Hej!
Stara sem 18 let in sem se znašla v situaciji, v kateri se ne počutim najbolje. Živim z mamo in očetom. Moja mami je super. Je razumna, prijazna, za vso družino poskrbi, večino denarja za gospodinjstvo prispeva ona, hodi v službo, kuha, pere, čisti ... VSE. Moj oči dela, a ko pride domov se navadno uleže na kavč, gleda TV.... okej..
Ima pa obdobja, ko na veliko pije. Ponavadi to traja nekaj dni, navadno do enega tedna, zadnje čase pa se to dogaja vse pogosteje, traja tudi dlje - tudi dva, tri tedne... ogromno pije, nič ne je.. cele dneve spi in nič ne dela. Včasih se pretvarja, da gre v službo a ga tam ni, spet drugič enostavno ne gre v službo. Alkohol skriva v kleti, na dvorišču, v drvarnici, včasih v svoji omari z oblačili ... povsod! čeprav obe z mami veva, da ga skriva, ga vseeno skrije "kao da ne veva".
Dovolj ga imam!!! pa ne zato, ker bi mi kaj naredil (hvala bogu se nikoli ni fizično znesel niti nad mano, niti nad mami), ampak vpliva na mojo psiho. pa niti ne toliko on direktno, temveč to ko vidim, kako to vpliva na mojo mami. ona se zaradi njega sekira ves čas. z mano se pogovarja o njem, kaj je naredil, kje je skril alkohol... saj me ne moti, da mi to govori.. vem da mora nekje povedati svoja čustva, jih deliti z nekom... ampak mi je pa hudo, ker vem kako trpi... velikokrat me je že prijelo, da bi ji rekla, da se loči od njega.. ampak ji nisem. mislim, da ga ima preveč rada, da bi se ločila od njega. problem je tudi v tem, da je stanovanje pisano na njega.. torej bi v tem primeru ostalo njemu? bi midve morali ven?
jaz očeta v teh pijanih stanjih niti pogledati ne morem. se mi prav gnusi. s tistim pijanim pogledom ko komaj še stoji.. me zmrazi ko samo pomislim na to. groza!!
najbolj pa me boli, ko mu mami oprosti takoj, ko se strezni. kot da ni bilo nič. tega dela ne razumem. jaz bi že zdavnaj znorela!!!
ne vem, kaj je razlog za tako pitje... težav nima, vsaj ne da bi midve vedeli zanje.. v službi vse okej, družnisko vse okej... ni nič takega, kar bi lahko bilo povod za to.. vsaj ne da bi vedeli.. je mami tudi že večrat govorila z njim o tem, kaj je razlog za pitje pa ga ni našel.... ne vem kaj naj...
je noramlno, da imam taka čustva do očeta? kaj naj naredim z mami? saj bi ji rekla naj se loči, a jaz bom čez nekaj čet odšla in ona bo ostala sama.. vem kako ga ima rada in zanjo bi to bilo grozno.. ampak zdi pa se mi, da bi s tem imela bolj dostojno življenje.. življenje kot si ga zasluži.. ne zasluži si pijanca, za katerega potem kuha in mu streže, da mu pomaga okrevati po pijanskem tednu.. nevem.. je to del zakona? v dobrem in slabem? če je... potem sama zase tega ne želim.. ker to ne pelje nikamor...
se opravičujem, ker sem se tako razpisala, a sem se morala nekomu izpovedati.. prijateljem tega ne želim govoriti, saj ne želim da bi na njega gledali drugače...
že vnaprej se zahvaljujem za odgovore
lp -
Uredništvo
Polona Kunstelj

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena,
vse, kar doživljaš, je normalno. Opisala si situacijo, v kateri se – žal – v Sloveniji nahaja preveč družin. Poraba alkohola na prebivalca je v Sloveniji med najvišjimi v Evropi, prav tako bolezni povezane s pitjem. A večina prebivalcev je do te problematike še vedno zelo tolerantna. Verjetno tudi ti na zabavah čutiš pritisk vrstnikov, kako je nujno, da se ga napijete, ker brez alkohola vsekakor ni dobre zabave. (Če ni več tako, sem zelo vesela!)
Najprej se malce posvetiva teoriji. Alkohol je snov, ki vpliva tako na naše možgane in skorajda ni organa v telesu, ki ga zloraba alkohola ne bi prizadela. Najpogosteje so okvarjeni srce, jetra, želodec ter periferni in centralni živčni sistem. Zaradi alkohola začnejo propadati celice. Prizadeti so lahko vsi organi, najbolj pa jetra, srce in možgani. Tvegano in škodljivo pitje je vzročno povezano z več kot 200 različnimi boleznimi (najbolj opazni sindrom odvisnosti od alkohola, jetrna ciroza, različne vrste raka in seveda poškodbe). Seveda pa škodljiva raba alkohola nima vpliv zgolj na fizično telo, temveč vodi v različne duševne motnje, med katerimi so najpogostejše akutna zastrupitev z alkoholom, sindrom odvisnosti od alkohola, alkoholni odtegnitveni sindrom, alkoholni odtegnitveni delirij, alkoholna psihotična motnja, sočasne duševne motnje, npr. depresivne ali anksiozne motnje, ter večje tveganje za samomorilnost in druge oblike nasilja.
Človek začne izgubljati zanimanje zase ter za svojo ožjo in širšo okolico.Tvoj oče ima vsekakor težave z vzdrževanjem abstinence od alkohola (pa čeprav zmore brez alkohola tudi po več dni). Težava je namreč ta, da - ko prične piti - se ne zmore ustaviti in popiti zgolj kozarec. In obdobje omame je vse pogosteje – in daljše.
Kaj je tisto, kar oče v svetu omame išče, ne vem - ne jaz, ne ti. V tem trenutku morda tudi sam ne zmore prepoznati… Vsak je svet zase in tako ni mogoče opisati posebnih duševnih stanj, značilnih za ljudi, ki zlorabljajo alkohol. Osebe, ki so (v preteklosti ali pa še vedno) imele težave z vzdrževanjem abstinence od alkohola, so mi rekle, da so se nenehno soočale z nezaupanjem vase, s pomanjkanjem samozavesti in samospoštovanja, bile negotove nezaupljive… Ob alkoholu so se sprostile… In potem jih je drsenje v svet omame prehitelo. In potem je bila potreba po odvisnosti prevelika.Če povzamem, zloraba alkohola je vsekakor povezana z nepripravljenostjo za vsakdanje življenje ter nezadovoljstvom s samim seboj in lastnim življenjem. Da pa ne bo pomote: poznam tudi kar nekaj ljudi, ki se soočajo s pomanjkanjem samozavesti, samospoštovanja, pa ne zlorabljajo alkohola, temveč iščejo uspešne poti za krepitev asertivne komunikacije, osebnostno »učvrstitev« oziroma soočanje z življenjem. Vključujejo se v psihoterapijo, se ukvarjajo s športom, se vključujejo v razne skupine samopomoči, delavnice uspešnega spoprijemanja s stresnimi situacijami, s tesnobo, ipd.
Življenje nas vse postavlja pred izzive, naloge in spremembe. VSE. Nihče ni izjema. Ne tvoj oče, ne tvoja mama, ne ti, ne jaz. Tudi klan Kardarshian in vsi podobni, za katere imamo občutek, da jim vse gre kot po maslu, so postavljeni pred preizkušnje.Tvoja naloga je, da tako mami kot očetu poveš, kako doživljaš družinsko situacijo. Ali se boš pogovorila z vsakim posebej ali z obema hkrati, je tvoja odločitev.
Predlagam, da tudi očetu (ko bo seveda trezen) poveš, kako doživljaš njegovo opijanje. Pogovor najverjetneje ne bo enostaven. Pomembno je, da opisuješ svoja čustva. Povej jima, kaj doživljaš, kaj si želiš. Govori o svojih občutkih. Smiselno je, da jasno poveš, da ga takrat, ko je pijan, ne moreš niti pogledati.
(Še medklic, zaradi čustvenega opismenjevanja: Gnus je čustvo, ki je povezano z zelo močnim odporom in potrebo, da bi se izognili oziroma oddaljili od tistega, kar ga vzbuja. Za gnus je značilen zelo močan občutek zavračanja, ki lahko na telesni ravni sproži refleks bruhanja. To je čustvo, ki nas varuje pred tem, da bi vase vnesli nekaj, kar nas telesno ali duševno ogroža.)
Tvoji občutki so torej povsem normalni v nezdravi družinski situaciji. Pravico imaš, da te preplavljajo takšni občutki, kot pač te. Prisluhni jim. Tako namreč vzpostavljaš stik sama s sabo.Ne pričakuj, da boš ob situaciji »cesar je nag« doživljala navdušen odziv, najverjetneje bo oče odreagiral obrambno. Morda tudi mama. A za spremembe se največkrat odločimo, ko nas nekdo porine iz cone udobja. Tudi tvoja mama je tista, ki je skupaj z očetom v spirali odvisnosti. In tvoja mama se bo morala odločiti, če bo z očetom vztrajala v odnosu ali mu bo jasno postavila meje in od njega zahtevala vključitev v zdravljenje odvisnosti. Ki jo oče nujno potrebuje. Niso dovolj obljube, temveč dejanja. Spremembe vedenja, mišljenja, čustvovanja. Mama naj bo očetu v oporo, tako da mu naj jasno postavi meje in pogoje. Oče pa je tisti, ki se bo moral odločiti za spremembe. Večina oseb, ki se je soočala s sindromom odvisnosti od alkohola, mi je povedala, da so se odločili za korenite spremembe takrat, ko so bili povsem na dnu ali tik pred tem, da jim družina razpade, ali pa jim je že, ali pa ko jim je grozila izguba zaposlitve ali pa so nastopili resni zdravstveni zapleti.
Pri svojcih, ki se omamljajo, je nujno, da postavimo meje - tudi zato, da lahko sami preživimo. Tako mama kot oče bosta morala prevzeti odgovornost za lastno življenje. Ti pa svoje.Na temo soočanja z alkoholizmom imamo kar nekaj literature, morda ti bo v oporo. Predlagam, da jo poiščeš v knjižnici.
Drago dekle, želim ti, da bi zmogla spregovoriti.
Naloga očeta in mame pa je, da se odločita za spremembe in vključita v zdravljenje. In poskrbita oba za izboljšanje vzdušja v družini in enakopravne podelitve nalog ter obveznosti.Obstajajo tudi podporne skupine za svojce, prijatelje alkoholikov, ki čutijo, da je bilo njihovo življenje prizadeto zaradi pitja nekoga drugega (https://www.al-anon.si/).
Želim vam vse dobro.
»O Bog, daj mi moč, da sprejmem tisto, česar ne morem spremeniti,
daj mi pogum, da spremenim tisto, kar lahko spremenim
in daj mi modrost, da razlikujem to dvoje!«
sv. Frančišek AsiškiPolona Kunstelj, univ. dipl. socialna pedagoginja