Spoštovani,
​V torek sem dobila odpoved zaposlitve kot presežna delavka (kar pomeni nenadoma in neplanirano). Glede na to, da so mi le 4 dni prej dali napredovanje, me je ta odpoved definitivno šokirala. Tisti dan sem šla predčasno iz službe, saj mi je med delom šlo samo na jok. Ko sem zapustila delovno mesto, sem sedla na kolo in se vozila naokoli, samo da ne bi bila doma. Bilo mi je lažje. Šla sem se prijavit na Zavod za zaposlovanje, nato pa sem sedla na pijačo s prijateljico. Ves dan sem se trudila biti zunaj na svežem zraku, s prijateljico in na kolesu, da bi maksimalno zmanjšala stres.   ​Vendar je od naslednjega dne naprej postajalo vse slabše. Na trenutke mi gre na jok, vendar si ne želim dovoliti jokati na delovnem mestu. Glava me boli vsak dan. Najhuje sem se počutila v petek v službi. Med delom me je nenadoma začela močno boleti glava. Začutila sem močno utripanje srca in občutek, kot da me nekaj stiska v prsih. Prav tako sem začutila, da se mi nekatere žile ali vezi na vratu zategujejo in počasi mravljinčijo. Izgubila sem občutek v čeljusti in glavi. Najprej sem začutila mravljince po celem obrazu, mišice na obrazu pa so se mi tako skrčile, da sem imela občutek, da jih sploh ne morem premakniti. V enem momentu me je za sekundo tako močno zabolela glava, da sem za kratek čas izgubila vid. Vse je bilo zamegljeno, nisem videla ne na bližino ne na daljavo. To se mi je zgodilo dvakrat zaporedoma. Ko je to malo popustilo, so se pojavili mravljinci v zadnjem delu glave. Sploh nisem čutila celega zadnjega dela glave. ​Med vikendom je bilo malo bolje, vendar še vedno čutim močno utripanje v prsih in mravljince v glavi. Tudi če gledam film in ne razmišljam o službi, se vse to ponovno pojavi.   Pred dvema letoma sem v lekarni sama kupila zdravilo za sproščanje, ki je vsebovalo vitamine B in magnezij, vendar sem se po njem počutila zelo slabo. V eni sekundi mi je šlo na jok, nato sem bila živčna, takoj zatem pa sem razmišljala o samomoru. Tako je bilo ves čas, ko sem jemala to zdravilo, zato si zdaj sploh ne upam ponovno kupiti česa za sproščanje. ​Prav tako imam zaradi dolgoletnega nočnega dela težave s spanjem, zaradi česar mi je nevrolog na UKC Ljubljana predpisal Melatonin 1mg in Triticco 1/3. Od Triticca me sicer boli glava, zato zdaj sploh nisem prepričana, katera zdravila sploh smem vzeti. Ne bi rada pila zdravil, raje bi se poskusila boriti brez njih. Vendar kljub temu, da hodim ven, se vozim s kolesom in poskušam ne razmišljati o službi, je stres še vedno prisoten. Imam občutek, da mi ruši zdravje in da me dohiteva.   ​Če grem h psihologu, me bo poslal k psihiatru. Prvič, dokler pridem na vrsto, jih ne bom več potrebovala. Drugič, vsi, ki jih poznam in so obiskali psihiatra v Novi Gorici, nikoli niso dobili zdravil, ki bi jim pomagala. Ko jih vprašam, če jim je bolje, rečejo, da ne. In od trenutka, ko so začeli hoditi k psihiatru, jih sploh nisem več videla nasmejane.   ​Nisem prepričana, kaj bi bilo najbolje storiti, da mi stres kasneje ne bi povzročil resnejših zdravstvenih težav. Takšnih stresov bo v življenju verjetno še več, zato ne bi rada vse življenje jemala zdravil zaradi tega. Rada bi poskusila brez njih, a ne vem več, kaj bi mi pomagalo – vse, česar sem se spomnila ali slišala, sem poskusila, pa nič ne pomaga. Kaj naj storim?
• Uredništvo
Nejla Đikić

Odgovor svetovalke:
Pozdravljena Veni,
Povsem razumljivo je, da te je odpoved tako pretresla, še posebej, ker je bila nepričakovana. Ljudje običajno potrebujejo nekaj tednov, da pridejo k sebi po tako velikem šoku. Super je, da nisi obupala, ampak si že začela z načrtom za prihodnost: prijavila si se na Zavod za zaposlovanje in verjetno razmišljaš kaj in kako naprej. Kava s prijateljico in šport so odlični načini spoprejemanja s stresom. V takšnih trenutkih je pomembno, da imaš podporo in nekoga, ki mu zaupaš.
Glede tvojih telesnih simptomov … je res, da tesnoba občasno posnema različne fizične simptome, ampak bi vseeno bila malo pozorna. Svetovala bi ti obisk tvojega osebnega zdravnika in izključitev nekega telesnega vzroka tvojih simptomov. Če vidva ugotovita, da se nič telesnega ne dogaja, potem je smiselno razmisliti o nadaljnji psihološki/psihiatrični obravnavi.
Napisala si, da si tudi 2 leti nazaj potrebovala nekaj za sproščanje. Iz tega lahko ugibam, da je tesnoba nekaj kar je pri tebi prisotno že dlje časa in se je zdaj intenzivirala kot posledica stresnega dogodka. Za ljudi, ki so naravno bolj občutljivi na stres, je dolgoročno najboljša opcija zdravljenja psihoterapija (napotnico lahko dobiš pri svojem osebnem zdravniku; se zavedam, da se malo dlje čaka, ampak se dolgoročno splača!). Obisk psihologa ne pomeni, da boš avtomatično poslana tudi psihiatru. Psiholog na podlagi tvojih težav oceni ali je za zdravljenje dovolj samo psihoterapija ali so tudi potrebna zdravila. Psihiatrija je tudi uradna medicina tako kot vsaka druga veja medicine in na podlagi mojih izkušenj lahko rečem, da zdravila zelo dobro pomagajo. Prav tako jih za določne ''motnje'' ni treba jemati celo življenje - o tem se bolj podrobno lahko pogovoriš s psihiatrom (v vsaki psihiatrični bolnici je urgentna psihiatrična ambulanta, na katero se vedno lahko obrneš, če imaš težave in rabiš nasvet glede zdravil; ne rabiš napotnice!). Sicer se ti seveda lahko odločiš za sebe - če ne želiš zdravil potem je treba bolj intenzivno delati na sebi.
Za tekoče obdobje imam nekaj predlogov:
1. Dihalne vaje, ki so zelo enostaven in hkrati učinkovit način sproščanja. Tukaj ti pustim povezavo, na kateri lahko več prebereš ali pa si poišči youtube posnetke. Veliko posnetkov za lajšanje tesnobe najdeš tudi na načem spletišču, tukaj.
2. Redno športanje - kolo, ples, fitnes, karkoli … dokazano zmanjšuje stres in izboljšuje psihično zdravje.
3. Pisanje dnevnika - ko se pojavi tesnoba ali slabe misli, jih lahko zapišeš na papir. Ljudje pogosto pravijo, da jim to prinese občutek olajšanja.
Upam, da sem ti vsaj malo pomagala. Če bi se vmes pojavile samomorilne misli ali hujši telesni simptomi, je nujno, da takoj poiščeš pomoč pri zdravniku.
Lepo te pozdravljam,
Nejla Đikić, dr. medicine, specializantka psihiatrije