Živijo,
Vprašanje ni tako nujno, ampak sem se vseeno odločila da vprašam, ker bi res rada pomagala. Skratka, imam fanta in res ga imam rada, zato bi mu tudi rada pomagala kolikor lahko. Gre za več stvari, imel je resne probleme z depresijo, hotel se je ubiti in tudi druge misli... Počutim se grozno, ko to kar tako napišem, in ne želim česa posploševati, ampak se mi zdi pomembno da to omenim, sploh ker je bil že dobesedno na tem da se ubije. Poznam ga bolj malo časa, a sva o takih temah med sabo zelo odkrita, zato se mi zdi v redu to omenit, ker mislim da res vem kako se počuti in kaj ga 'muči'. Vam sem se odločila pisati ker je večkrat omenil da ima probleme z telesno samopodobo, jaz pa nisem vedela kako odreagirati. Seveda tega nikoli ni omenjal v družbi drugih, meni pa je večkrat omenil, da ni zadovoljen s svojim telesom in želi pridobiti na telesni teži, čeprav po pravici povedano, ima zelo mišičasto telo(zelo dolgo že trenira plezanje in je v temu reees dober). Opazila sem da ga to res moti. Vem da je v otroštvu bil bolj okrogle postave in težko mi je ko se odpre, jaz pa ne vem kako reagirati. Prav zaničuje se - svoje telo, čeprav ima 'sanjsko' telo večine najstnikov. Morda zaradi svoje preteklosti. Nočem da bi mislil da recimo me privlači samo zaradi njegovega telesa, saj se tega resnično zaveda, a vseeno bi rada, da se zaveda da ima odlično telo in naj se ga ne sramuje. Rada bi dodala še da je res zrel, razumevajoč in zavedajoč se.
Tole je izpadlo čisto drugače kot sem si želela. Samo rada bi ga razumela čim bolje, ga podpirala in mu pomagala, saj vem da ima tudi druge težave, ki so resnejše in jih je delno zaupal prijatelju, staršem res ne želi, jaz pa ne vem kaj lahko naredim za njega.
Hvala vam že vnaprej za vse, tudi če ne dobim odgovora - hvala da imate spletno stran ki jo uspešno vodite in vzdržujete, nam pa predstavlja rešitev in podporo ter vam zaupamo. Hvala
Uredništvo
Nika Verbič

Odgovor svetovalke:
Lepo pozdravljena!
Pišeš, da imaš fanta, ki ima kar nekaj težav na področju telesne samopodobe. Prav tako si omenila njegovo negativno razpoloženje ter svojo stisko, da velikokrat ne veš, kako odreagirati na vse to, kaj mu reči…želiš pa mu stati ob strani in ga čim bolje razumeti. Naj te že na začetku pomirim, da se velikokrat znajdemo v situaciji, ko ne vemo točno, kako bi bilo dobro odreagirati, kaj svetovati oz. povedati drugi osebi, da bi ji bilo boljše, zato vedi, da nisi sama v tem in glede na to, da si nam pisala izkazuje to, da ti je res mar, prav tako kaže tudi na tvojo moč. Za svoja leta razmišljaš zelo odraslo, zato si res lahko ponosna nase!:)
Poglej, pri teh stvareh je tako, da kdaj tudi ne rabimo nič reči, ne rabimo osebe zasuti z vsemi nasveti, ki se nam porodijo, saj ima lahko to kdaj tudi kontra učinek…kdaj je dovolj, da osebi damo vedeti, da nam je res mar, da ji stojimo ob strani in jo poslušamo. Že samo aktivno poslušanje (torej ne le poslušanje vsebine, ampak tudi spremljanje njegove neverbalne govorice) ima lahko zelo pozitiven učinek, saj oseba dobi občutek, da jo zares poslušamo. Pri aktivnem poslušanjem lahko uporabiš tudi nekaj tehnik, ki ti bodo pomagale pri tem, da se bo fant odprl oz. ti povedal kaj več:
- Vprašanja o notranjih občutkih: Slišim, da si žalosten? Kako si se ob tem počutil? To mora biti kar naporno…
- Vprašanja za dodatne informacije: Slišim/opažam/vidim, da si v stiski…mi lahko poveš več o tem?
- Uporaba medmetov: mhm, ja, aha, hm…
- Parafraziranje: to pomeni, da s svojimi besedami ponovimo, kar nam je oseba povedala, z namenom, da poudarimo bistvo in preverimo, če smo osebo prav razumeli. Npr. Praviš, da te je zelo razjezilo, ko ti je mama rekla, da moraš pospraviti sobo. Nato pustimo prostor osebi, da nadaljuje (potrdi ali ne potrdi).
- Pri tem je pomembno tudi, da ne pozabiš svojega obraznega izraza in telesne govorice – fanta (ali koga drugega) glej v oči, malo bolj se nagni s telesom proti njemu, kimaj z glavo.
- Ne pozabi tudi na to, da naj bo tvoj glas čim bolj miren…da se druga oseba ne postavi potem v obrambno držo in da nima občutka, da jo kontroliramo.
- Bodi iskrena: tu mislim, da mu iskreno poveš, če česa ne boš dobro razumela – enostavno ga lahko ustaviš in rečeš »Joj oprosti, malenkost sem te izgubila tu, kaj si mislil s tem, da te nihče nima rad?«
Gre torej za nekaj tehnik, ki jih lahko uporabiš v vsakdanjem pogovoru:). Sporoči mi, kako ti bo šlo oz. če imaš glede njih kakšno vprašanje, mi kar napiši:).
Kot sem že napisala, fantu lahko iskreno poveš, da kdaj res ne veš, kaj reči, kako odreagirati, ampak da si tu in mu boš stala ob strani ne glede na vse ter mu ponudiš, da se lahko obrne nate kadarkoli bo to potreboval. Prav tako mu lahko rečeš, da če kaj potrebuje, naj ti pove oz. če ve, kaj bi mu v trenutku najbolj pomagalo, naj to deli s tabo.
Morda bi bilo dobro, da bi fantu omenila tudi, da se gre lahko o svojih težavah pogovoriti s strokovnjakom oz. neko odraslo osebo, ki ji zaupa. Ti mu namreč lahko pomagaš do neke mere – bolj za akutne stvari, torej stvari, ki ga v tem trenutku mučijo. A iz tvojega zapisa sem razbrala, da gre tudi za globje stvari, ki jih ima fant v sebi – gre za nefunkcionalne vzorce delovanja in razmišljanja (npr. izkrivljena podoba sebe). Pri samopodobi je tudi tako, da gre za zelo močna prepričanja, ki jih imamo mi o sebi, zato jo je tudi kar težko spremeniti oz. je potrebnega kar nekaj vloženega truda in napora, da se opazijo spremembe. Lahko mu omeniš, da vidiš, da je v stiski in da mu z veseljem prisluhneš in mu pomagaš po svojih najboljših močeh, a da se ti zdi pomembno, da bi prejel tudi bolj »celostno obravnavo« npr. s strani šole ali druge institucije – s tem imam predvsem v mislih šolsko svetovalno službo, lahko tudi kakšno učiteljico/učitelja, kateri/kateremu zaupa. Lahko mu omeniš, da se ti zdijo njegove težave resne in da bi se bilo morda dobro o tem pogovoriti z odraslo osebo, ki bi ga znala potem usmeriti naprej. Prav tako je delo na sebi proces in prej, ko začnemo, prej se rešimo nefunkcionalnih vzorcev in izkrivljenega mišljenja.
Verjamem, da tudi tebi ni lahko, saj gre za osebo, ki ti dosti pomeni, a pri vsem tem ne smeš pozabiti nase in na svoje zdravje! Če boš opazila, da ti bo vse skupaj preveč naporno se tudi ti lahko greš pogovoriti s svetovalno delavko ali psihologinjo na vaši šoli, lahko pa seveda napišeš tudi meni:).
Upam, da sem ti s svojim odgovorom vsaj malo pomagala, če pa imaš morda še kakšno vprašanje, te vabim, da se ponovno obrneš name:).
Lepo bodi in vse dobro ti želim,
Nika Verbič, dipl. psihologinja (un)