogoče vprašanje ni primerno za ta forum, ampak ja, če nič mogoče kakšen nasvet za zmanjšanje straha od trka z avtomobili?
Lep pozdrav,
kolesar -
bs
bsbww
Kolikor vem, je čelada obvezna za mladoletnike, potem pa ne več. Vsekakor pa boš brez nje izpadel doti bolj čuden kot z njo. Nenazadnje pa to nikakor ni modni dodatek, temveč ti ob padcu lahko reši življenje ali prepreči poškodbe glave, ki so lahko silno zoprna reč, vse druge poškodba namreč medicina že bolj ali manj zna zaflikati.
Na pločnik načelno ne smeš s koesom, če ni to z znaki eksplicitno dovoljeno. V takem primeru ti ostane cesta, razen če ni eksplicitno prepovedano. Če se da, pač poskušaš iti na pot, ko je na cesti manj prometa. Lahko pa tudi razjašeš kolo in tako postaneš pešec.
V tvojem interesu je, da si čimbolj viden. V slabši vidljivosti uporabiš luči, sicer pa namesto, da nosiš reklamo za najbogatejšo državo na svetu ali norveško softvesko hišo, ki sponzorira neko nizozemsko moštvo, raje oblečeš oblačilo z odsevnimi elementi. In seveda si pazljiv tudi, ko zapelješ v tunel ali daljši podvoz, da ne doživiš bližnjega srečanja s "pogačarjem" ali "rogličem".
Dandanes se je voznišlka kultura vendarle toliko dvignila, da vozniki (no, so tudi izjeme) upoštevajo kolesarje in jih prehitevajo tistega 1.5 metra stran in uvidevno pazijo, da ne švignejo mimo tebe prehitro oz. te ob tem ne zaprašijo ali pošpricajo. Vsekakor pa ti bodo hvaležni, če boš tudi ti uvideven in se jim ob primernih priložnostih umikal npr. na avtobusna postajališča ipd. in jim tako omogočil lažje prehitevanje. In z roko (ker nimaš žmigavcev) nedvoumno nakazal nameravane spremembe smeri, npr. zavijanje, pomik proti sredini. Vsekakor pa boš pred spremembo smeri pogledal čez ramo nazaj in se prepričal, da ne boš nekomu nenadoma zapeljal pod kolesa. Tudi če se hočeš ustaviti, to storiš na primernem in preglednem mestu, kjer ne boš nikogar oviral, če ti ravno poči guma na manj primernem mestu, se seveda čim prej umakneš na primerno. Zaradi počitka se boš pa itak še najraje ustavil na počivališču s klopco.
Uredništvo
Živa Pirc

Odgovor svetovalke:
Pozdravljen kolesar,
super, da si se obrnil na svetovalnico s svojimi vprašanji. Kolesarjenje je odlična aktivnost, ki je ne le koristna za telo, ampak tudi za um, vendar pa je varnost pri tem ključnega pomena. Naj odgovorim na tvoja vprašanja, kar po vrsti.
Prvič, občutek nelagodja ali strahu na cesti je občasno povsem okej, zlasti če se ne počutiš popolnoma varno na kolesu. Prva stvar, ki jo moraš vedeti, je, da je vožnja po pločniku večinoma dovoljena le, če je to posebej označeno ali če je pločnik namenjen tudi kolesarjem. Če ni drugače označeno, bi moral kolesariti po kolesarskih stezah ali cesti.
Glede počasne vožnje ali pogostih postankov, to ne bi smelo predstavljati problema, če kolesariš na za to predvidenih mestih. Če je le mogoče, poskušaj izbrati manj prometne ceste ali kolesarske steze, kjer je manjše tveganje za trčenje z avtomobili, da se lahko varno ustaviš in počivaš.
Kar se tiče kolesarske čelade, je njeno nošenje v večini primerov zelo priporočljivo, čeprav ne vedno obvezno. Čelada močno zmanjšuje tveganje za resne poškodbe v primeru nesreče. Razumem, da se lahko s čelado počutiš nekoliko nelagodno, vendar je varnost vedno pomembnejša. Morda bi lahko našel kakšno čelado, ki je bolj po tvojem okusu - danes je na voljo ogromno različnih stilov.
Strah pred trkom z avtomobili je nekaj, kar lahko zmanjšamo z izboljšanjem naših kolesarskih veščin in obvladovanjem prometnih pravil. Morda bi lahko razmislil o udeležbi na kakšnem kolesarskem tečaju ali delavnici, če je to možno ali pa lahko prosiš starše, prijatelje ali pa koga drugega, da gredo s tabo na kakšno krajšo kolesarsko turo. Prav tako je pomembno, da se vedno prepričaš, da si viden - to pomeni, da imaš delujoče luči in obleko, ki je vidna v slabih svetlobnih pogojih.
Za natančnejše informacije lahko obiščeš spletno stran z več informacijami o varnem kolesarjenju: https://www.policija.si/index.php/component/content/article/156/801-varno-na-kolo
Upam, da ti je to v pomoč in se veselim tvojega nadaljnjega kolesarjenja. Varnost je vedno na prvem mestu, zato je prav, da postavljaš ta vprašanja in si prizadevaš kolesariti na varen način.
Srečno,
Živa Pirc, mag. psihologije