Vpisala sem se na šolo, kjer je več fantov kot deklet. imam nekaj sošolcev, ki me jih je strah. večkrat mi je eden izmed njih tudi žvižgal, pri tem profesorica ni storila ničesar. večkrat sem se tudi pogovorila s svetovalno delovko. en izmed strokovnih predmetov mi predstavlja ogromno težav. večkrat sem že šla na pogovorne ure k profesorju pomaga mi tudi sošolec. začela sem obupavati nad šolo. nimam volje do učenja, ob rezultatu pa sem potem razočarana.
izgubljam voljo do socializacije. hočem biti sama v svoji sobi. opazila sem tudi da čez dan zelo malo jem ali pa sploh ne jem. velikokrat sem zaspana čeprav spim več kot 8 ur ponoči. ves čas zeham in me zebe, čeprav sem toplo oblečena.
doma ne želim povedati za svoje težave, ker so moji starši bolj staromodni in zelo podvrženi veri, in mislim, da me ne bi vzeli resno oziroma bi si mislili, da si le izmišljujem.
Uredništvo
Aljaž Bogolin

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena, Gabi,
hvala, da si se oglasila in delila svoje občutke. Iz tvojega sporočila vidim, da se soočaš z več izzivi – od odnosa s sošolci, težav pri učenju do sprememb v tvojem telesnem počutju. Povsem razumljivo je, da ob vsem tem občutiš stisko in izgubljaš voljo. Že to, da si zapisala svoje misli in se odločila poiskati pomoč, kaže, da si močna in da si želiš razjasniti, kaj se dogaja s tabo.Omenjaš, da se nekaterih sošolcev bojiš in da ti eden izmed njih žvižga. To je zelo neprijetna situacija, ki lahko vpliva na tvoje počutje v razredu in občutek varnosti. Si že govorila o tem s svetovalno delavko ali razrednikom_čarko? Če še nisi, bi bilo dobro, da to omeniš, saj bi ti lahko pomagali oz. bi naslovili problematiko s tem fantom. Če pa si že govorila, kakšen je bil njihov odziv?
Praviš še, da ti eden izmed strokovnih predmetov povzroča veliko težav. Vidim, da si že šla na pogovorne ure k profesorju in da ti pomaga sošolec, kar kaže, da se trudiš. Se ti zdi, da kljub trudu ne napreduješ, pa če tudi vsaj malo?
Omenjaš tudi, da izgubljaš voljo do socializacije in da se raje zadržuješ sama v sobi. Si imela že prej obdobja, ko si se tako počutila, ali se je to začelo šele zdaj? Imaš ob sebi kakšno osebo, s katero se še vedno rada družiš? Tej osebi lahko zaupaš svoje težave in jo prosiš, da v tem obdobju skupaj preživita še več časa. Pomembno je namreč, da ostaneš povezana z osebami, ki ti dajejo občutek varnosti in sprejetosti.
Praviš tudi, da čez dan zelo malo ješ ali pa sploh ne, da si pogosto zaspana, te ves čas zebe in pogosto zehaš, čeprav ponoči dovolj spiš. To so lahko znaki stresa ali celo začetni simptomi depresije, lahko pa imajo opisani simptomi tudi druge telesne vzroke.
Razumem, da se bojiš govoriti s starši, ker meniš, da te ne bi vzeli resno. Se ti zdi, da bi bilo lažje, če bi pri tem pomagala šolska svetovalna delavka ali razrednik_čarka? Lahko bi ti pomagali predstaviti tvoje težave staršem na način, ki bi jim pokazal, da gre za resno situacijo in da potrebuješ podporo.
Nato bi se skupaj lahko odpravili govoriti tudi s tvojo_im osebno_im zdravnico_kom. Zdravnik_ca ti lahko pomaga razumeti, kaj se dogaja s tvojim telesom, in te po potrebi usmeri naprej. Brez napotnice pa lahko obiščeš tudi Center za duševno zdravje otrok in mladostnikov, kjer ti lahko strokovnjaki pomagajo pri razumevanju in reševanju stiske.
Obstaja tudi brezplačna svetovalnica za mladostnike - Svetovalnica Posvet. To je zanesljiva brezplačna svetovalnica, ki deluje v številnih krajih po Sloveniji. Svetovanje je brezplačno in zanj ne potrebuješ napotnice osebnega zdravnika. Več informacij lahko najdeš na njihovi spletni strani: https://posvet.org/.
Vidim, da se trenutno počutiš izčrpano, a že to, da razmišljaš o svoji situaciji in iščeš možnosti za pomoč, pomeni, da si na poti k boljšemu počutju. Upam, da te moj odgovor in vprašanja spodbudijo k razmisleku, kaj bi bil zate naslednji korak. Tukaj sem, če želiš nadaljevati pogovor ali če potrebuješ dodatno usmeritev.
Vse dobro,
Aljaž Bogolin, mag. psihologije
ga
gabi
Pozdravljeni!
Glede fanta v razredu, da sem govorila z razredničarko in nato me je na hodniku večkrat ustavila tudi svetovalna delavka. Z njimi sem se pogovorila in rekli sta, da se bosta pogovorili in uredili stvari tudi z njim. Potem ko so se pogovorili mi je še isti dan rekel, da v njegovi kulturi to pomeni da sem privlačna in naj vzamem to le kot kompliment in, da ni nič takega. Veliko sošolcev je 'potegnilo' z njim in so me 'zasliševali' glede moje 'prijave' sošolca razredničarki. Zato me je mogoče tudi malo strah naprej govoriti z razredničarko, ker me je strah psihičnih in mogoče tudi fizičnih napadov oz. posledic.
Glede strokovnega predmeta, pa čeprav se trudim nekako ne vidim veliko napredka. Mogoče je malo kriva tudi moja psiha, saj sem v osnovni šoli imela le 5 in 4 malo kdaj 3. Še vedno pa tudi z 2 nisem zadovoljna, ker verjamem, da zmorem veliko več. Vem, da sem zmožna ampak enostavno nimam energije in volje do šole.
Ta 'depresivna' obdobja kot jim rečeva s cimro so se začela dogajati šele to šolsko leto. Od vedno sem bila bolj tihe narave zato mogoče nihče ne opazi, ampak ni mi do druženja z družino čeprav smo zelo povezani. Ob sebi imam prijateljico in zdaj tudi cimro iz 4. razreda. Spopadava se s podobnimi težavami. (Tudi ona je brezvoljna in ji ni do učenja, ne ker je lena ampak enostavno nima energije.) Z njo se najraje družim ker vem da me bo razumela ne glede na situacijo.
Mislim, da bi pomagalo, če bi jim povedala svetovalna delavka, ker se na to področje seveda spozna. Pri njej sem bila že večkrat in me je tudi vprašala če želim, da pove mojim staršem vendar sem ji to takrat odklonila, ker sem mislila, da bom lahko vse 'popravila' sama.
Hvala za vse nasvete in da ste si vzeli čas zame,
lep pozdrav
Gabi
Uredništvo
Aljaž Bogolin
Odgovor svetovalca:
Pozdravljena, Gabi,
hvala, da si se ponovno oglasila in delila več podrobnosti.
Razumem, da ti je sošolčev odziv na opozorilo s strani razredničarke in svetovalne delavke povzročil še več nelagodja. Včasih ljudje res ne vedo, da neka navada v eni kulturi ne pomeni enako v drugi, a v tem primeru se zdi, da se ni iskreno opravičil, ampak je samo navedel razlog za svoje vedenje, tvoje občutke pa zanemaril oziroma zmanjšal pomen tvojega doživljanja. Pomembno je vedeti, da v šolskem okolju – ne glede na kulturo – nihče nima pravice, da drugo osebo spravlja v nelagodje in presega osebne meje. Žvižganje ni kompliment, če ga ti tako ne dojemaš. Prav tako ni prav, da so te zaradi tega drugi sošolci zasliševali in obsojali tvoje ravnanje, namesto njegovega.
Tako razumem tvoj strah pred nadaljnjim poročanjem, saj si že občutila posledice v razredu. Kljub temu je pomembno, da se počutiš varno v šolskem okolju. Če se bo njegovo vedenje nadaljevalo, ti priporočam, da ostaneš v stiku s svetovalno delavko in razredničarko, saj ti lahko pomagata in ukrepata tudi širše, da zaščitita tvojo varnost.
Glede strokovnega predmeta razumem tvojo frustracijo, saj si bila v osnovni šoli vajena višjih ocen, zdaj pa se ti zdi, da kljub trudu ne dosegaš pričakovanih rezultatov. Pomembno je vedeti, da tvoja vrednost ni določena s številkami na spričevalu. Mogoče bi ti pomagalo, če bi si postavila bolj postopne cilje – na primer, da najprej poskusiš doseči majhne izboljšave. Ko na primer dosežeš oceno 3, si lahko postaviš cilj za 4 in tako naprej. Sčasoma bo lažje, saj se boš navadila tudi na nove profesorje in način ocenjevanja v srednji šoli.
Razumem tudi, da te občutke brezvoljnosti in osamljenosti doživljaš šele v tem šolskem letu, kar lahko nakazuje, da gre za stresni odziv na trenutno situacijo v šoli. Omenjaš še, da si po naravi bolj tiha oseba, kar je povsem v redu – takšna je tvoja osebnost. Tudi zmanjšan interes za druženje z družino je v tvojih letih normalen pojav, saj se v mladostništvu pogosto osredotočimo na vrstnice_ke. Vendar pa je možno, da je ta občutek še močnejši zaradi stiske, ki je še nisi delila z njimi.
Kot si že sama prepoznala, ti bo lahko svetovalna delavka pomagala pri pogovoru s starši. Tvoja prvotna želja, da bi stvari rešila sama, kaže na tvojo odgovornost in moč, vendar včasih potrebujemo podporo bližnjih in s tem ni nič narobe. Ker svetovalni delavki zaupaš, verjamem, da ti bo lahko pomagala pojasniti situacijo na pravi način in poskrbela, da bodo starši tvoje težave razumeli resno in s spoštovanjem.
Pomembno je tudi, da ostaneš povezana s cimro, saj doživljata podobne stvari in se posledično razumeta ter podpirata. To prijateljstvo ti lahko pomaga ohraniti občutek povezanosti in podpore, kar je v trenutnih okoliščinah zelo dragoceno.
Vse dobro,
Aljaž Bogolin, mag. psihologije