zivjo,
enkrat sem ze pisala glede te vojne ki me je bilo starh da prihaja. dobila sem sicer super odgovor ki me je res pomiril ampak... zadnjič sem na tik toku videla video od vedezevalca blaza kjer je rekev da cez priblizno 5 mesecev prihaja krvava vojna, nori potresi pri italiji. res me je starh ker vem da je on res dober vedezevalec in dejansko vse ker predvivi je res. ressss me je strah ker mi je moje zivljenje res vsec in si neznam predstavljati kako bo... ce bo. pac tako ko negdo rece da bomo naslednje leto to in to ampak v glavi si recem da je to itak ne mogoce ker bo vojna. res nocem imeti takega mislenja. prosim pomagajte
• Uredništvo
Maruša Bertoncelj

Odgovor svetovalke:
Živjo! :)
Spet bom najprej zapisala, da je tvoj strah čisto razumljiv - odzvala si se na zastraševanje, ki ga v medijih (splošnih in družabnih) nikoli ne zmanjka. Verjamem, da upiranje negativnim mislim nekaj časa gre. Ko se senzacionalne novice ponovno namnožijo v naši glavi, pa lahko hitro spet izgubimo občutek nadzora in razsodnosti.
Ker sem velika zagovornica kritičnega razmišljanja in skepticizma, ti bom predala nekaj enostavnih smernic, ki se jih v bodoče velja držati pri konzumiranju vsebin - zlasti na družabnih omrežjih. ;)
Že slavni znanstvenik Carl Sagan je zapisal: "Izredne trditve zahtevajo izredne dokaze." To pomeni, da ko nekdo trdi nekaj res izjemnega, bi bilo prav, da ob tem postreže tudi  z izjemno dobrimi dokazi. Ali vedeževalec lahko dokaže, kar trdi? Ne, ne more. :)
Vedeževanje ne obstaja. Ja, veliko ljudi si kljub temu domišlja, da vidijo v prihodnost, in še več ljudi tem "vedeževalcem" verjame, ker v času osebne ali družbene večje negotovosti potrebujejo nekaj "oprijemljivega". Ampak izmišljanje, ki zveni prepričljivo, je še vedno zgolj to - izmišljanje. Če bi vedeževanje obstajalo, bi vsi vedeževalci že zdavnaj zadeli na loterijah, ozdraveli, preprečili katastrofe ali vsaj omilili njihove posledice. Izgovorov, zakaj jim to ne more uspeti, pa imajo neštetokrat več, kot dokazov za to, da res vnaprej vejo, kaj se bo zgodilo.
Na svetu sem že dovolj let, da ti lahko zatrdim, da do danes še nihče ni pravilno napovedal nobene katastrofe. Niti tisti, ki veljajo za najboljše. Skoraj vse, kar napovedujejo, je že samo po sebi bolj ali manj verjetno. Potem pa, če se kaj približno podobnega res zgodi, izpade, kot da so "videli" v prihodnost. Kadar se napovedano ne zgodi (in največkrat se ne - oz. vsaj ne tako in takrat, kot so napovedali), pa jim nikoli ni treba odgovarjati za napačne napovedi. Izmislijo si kaj v stilu, da so si pač "narobe razložili znake" in služijo s svojimi izmišljotinami naprej.
Tiktok je že pregovorno najslabši vir kredibilnih informacij. Dejanski strokovnjaki in znanstveniki se zelo trudijo prebiti skozi morje napačnih informacij, ki jih na tem omrežju delijo sleherniki. Zato ti polagam na srce, da previdno izbiraš vire, ki jih boš upoštevala pri resnih temah. Pomagaš si lahko z naslednjimi tremi koraki:
1. Vedno preveri vir novice. Kateri medij je zadaj, kateri ugledni strokovnjaki ali novinarji/mediji? Kakšen namen ima ta vir? Je to informiranje z vsemi razpoložljivimi dokazi in podatki - ali pa želijo zgolj nekaj prodati, te privabiti k svoji storitvi, ideologiji, religiji ...?  "Vedeževalec Blaž" je avtomatično nekaj, kar mirne duše lahko preskočiš. :)
2. Preveri svoje pristranskosti. Katera tvoja lastna prepričanja lahko vplivajo na to, kako bo novica nate delovala? V tvojem konkretnem primeru nate bržkone vpliva tvoja nagnjenost k delanju negativnih zaključkov, drži? Zato je dobro, da se vsakič opomniš: "Moje razmišljanje je v tem trenutku popačeno, zato tem mislim ne bom verjela - vsaj ne, dokler ne vidim resnih dokazov."
3. Kako resna je sama vsebina novice/posnetka? Ali gre za objavo, ki zgolj lovi klike? Ali pa se teme loteva resno in jo usvetljuje z več različnih vidikov - tako da vključuje izjave, citate ali navedbe strokovnih virov?
Biti skeptik/skeptičarka oz. kritični mislec/mislecinja je odlična naložba vase. Upam, da to postaneš čim prej in k temu pritegneš še koga od sovrstnikov. ;)
Lepo te pozdravljam,
Maruša Bertoncelj, univ. dipl. socialna pedagoginja