Sploh ne vem kje naj začnem. Ura je 3:14, jutri pa delam ob 8ih zjutraj.
Skratka. Pred dobrim letom sva s starejšo sestro ugotovili, da je najina mami po vsej verjetnosti oseba z narcistično motjo. Ljubezen doma nikoli ni bila samoumevna, to sva si morali pridobiti ali z dobrimi ocenami ali z drugimi uspeški, s katerimi se je nato najina mami lahko pohvalila po celi vasi, zdaj pa še na fb-ju. Tu so še drugi kazatelji ampak da ne bom predolga.
Zrasla sem torej v svet, za katerega nisem nikoli dovolj dobra. Moja sestra je to vzela kot izziv in je postala perfekcionist s svojimi težavami. Jaz na drugi strani pa sem nadvse prilagodljiva. Mogoče celo preveč. Začela sem se prilagajati glede na družbo, se spreminjati, da bi ugajala drugim. V OŠ sem zato izgubila vse prijatelje in zadnji razred ostala sama. Srednja šola je bil nov začetek, a teh prijateljev zdaj nikoli več ne vidim. Na faksu imam zdaj spet nove, a imam občutek da že tem grem na živce. Z piko na i, pa sva s fantom, s katerim sva (bila?) skupaj od konca srednje šole (skoraj 3 leta), ugotovila, da samo trpima v tem smešnem odnosu.
Fant mi je povedal da pri meni opaža kako se spreminjam glede na družbo in da odkar sva imela probleme (za katere je sicer kriv sam), sem popolnoma odotna in se ga morda celo izogibam oz. z negovimi besedamiŽ: ga nimam več tako rada kot včasih. Res sem se malenkost odtujila, ker mi ne zaupa kot prej in mi gre na živce s takšnimi vprašanji, ko vem da nisem bila jaz tista ki sem varala in to ne delam tudi zdaj. Joj težko je opisat tako na kratko. Se mi zdi da ni nič jasno.
back story: fant me je "varal", sva šla narazen za dva meseca, oba sva vmes imela druge. Sav šla nazaj skupaj, on se je res spremenil, začela sem mu nazaj zaupat bilo je super. Zdaj on meni več ne zaupa ker meni da sem opazila da na svetu ni le on in da ga bom pustila za drugega.
back to the original story: Skratka opazil je tudi kako sem drugačna z različnimi ljudmi. Rekel mi je naj pogledam vase, naj neham zadovoljevat drugih in naj bom kar sem.
KDO SEM? ne vem.
Ja sem študentka, plesalka, učiteljica plesa, ljubeča punca in kul zabavna kolegica. Pa sem res?
Kako naj neham zadovoljevat druge in naj bom jaz jaz. Kako naj se ne sekiram kaj si drugi mislijo o meni, kako naj neham tuhtat kaj naj rečem, da bom izpadla zabavno in da bom sprejeta?
Vse to so vprašanja zaradi katerih zdaj ne morem spat. Boli me to, da vem da se imava s fantom rada kar se da in da bova verejtno kmalu šla narazen, ker on meni ne zaupa in trpi v tej zvezi in ker se jaz ne počutim več tako zaželjeno in spoštovano hkrati pa me žali s tem ko misli da sem nezvesta.
Počutim se kot, da sem vsem napoto in da bi bilo boljše da me ni v njihovih življenjih. Počutim se nezaželjeno in odveč. Rada bi samo nazaj to trdo zvezo, ki sva jo imela prej. Rada bi poboljšala odnose s prijatelji in nadvse rada bi poboljšala odnose doma, ki trenutno praktično ne obstajajo.
uh, ura je že 3:38. Lahko noč. In hvala.
• Uredništvo
_izbrisan uporabnik_

Odgovor svetovalca:
Pozdravljena!
Najprej iskrena hvala za vprašanje, tvojo odprtost in zaupanje!
Na začetku bi želela najprej poudariti, kako velik korak je, da si vse težave, s katerimi se soočaš, že ozavestila in si jih tudi priznala. To je prvi pomembnejši korak pri reševanju težav, ki zahteva kar nekaj moči in poguma.
Sprašuješ, kako ugotoviti, kdo si in kako biti ti. Živimo v svetu in družbi, ki nas na kar veliko koncih sili v to, da se pretvarjamo, da smo nekdo drugi oz. sili v to, da se vedno kažemo samo v najboljši luči, vse svoje pomanjkljivosti in šibkosti pa moramo skrivati. Na tak način nas družba (še posebej socialna omrežja) spodbuja v to, da se oddaljujemo od samih sebe, od svojega centra in se tako hitro izgubimo v zahtevah drugih ter več ne vemo, kdo smo. Dandanes se vedno več ljudi sooča s podobnimi težavami. Pri odkrivanju kdo si, mogoče lahko začneš s tem, da sama sebe najprej vprašaš, kaj so tvoje vrednote – kaj je tebi pomembno v življenju. Pri čemer svoje vrednote kar zapiši na papir, da jih boš bolj ozavestila. Te vrednote ti lahko potem predstavljajo kot neko vodilo, da boš zmogla biti pristna v situacijah. Vrednote se tekom življenja lahko spreminjajo, tudi mi se. Izkušnje, ki jih doživljamo vsak dan, nas spreminjajo, z njimi rastemo. Tako tudi ni nič hudega, če boš čez čas ugotovila, da ti pa nekaj ni tako pomembno ali da ti je nekaj bolj. Poskusi ostati tu odprta in se s tem ne omejevati.
Če si uporabnica socialnih omrežij (Facebook, Instagram), razmisli, ali slediš določenim profilom, zaradi katerih se počutiš slabše, ne dovolj dobra, ne dovolj vredna. Za vsak profil, za katerega to začutiš, mu lahko enostavno prenehaš slediti, sočasno pa lahko poiščeš profile, ki bodo tebi v podporo. Je kar nekaj profilov, ki spodbujajo ljubezen do sebe, iskrenost, pristnost in te lahko podprejo. Včasih že ena objava lahko polepša cel dan ????. In podobno lahko narediš v bistvu na vseh ostalih področjih v življenju – mi imamo vsak dan izbiro, ali se bomo osredotočili na stvari, ki v nas spodbujajo negativna občutja ali na stvari, ki v nas prebudijo našo najboljšo verzijo sebe, nas podpirajo, osrečujejo. Tu ne pozabi tudi na sebe – lahko si postaviš en izziv – vsakič, ko boš pomislila na neko slabo lastnost o sebi, si zapiši tri tvoje dobre lastnosti.
Opisala si, da si v osnovni šoli izgubila prijatelje. Lahko mogoče malo več napišeš, zakaj, kaj se je zgodilo? Nadalje si zapisala, da imaš občutek, da greš trenutnim prijateljem na živce – zakaj imaš ta občutek? Si se kdaj s prijatelji odkrito pogovorila o tem oz. si jih vprašala? Če ne, te spodbujam, da se z njimi pogovoriš. Velikokrat si namreč v glavi ustvarimo svoje predpostavke, pogosto v bolj negativno smer kot pozitivno, s katerimi si potem tudi naredimo filtre v naših možganih in smo bolj pozorni na vse tiste informacije, ki podpirajo naše predpostavke. In zelo pogosto te predpostavke ne držijo, le redko pa jih dejansko preverimo. Sočasno, kot si že sama spoznala skozi svojo zgodbo, a včasih na to pozabimo, tako kot ljudje gredo, tudi novi pridejo. Nobeno slovo ni lahko, vendar ljudje se spreminjamo in pridejo časi, ko gremo z določenimi osebami različne poti. Pa to ne pomeni, da je kdorkoli slaba oseba. Včasih je najbolj pogumno in pošteno (do sebe in drugih), kar lahko naredimo ravno to, da sebi in drugi osebi priznamo, da so se naše poti razšle. Tudi to je en korak, da ostajamo zvesti sebi. In res ni zaman tisti pregovor, da je bolje en res dober prijatelj, kot pa pet lažnih prijateljev oz. pet prijateljev, s katerimi se ne razumemo najbolje.
Omenjaš tudi težave s tvojim fantom. Pri tem ti svetujem, da se s fantom iskreno pogovorita in razčistita, kje so težave in kaj je vsak pripravljen narediti za to. Če se še nista in če je fant pripravljen na to, se lahko pogovorita tudi, kaj je bil razlog za varanje. Možno, da fant trenutno tebi ne zaupa, zato ker zaradi lastnega dejanja ne zaupa niti sebi, lahko pri tem izhaja iz svojih ran, težav. To je samo eden izmed možnih razlogov, ne poznam tvojega fanta in njegove zgodbe. Dovolita si biti iskrena najprej sama do sebe, kaj si kateri želi, koliko je pripravljen narediti za odnos in potem tudi drug z drugim. Že sedaj si napisala, da v odnosu trpita, da se ne počutita dobro. Na dolgi rok to lahko prinese samo še večje težave. Če bosta ugotovila, da je bolje, da se razideta, vsaj za zdaj, s tem ni čisto nič narobe in tudi ne pomeni, da je kateri od vaju slaba oseba. Včasih enostavno rabimo več časa za sebe, da vzpostavimo stik s sabo, da okrevamo po težkih trenutkih.
Nekaj kar nam lahko pomaga poiskati naš center in priti nazaj v stik s samim sabo je čuječnost – gre za prakso, ki spodbuja osredotočanje na sedanji trenutek, tukaj in zdaj, brez kakršnega koli obsojanja. Če ti je angleščina blizu, najdeš na tej spletni strani brezplačni tečaj čuječnosti https://palousemindfulness.com/. Ponujajo pa tudi različna slovenska društva tečaje, hkrati lahko najdeš veliko vodenih meditacij in tehnik na spletu, napisanih je tudi kar nekaj knjig. Sama trenutno berem knjigo Mislite kot menih avtorja Jay-a Shetty-a, v kateri avtor starodavne modrosti razloži na zelo enostaven način in hkrati poda, kako jih prenesti v naše moderno življenje. Knjiga zagotovo ne bo čudežna rešitev za tvoje težave, tudi ne podaja 'instant' rešitev, lahko pa v njej najdeš določene informacije/vaje, ki ti bodo v oporo, ki ti lahko pomagajo pri spoznavanju sebe in tvoji osebnostni rasti.
Jaz bi ti tudi toplo priporočila, da poskusiš s kakšno psihoterapijo ali psihološkim svetovanjem. Verjamem, da se ti to morebiti sliši grozno. Tu bi želela poudariti, da to ne pomeni, da je s teboj kaj hudo narobe. Sama sem mnenja, da bi bilo na svetu veliko manj težav, če bi si vsi dovolili kdaj iti na terapijo in poglobljeno raziskati težave, s katerimi se soočamo. Terapevt ti ponudi varno okolje, kjer ob njegovi opori raziskuješ sebe in osebnostno rasteš, hkrati pa ti ponudi bolj objektiven, nevtralen pogled na tvoje težave. Včasih lahko potrebujemo samo to, da nam nekdo poda nov pogled na situacijo. Seveda si vedno dobrodošla tudi v naši svetovalnici, vendar je slabost spletnega svetovanja, da smo precej omejeni, koliko lahko pomagamo. Po drugi strani je trenutno kar velika problematika z dolgimi čakalnimi vrstami pri psihologih in terapevtih. Najhitreje boš verjetno prišla na vrsto, če ti finančno znese, da greš samoplačniško. Druga možnost je, da pokličeš v Centre za duševno zdravje, ki delujejo v okviru Zdravstvenih domov, kjer se sedaj lahko naročiš brez napotnice osebnega zdravnika. Mogoče lahko poskusiš tudi pri svetovalnici Posvet (http://www.posvet.org/), ki nudi brezplačna svetovanja.
Za konec bi se dotaknila še spalnih navad in telesnega zdravja. Naše fizično počutje in zdravje našega telesa močno vpliva tudi na naše duševno zdravje. Bolj smo telesno močni, lažje se bomo soočali tudi s čustvenimi stiskami in stresom. Zato je eden izmed pomembnih korakov pri reševanju tvojih težav, da si poskusiš vzpostaviti higieno spanja in spiš 7-8 ur na noč, se poskusiš čimbolj zdravo in uravnoteženo prehranjevati ter biti telesno aktivna.
Verjamem, da ti ni lahko, ampak vedi, da je v tebi moč, da obrneš stvari na bolje. Ne bo vse bolje čez noč, ampak vztrajaj in ne obupaj. Pojdi korak za korakom! Kadarkoli ti bo težko, se opomni, da to delaš za sebe, ker si želiš srečnega življenja in ker si zaslužiš, da si srečna, da živiš sebe in da izpolnjuješ svoje cilje!
Upam, da sem ti z odgovorom vsaj malo pomagala in ti kakšna informacija pomaga pri reševanju težav. Vesela bom, če se še kaj oglasiš.
Pošiljam ti en velik topel objem,
Sara Seršen, dipl. psihologinja (UN)