Pozdravljeni! Hodim v osnovno šolo in imam veliko težavo in to je da ne vem če je pri mojih letih sploh vredno živeti. Pač ja ne da se mi biti na svetu in včasih se sprašujem kdo sem, kaj mi je, kako lahko ravno jaz živim in zakaj morem jaz živet. Pač že razmišljam o samomoru npr. da bi pojedla veliko tablet, saj je moja mami medicinska sestra in imamo polno tablet. Sprašujem se tudi kako lahko jaz treniram šport če sem ful debela Pač vlka sem 1.70 cm nekje in tehtam med 60 in 65 kg.... pač razmišljam da bi prenehala jesti amapk je težko, saj mi je prijateljica povedala da ona ni jedla in ima ful lepo postalo. Kaj naj? Ali naj naredim samomor, vendar imam zelo rada svojo družino ter za prijatelje bi mi bilo žal... kaj naj? Nasveti?
• Uredništvo
Anadeja Bajzek

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena,
odprla si dve vprašanji in naj najprej začnem z vprašanjem teže. Tvoja teža je popolnoma normalna in zdrava. Poleg tega prihajaš v čas pubertete in lahko pričakuješ še več telesnih sprememb, nekatere ti bodo všeč, druge ne. Pomembno je, da si ta čas potrpežljiva in sprejemajoča do lastnega telesa. Nihanja teže in  spremembe oblike telesa so neizogibne. Najbolje boš za svoje telo poskrbela tako, da ga boš hranila na ustrezen način - z zdravim prehranjevanjem in tudi s športom. Šport niti slučajno ni samo za “atletske” ali “manekenske” postave. Ne vem s katerim športom se ukvarjaš, ampak tudi znotraj različnih športnih disciplin se zaradi razlik v treningu, v mišičnih skupinah, ki so uporabljene, športniki izjemno razlikujejo v teži in konstituciji telesa. Dokler si aktivna, vztrajaš v športu in te ta osrečuje, je popolnoma nepomembna številka na tehtnici.
Nasvet tvoje prijateljice je lahko tudi zelo nevaren za tvoje zdravje. Naše telo potrebuje hranila in to ne pomeni, da se bomo zaradi tega zredili, ampak pomeni, da mu dajemo energijo, da normalno funkcionira. Stradanje je kratkoročna rešitev, ki pogosto vodi v še večje težave. Ljudem, ki ne zaužijejo dovolj kalorij, se pogosto zgodi, da se jim poruši metabolizem. Metabilizem je kot motor v tvojem telesu. To je proces, s katerim tvoje telo spreminja hrano in pijačo energijo. Deluje tudi, ko ko miruješ – ko spiš, gledaš televizijo ali sediš pri računalniku – tvoje telo še vedno porablja energijo za dihanje, bitje srca in delovanje možganov. V kolikor se stradaš si lahko predstavljaš, da tvoje telo gre v “battery saving mode” (kot tvoj telefon, ko imaš skoraj prazno baterijo). Takrat bo telo skušalo zmanjšati porabo energije in to lahko telesu samo še škodi (poleg tega, da se boš počutila res obupno, šibko, utrujeno in razdražljivo). Poleg tega obstaja večja verjetnost, da telo začne skladiščiti tisto malo, kar poješ, ker stradanje da signal telesu, da ne ve, kdaj bo spet dobilo hrano in se mora “pripraviti na hude čase”. Na kratko - zdrava prehrana in šport sta edina recepta za telo, v katerem boš zadovoljna. Hkrati pa nekaj potrpežljivosti pri tem, da je nihanje teže normalen del odraščanja.
Omenila si tudi samomorilne misli. Po eni strani so vprašanja, ki si jih postavljaš, smiselna. Verjetno se vsak od nas na neki točki življenja preizprašuje o svojem namenu, o poti, ki mu je namenjena, o tem kaj lahko svetu doprinese. Vendar, ko enkrat začnemo razmišljati, da bi bilo bolje, da nas ne bi bilo ali celo oblikujemo načrt, kako bi to izpeljali, takrat to kaže na neko drugo stisko. Tvoje življenje je pomembno - za tvoje prijatelje, družino in vse ostale, ki jih srečuješ v svojem življenju in ki te imajo radi. Tvoja odločitev, da končaš svoje življenje, bi jih neizmerno prizdela in tvoj občutek, da bi ti bilo žal, kaže, da to ni rešitev.
Ampak razlog za življenje ne tiči le zunaj tebe. V bistvu je glavni razlog za življenje prav v tebi sami - v tem, da imaš pred sabo še ogromno možnosti in da te čaka še kup lepih stvari. Stara si 13 let in popolnoma normalno je, da še nimaš vseh odgovorov na vprašanja o svojem obstoju. V bistvu so to vprašanja, na katera si skušamo odgovoriti skozi celotno življenje. Ampak to ni nujno zastrašujoča misel, saj s sabo nosi mnogo priložnosti. Cilj je, da vzljubimo to pot iskanja sebe in se ne obremenjujemo preveč s tem, da nas nekje čaka končni odgovor.
Kar hočem povedati: ok je, da nimaš vseh odgovorov in ok je, da si trenutno izgubljena. Vendar to ni razlog, da bi svoje življenje končala. To je le znak, da moraš z nekom deliti svojo stisko. Prvi korak si že naredila in z veseljem ti še naprej nudim oporo. A resnično bi bilo dobro, da svoja čustva zaupaš tudi kakšnemu odraslemu v svojem življenju. To je lahko mami, kak drug sorodnik, učitelj, šolska svetovalna služba. Verjemi, da ti bo kljub morebitnem strahu, ki te ob tem spremlja, lažje.
Pomisli na to, kar človeka v življenju čaka - seveda so tudi trenutki bolečine, ampak čakajo nas tudi trenutki s prijatelji, ko se smejimo, da nas boli trebuh, lepota sončnih zahodov, izleti v nove kraje, občutki ponosa, ko dosežemo cilj, ki smo si ga zastavili, trenutki, ko nas potegne vase res dobra knjiga, glasba ali film, občutek, ko se prvič zaljubimo in ko spoznamo osebo, ki nam to ljubezen vrača… Vse to čaka tudi tebe. In je nekaj, česar se lahko resnično veseliš. Ko boš nekomu zaupala svoja čustva, pa boš ugotovila, kako najti to veselje tudi v trenutkih stiske in nemoči.
Vse dobro,
Anadeja Bajzek, dipl. psihologinja (un)
• fi
fifhiowHFOwfhOFWfp
Zdravo!
Vidim, da ti je res težko. Upam, da ti moj odgovor vsaj malo pomaga, dokler ne dobiš nasveta strokovnjaka. Bi mi lahko morda obljubila, da boš potrpela še vsaj toliko časa? Verjamem, da si dobra oseba, ki si zasluži, da živi, in žal bi mi bilo, če bi se ti kaj zgodilo.
Razumljivo je, da te skrbi glede tvoje teže. Sama sem začela med puberteto zelo hitro pridobivati na teži, zaradi česar sem se počutila zelo nesamozavestno. Čez kakšno leto ali dve pa se je moja teža ustalila na povsem primerni teži za mojo višino. Zaradi tega ti priporočam, da se s svojo težo ne obremenjuješ preveč, zagotovo pa se izogibaj strogim dietam - te nikoli niso zdrave, v najstniških letih pa lahko povzročijo tudi trajno škodo (npr. težave s kostmi, srcem, plodnostjo ...). Če kljub temu želiš začeti z dieto, se posvetuj s pediatrom - ta ti lahko svetuje glede sprememb življenskega sloga, ki jih lahko uvedete v tvoji družini, da boš lažje ohranjala zdravo težo in splošno zdravje. Pediater te lahko po potrebi napoti tudi k strokovnjaku, ki ti lahko svetuje, kaj lahko storiš, da se boš počutila boljše.
Zanima te, če naj narediš samomor, hkrati pa si izpostavila, da bi ti bilo žal ter da imaš zelo rada svojo družino in prijatelje. Iz tega sklepam, da si v resnici ne želiš umreti, pač pa ti je trenutno v življenju res težko. Vsak od nas bo v življenju imel trenutke, ko se bo vse zdelo brezupno, a ti trenutki sčasoma minejo. Obljubim ti, da se stvari lahko vedno izboljšajo, čeprav se ti sedaj morda ne zdi tako. Si se poskusila o svojih težavah s kom pogovoriti? Morda bi ti pomagalo, če bi za svoje težave povedala kakšni odrasli osebi, npr. staršem ali učiteljici - te osebe ti lahko pomagajo poiskati pomoč in zagotovijo tvojo varnost. Na dnu tega komentarja je še nekaj telefonskih številk, kamor lahko pokličeš, če potrebuješ nasvet ali čutiš potrebo, da bi se poškodovala.
Da se boš počutila boljše, ti lahko pomaga, da narediš seznam:
- vseh dosežkov, ki si jih dosegla (npr. ko si komu pomagala, ko si dobila dobro oceno, si naredila zelo lepo frizuro ...),
- vseh stvari, ki so ti všeč pri tebi (npr. da imaš lepe oči, si dobra prijateljica ...)
- stvari in oseb za katere si hvaležna (npr. lepo vreme, dobra hrana, starši, prijatelji ...)
- stvari, ki jih rada počneš ali te spravijo v boljšo voljo (npr. poslušanje glasbe, risanje, dihalne vaje ...).
Kadar ti bo težko, lahko ta seznam pogledaš in vidiš vse dobre stvari, ki obstajajo v tvojem življenju, nato pa izbereš eno aktivnost, ki te veseli in se tako spraviš v malo boljšo voljo.
Dodatni kontakti za nasvete:
- TOM telefon (Vsak dan od 12. do 20. ure): Telefon: 116 111
- Psihiatrična klinika Ljubljana - Klic v duševni stiski (Vsako noč med 19. in 7. uro): Telefon: (01) 520 99 00
- Zaupna telefona Samarijan in Sopotnik (24 ur na dan): Telefon: 116 123